Variation på underlag

O

Oliiivia

Hur mycket ska man rida på olika underlag när man tränar för att undvika förslitningsskador?
Jag har gått och funderat på det här ett tag nu och tänkte kolla med er hur ni gör med era dressyrhästar.

Jag rider min dressyrhäst i ridhus ungefär 5 dagar i veckan, 1 gång i veckan rider jag ut honom ordentligt och en gång i veckan leder jag honom utomhus i ca 20 min. Att jag rider inne mycket beror mest på att jag på vardagar bara kan komma ut till stallet när det redan är mörkt och då drar jag mig för att ge mig ut. Jag kan inte komma tidigare pga skolan. Jag kan självklart börja komma ut mer nu under våren, men hur viktigt är det egentligen?

Tacksam för svar, är verkligen nyfiken på hur ni lägger upp eran träning och hur ofta ni rider i ridhus/på ridbana!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Variation på underlag

Jag tror att det viktigaste är att man vänjer hästen vid olika underlag och inte gör för snabba förändringar dvs rider mycket och hårt på ett nytt typ av underlag. Sen att man varierar, speciellt på unga hästar. Samt att man ställer krav på det underlaget man rider mest på...

Jag rider mest i ridhus/på ridbana men ett par dagar i veckan (ca 2) ute på asfalt (skritt) eller preparerad ridväg (trav och galopp också) Försöker klättra lite också, på ett jämnt bra underlag. Rider 'aldrig' i skogen = stock och sten, har äldre häst.

Jag tror att det viktigaste är att man vänjer hästen vid olika underlag och inte gör för snabba förändringar dvs rider mycket och hårt på ett nytt typ av underlag. Sen att man varierar, speciellt på unga hästar. Samt att man ställer krav på det underlaget man rider mest på...

Jag rider mest i ridhus/på ridbana men ett par dagar i veckan (ca 2) ute på asfalt (skritt) eller preparerad ridväg (trav och galopp också) Försöker klättra lite också, på ett jämnt bra underlag. Rider 'aldrig' i skogen = stock och sten, har äldre häst.

Så du menar att om jag ex. rider som jag förklarade innan fem dagar i veckan inne och en dag i veckan ute så ska han gå väldigt lugnt på ex. preparerad ridväg? eftersom han är imp. Tyskland kan jag tänka mig att han inte är riden så mycket ute även som unghäst och funderar på om han skulle behöva mycket variation.

Kan du inte skritta honom mer på fast underlag? Det tror jag är jättenyttigt. Har från början skrittat min unghäst avsuttet så mycket som möjligt och nu är vi uppe i rundor på över 2 h (haft honom 2 år sedan han var 2,5). Det stärker utan att slita.

Fö är jag nog ingen bra att svara, jag avskyr både ridhus och ridbanor (utom nu när det regn/snöade 1h på den stenfrusna marken - ett lager pansar is över allt, tom gräsmattan :() och rider dagligen ute på asfalt, grusväg och gräsunderlag. Dessutom är jag mer en markarbetespetig fälttävlansryttare så jag har alltid varit väldigt noga med kuperade vägar och varierande underlag och tycker dressyrarbetet ger mer om vägen svänger och gå upp och ned - gratis träningshjälp ju!

Jag svarar ändå, jag menar även om inte du vill svara så kan ju någon se och svara på mina frågor ;)

Att gå med honom avsuttet är också något jag kan göra mer till våren eller ja, bara det blir ljusare ute då jag inte vill ge mig ut ensam i kolsvart mörker efter skolan. Jag tänkte även att jag skulle skritta fram och av på asfalt längre fram, det borde väl vara bra för benen?

Bättre än inget tror jag nog.

Är ju lite annorlunda iom att jag inte har varken paddock eller ridhus o närheten, eller ens en gatlampa. Sålänge jag går bakom hästen, "tömkör" på våra långpromenader eftersom han helst inte vill ha mig framme vid huvuvdet i snöre o jag vill inte ha honom lös om det är kolmörkt, så ser jag inga problem i mörker - han ser ju vägen :D

Att hästen arbetas korrekt och varierat är nog viktigare än just variationen av underlag (antar då att du har ett bra underlag i ridhuset). Våra skolhästar går 2-3 timmar i ridhus 5 dagar i veckan och vi har otroligt sällan förslitningsskador på dem.

Min egna häst går dressyr i ridhus 3-4 dagar i veckan, ut i skogen (gångstigar, skogsstigar osv) 2 dagar i veckan, longeras på bana/ridhus 1 gång i veckan. Nu på vintern blir man ju väldigt begränsad, svårt att variera underlag när det bara finns antingen snö eller ridhussand, så han går inte på "fast" underlag på ca 5 månader...

Att hästen arbetas korrekt och varierat är nog viktigare än just variationen av underlag (antar då att du har ett bra underlag i ridhuset). Våra skolhästar går 2-3 timmar i ridhus 5 dagar i veckan och vi har otroligt sällan förslitningsskador på dem.

Min egna häst går dressyr i ridhus 3-4 dagar i veckan, ut i skogen (gångstigar, skogsstigar osv) 2 dagar i veckan, longeras på bana/ridhus 1 gång i veckan. Nu på vintern blir man ju väldigt begränsad, svårt att variera underlag när det bara finns antingen snö eller ridhussand, så han går inte på "fast" underlag på ca 5 månader...

Hur länge har du tränat med honom på det viset? Har han aldrig blivit skadad eller vart några problem med hältor osv? Jag håller med dig att man blir begränsad, jag drar mig väldigt för att ge mig ut när det är kallt och halt så det är ungefär samma upplägg som det blir för mig. Okt-feb blir det helt enkelt mindre utomhus, samtidigt så kanske de klarar det? När du nämner korekt och varierat, menar du då att man ska träna mycket på olika saker på ridbanan? Blir ofta att jag tränar på ingefär samma saker i flera veckor (dock aldrig exakt likadana ridpass), just för att vi behöver träna in oss på just den rörelsen osv. Det kanske inte är så bra att jag gör det? Jag har funderat innan på varför inte lektionshästar skadas men det kanske är då tack vare att de rids så olika på olika sätt varje dag?

Bättre än inget tror jag nog.

Är ju lite annorlunda iom att jag inte har varken paddock eller ridhus o närheten, eller ens en gatlampa. Sålänge jag går bakom hästen, "tömkör" på våra långpromenader eftersom han helst inte vill ha mig framme vid huvuvdet i snöre o jag vill inte ha honom lös om det är kolmörkt, så ser jag inga problem i mörker - han ser ju vägen :D

Oj, jag hade aldrig vågat ge mig ut så mörkrädd som man är. Samtidigt som hästen är jobbig utomhus så känns det ännu värre att ge sig ut själv sådär, även om jag vet att han behöver det. Men jag undviker mörker, ridhuset är tom inbyggt ihop i samma byggnad som stallet så när jag ska träna dressyr behöver jag aldrig sätta en fot utanför ridhuset. Praktiskt, men kanske inte så bra i längden.

Jag tror det är bra om man kan variera underlaget. Men om man har svårt för det så är nog det viktigaste att man inte tränar på samma saker varje dag utan försöker variera sig.
Jag har också en häst som är svår att rida ut på själv. Det brukar betyda att hon kommer ut i skogen en kanske kanske två gånger per vecka. Ibland inte ens det. Men jag lägger in vilodagar då istället. Rider sällan mer än 3 dagar i rad utan vilodag. Sen går hon ute många timmar varje dag och får på så vis gå på hårt underlag nu på vintern.

jag håller med, det viktigaste är nog at det/dom underlag man rider på verkligen är BRA (inte för hårt, inte för djupt) och att hästen går i balans. man ska inte ge sig ut och rida på dåliga underlag bara för att få variation..

jag har bara (förutom banan) grusvägar runt omkring, hårda sådana. så det blir mest skritt, kanske lite trav. brukar skritta fram och av på vägen, då får man gjort "allt" på ett pass.:)

För mig är de otroligt viktigt att variera underlagen och även träningen.
Inte träna samma sak två dagar i rad utan variera träningen dag från dag.

De finns studier som visar att fälttävlanshästar håller längre (vad gäller förslitningsskador) eftersom dom tränar så varierat och på så olika underlag.
De viktigaste är ändå att man inte byter underlag tvärt o tränar stenhårt utan precis som att träning ska ökas successivt så ska även underlaget vänjas in successivt så alla leder,ligament o senor hinner vänja sig och stärkas i en bra takt.

Jo, men precis. Jag kan tänka mig att fälttävlanshästar håller längre av den anledningen. Jag skulle aldrig träna hårt på något annat underlag, utan jag undrar mest hur ofta jag behöver skritta ut (brukar oftast bara skritta) för benens skull. Jag skrittar då på både asfalt och hårda grusvägar, ibland även lite klättring ute i skogen.

Jag vet att många dressyrryttare där jag står inte går ut med hästarna alls, alla de hästarna har ju förutom att tränas mycket på ridhusunderlaget blivit väldigt jobbiga utomhus just av den anledningen också. Jag vill att min häst ska gå att ridas utan problem utomhus och han behöver miljöombyte av den anledningen också, så att han vänjer sig.

Jag försöker variera underlaget så mycket det går, och minimera ridhusridning, vilket är svårt just nu. Jag tar ofta och leder hästen i skritt innan och efter ridning utomhus på grus/asfalt. Eller så skrittar jag ut 10-20 min, eller mer, innan jag går in i ridhuset. Jag rider ut 2-3 dagar per vecka, tömkör en dag, promenerar ute en dag, och ridhus/paddock de övriga.
När det gäller hållbaheten så tror jag (och det är vad veterinärer jag har frågat också säger) att sannolikheten att hästen klarar sig utan förslitningsskador ökar med varierat underlag. Men det beror ju på fler faktorer, benställning, om hästen går balanserat, om underlaget man rider på är bra eller dåligt (dvs om det är för djupt/stumt) osv. Det finns ju ridskolehästar som går många pass bara i ridhus utan att drabbas av förslitningsskador.

Min häst har gått såhär i ca 3 år, han är 14 år nu, så det är ju lite svårt att uttala sig om förslitningsskador. Men han har inte varit halt hittills iallafall.

På sommaren är det ju lättare att variera, vi har flera olika banor, ridstigar, skogsstigar, asfaltsvägar och framförallt är ju ljust och varmt ute. Men på vintern (norrbotten) är det snötäckt från nov-april och då är det omöjligt att variera underlag. Snö eller ridhus är det som gäller.

Jag försöker variera min ridning i ridhuset. Någon dag är det bara lätt jogging som gäller, kolla av att allt funkar, att hästen är eftergiven och jobbar på bra. Ska man tävla måste man ju träna på de sakerna som ingår i programmen och stärka hästen så att allt hela tiden blir bättre. Så självklart jobbar jag mycket med sådant också. Men att nöta tror jag är det värsta slitaget.

Uteridningen blir efter dagsformen, är han pigg och spänd blir det bara skritt. Tror inte på att sitta och trava och galoppera på en häst som är som en stålfjäder, slitaget måste öka då... Är han däremot lugn och glad (som han är för det mesta) så rider vi i alla gångarter.

En del av våra skolhästar har gått på ridskolan i 10 år och ingen har hittills haft någon ledinflammation (självklart finns det hagskador osv, men inget orsakat pga ridning). Då går de ju ändå med olika ryttare hela tiden, en del duktiga och en del som inte alls kan rida. Att de håller så bra har jag funderat mycket på.

Min veterinär sa till mig att jag ska ha som mål att göra olika saker varje dag. Även om du rider i ridhus under veckorna så kan du ju variera arbetet ganska mycket.
Dag 1: Bommar (både trav och galopp)
Dag 2: Dressyrpass där du väljer att fokusera på en sak tex övergångar skritt-trav-skritt, nästa dressyrpass fokuserar du mer på galoppjobb
dag 3: Hoppa studs
dag 4: promenad vid hand el uppsutten skrittur
dag 5: vila
dag 6: skogen
dag 7: bommar

Just nu är det svårt för mig också att komma ut så mycket i skogen som jag egentligen vill. Brukar vanligtvis rida ut 2-3 dagar i veckan men nu är det stenhårt i backen och väldigt mycket is i skogen. Här har det varit väldigt blött och när det nu har frusit på ligger det stora tjocka ismassor på och runt stigarna. Allra helst i alla backar.:crazy:

Jag är glad att äntligen ha fått tillgång till ridhus med jättefint underlag. Nu känns det som jag kan variera arbetet mer istället för att bara skritta ut på en spänd bomb...

Jag har det lyxigt och står på en anläggning med 4 ridhus+paddock så har flera olika underlag att variera på :) Någon gång då & då om pållen är riktigt busig (kanske 2 ggr/månad) rider jag i riktigt tungt & mjukt, perfect för då får hon jobba ordentligt och ta i lite med bakbenen. Annars rider jag på ganska likt, mellanhårt & lite sviktande underlag. Rider ut 1-2 ggr vecka på grusväg/gräs.
tror dt viktigaste är att variera, rida vettigt och inte ofta alls på mjukt & tungt.

just nu på vintern rider jag väldigt mycket på ridbana.
men vi har 2 paddockar, ett tält och ett ridhus.
jag brukar variera mellan dessa. Brukar även vara ute i paddocken, fastän den är hård och frösen, bara för att få den där variationen.

För min del handlar variation av underlag lika mycket om variation av ridningen. Är uppvuxen med en kass ridbana, inget ridhus och ingen gatubelysning. Jag är en riktig skogsmänniska men ändå dressyrintresserad och hade tränat mer ordentligt om jag kunnat.

Tycker ofta att det blir en ond spiral om man nästan bara rider i ridhus. Hästen brukar ju då bli väldigt glad när den väl kommer ut i skogen, är lite taggad och mer lättskrämd, ägaren blir rädd och sen rullar det på... Själv hade jag jättegärna haft ett ridhus för att kunna jobba hästen när underlaget suger, som nu - fruset överallt och ingen snö i sikte. Men hade inte ridit mer än 1-2 ggr per vecka där ändå. Blir uttråkad av det så lätt ;) Så just nu passar vi på att klättra och rida i svår terräng. Hittade schyssta grusvägar idag så de fick trava av sig ordentligt.

För kroppens skull tror jag stenhårt på varierade underlag. Och som alla andra säger, långsam invänjning.

Tack så mycket för alla svar, känns jättebra att veta hur andra lägger upp sin träning så jag själv har något att jämföra med osv. Jag hoppas att det kan komma in ännu mer svar på hur ni lägger upp er träning!

Som en del av er skriver så är det jätteskönt med ridhus på vintern, och jag drar mig verkligen för att rida ut även när det är ljust ute såhär på vintern. Halka, kyla och halvtokig häst är ingen rolig kombination så hade jag kunnat hade jag ridit&tränat mer i ridhuset. Samtidigt så kommer ju då den här onda cirkeln in, pållen blir mer spänd varje gång han får komma ut så jag vet att jag måste fortsätta att rida ut honom. Han står bara i en liten rasthage om dagarna som han inte direkt kan röra sig i, så han får ingen variation av att röra sig i den direkt :P

Jag ska tänka mer på att variera min ridning i ridhuset, det blir så ofta att jag övar på samma saker. Just nu behöver han ex. stärka sig i öppnor och slutor och då blir det att jag nästan alltid övar lite på det. Tyvärr är det svårt att dra fram bommar osv. I ridhuset jag rider i då det ofta är många som rider på eftermiddagarna och att det då är många som vill fokusera på just dressyrarbetet, lite synd då jag annars tycker om att jobba över bommar som omväxling.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 687
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur