Variation på underlag

Sv: Variation på underlag

menar snarare att om man förändrar underlaget man rider mest på, tex lägger om botten eller rider i nytt ridhus, att man ska ta det lite lugnt första veckorna om det skiljer sig mycket från vad man tidigre rider på.

Finns en engelsk forskare, tror hon heter (rachel murray) har gjort flera studier på bla på skadestatistik på underlag, som tex visat att uteunderlag generellt ger färre skador än inomhusunderlag

Något annat jag hört från fälttävlansryttare är att det bästa för hästens hållbarhet är att rida på tre underlag varje gång man rider. Hårt, mittimellan och mjukt för att det stärker olika delar i hästens ben.
Kan vara svårt rent praktiskt alla gånger men jag tycker att det kan vara bra att ha i bakhuvudet. :)

tror det är väldigt viktigt med varierande underlag! Sen att hästen rids i balans är ju oxå en fördel. Sen ska ju såklart underlaget vara bra. Att rida på tungt underlag ofta sliter ju mkt på hästens senor, medan hårt underlag sliter väl mer på leder ?
Rider själv nästan bara ute i skogen, har en 5 åring så vill inte att hon ska gå på banan varje dag, blir ca 2 dagar på bana/veckan och tömkörning på banan 1 gång. Rider annars ute i skogen på grusvägar, men är mjuka nu med all snö. Skrittar även på asfalt då och då kortare stunder. Nu på vintern blir det även att vi åker till ridhus och tränar.
På sommarn är det ungefär samma upplägg, men rider då i skogen på skogsstigar och kan rida lite på asfalt ibland för variationen.
Rider ut mkt för att både jag och hästen tkr det är roligare, och tränar även dressyr ute i skogen så "lullar" inte bara runt :) håller med om att det inte är kul att rida när det mörkt ute, men blir så alla vardagar iaf, för har ingen annan stans att rida, men med pannlampa och reflexer funkar det fin fint :)

kan iaf ta ett exempel: har ridit på två ridskolor, den första red jag på i ca 10 år, hästarna där gick oftast i ridhus 6 dagar i veckan 2-3h /dag, var blandat med både nybörjare och avancerade grupper. Hade ca 20 hästar och var inte många av dem som de fått tagit bort pga hälta, är 2 som jag kmr på just nu (på 10år), kan säkert vara någon mer.
Den andra ridskolan: Har en ute paddok, som fryser på vintern hästarna går lektioner 4 dagar/veckan ca 2h och rids sedan av halvfodervärdar fre-sön (typ de duktigaste på ridskolan), rids väl 2 dgara på banan av dom och 1 ute i skogen. Den ridskolan har väl ca 8 hästar och mest nybörjare i sina grupper. Under de 2 åren jag varit där tror jag nästan alla hästar haft nått problem med benen och hältor... senskada, ryggproblem mm :crazy:
Vet inte om det är underlaget lr ryttarnas okunskap som gör det... Lr om det är en kombination av både och...

Något annat jag hört från fälttävlansryttare är att det bästa för hästens hållbarhet är att rida på tre underlag varje gång man rider. Hårt, mittimellan och mjukt för att det stärker olika delar i hästens ben.
Kan vara svårt rent praktiskt alla gånger men jag tycker att det kan vara bra att ha i bakhuvudet. :)

tror oxå jag läst det någon stans :)

Tack så mycket för alla svar, fortsätt gärna skriva mer! :bow:

OT
Vad det gäller ridskolehästar så har många ridskolor mycket mer problem idag än för 10-20 år sedan. Kan det bero på att många ridskolor importerar mkt billiga hästar från öst idag i större utsträckning än tidigare? Eller vad annars?

KL

Jag brukar max rida i paddock/ ridhus 2 dagar i veckan, och det är om jag verkligen tränar inför något eller tränar seriöst, beror ju på vilken häst man har just då.

Jag ser inget problem med att träna dressyr, seriöst, utomhus på fält, skogsvägar, skog etc.
Det enda som jag tärnar inne är mer komplicerade saker som inte ännu sitter, som då behöver ha lite mer plan mark för.

Jag vill ha hästar som går att rida ute och vara lydiga där också, utan problem, jag särare innte på att "träna dressyr" och rida ut, dock såklart på en lite mer slapp dag elelr mer tränings dag.

Jag ahr tur som inte har massa asfalt där jag står, och detta hjälper ju förståss. Det finns också bra klättringsmöjligheter i ett mindre gammalt sandtag.
Även en stor hoppbana utomhus som är användbar på vår och sommar.

Tror att bäst är att ha myckte varierat, men bra underlag, fast inte schockbyta om hästen bara är van vid ett slags underlag utan sakta vänja.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 687
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur