Sv: Variation på underlag
tror det är väldigt viktigt med varierande underlag! Sen att hästen rids i balans är ju oxå en fördel. Sen ska ju såklart underlaget vara bra. Att rida på tungt underlag ofta sliter ju mkt på hästens senor, medan hårt underlag sliter väl mer på leder ?
Rider själv nästan bara ute i skogen, har en 5 åring så vill inte att hon ska gå på banan varje dag, blir ca 2 dagar på bana/veckan och tömkörning på banan 1 gång. Rider annars ute i skogen på grusvägar, men är mjuka nu med all snö. Skrittar även på asfalt då och då kortare stunder. Nu på vintern blir det även att vi åker till ridhus och tränar.
På sommarn är det ungefär samma upplägg, men rider då i skogen på skogsstigar och kan rida lite på asfalt ibland för variationen.
Rider ut mkt för att både jag och hästen tkr det är roligare, och tränar även dressyr ute i skogen så "lullar" inte bara runt
håller med om att det inte är kul att rida när det mörkt ute, men blir så alla vardagar iaf, för har ingen annan stans att rida, men med pannlampa och reflexer funkar det fin fint
kan iaf ta ett exempel: har ridit på två ridskolor, den första red jag på i ca 10 år, hästarna där gick oftast i ridhus 6 dagar i veckan 2-3h /dag, var blandat med både nybörjare och avancerade grupper. Hade ca 20 hästar och var inte många av dem som de fått tagit bort pga hälta, är 2 som jag kmr på just nu (på 10år), kan säkert vara någon mer.
Den andra ridskolan: Har en ute paddok, som fryser på vintern hästarna går lektioner 4 dagar/veckan ca 2h och rids sedan av halvfodervärdar fre-sön (typ de duktigaste på ridskolan), rids väl 2 dgara på banan av dom och 1 ute i skogen. Den ridskolan har väl ca 8 hästar och mest nybörjare i sina grupper. Under de 2 åren jag varit där tror jag nästan alla hästar haft nått problem med benen och hältor... senskada, ryggproblem mm
Vet inte om det är underlaget lr ryttarnas okunskap som gör det... Lr om det är en kombination av både och...