Variation i ridningen!

S

sunil

Kan någon berätta för mig hur deras träningar under veckorna ser ut? Hur mkt ni rider ut, rider dressyr mm.

Svara gärna:)

Sv: Variation i ridningen!

Jahopp, jag har aldrig varit med i en sån här tråd så jag kan la börja:p

Jag rider/tränar varannan dag eftersom det passar mig och min häst väldigt bra. Har förut ridit 5 dagar i veckan men då tycker jag allt bara känns som ett krav:confused: Jag dessutom hinner med mycket mer av det som behöver göras om jag inte behöver rida alla dagar.

Jag försöker variera väldigt mycket. Varvar uteritt med dressyr i paddock, långritt och sedan nh-träning/vid hand, uteritt igen osv. I uteritterna lägger jag in klättring och konditionsträning/styrka och på långritterna har vi mest kul, då i alla gångarter, men inriktar oss mycket på lågintensiv träning (alltså skritt).
Eftersom pålle var ledig någon månad för en tid sedan så har jag inte kommit ihång till fullo än så jag är försiktig med för mycket högintensiv träning. Det kommer gradvis, men jag skyndar långsamt.

Kommande två träningsveckor kommer se ut ungefär såhär:

V.33
Söndag: Uteritt ca 1,15 h, med inslag av dressyr, sicksack runt träd, galoppfattningar.
V. 34
Tisdag: Dressyr i paddock + litet hinder & cavaletti
Torsdag: Långritt ca 2 h. Inga krav, alla gångarter, släppa loss.
Lördag: Arvete vid hand i paddock. Nh - piggsvinsleken bla.
V. 35
Måndag: Uteritt, 40% trav, inslag av dressyr
Onsdag: Dressyr i paddock, olika övningar, bruksridning i slutet.
Fredag: Långritt, lågintensiv, någon liten trav och galopp.
Söndag: Tömkörning 30 min i skogen, självförtroende för häst.

Sådär ser det ut ungefär.

Jag har ridit en "travar"flicka sen i slutet av maj. och just nu lägger jag upp det på nått ungefär;
*ett-två "hårda" dressyrpass. då tränar vi mest på öppnor, skänkelvikningar och övergångar.
*en dag då vi hoppar. mest gymnastik, med lite studds och kombinationer.
*resten rider jag ute i skogen. klättrar, intervallträningar mm.
och jag brukar rida två dagar, vila en dag. osv. Händer dock att jag rider tredagar, vilar en. :)
Blev det lite luddigt?:p

Om du söker i sökfunktionen så kommer du nog även hitta många andra trådan där folk skrivit in sina scheman för träningen.

Jag tänkte göra väldigt varierande träning när vi väl kommer igång. Inte så att man har ett schema som man följer exakt men varierar mycket.

Bla. tänkte jag varva tömkörning, ridning på bana och i skogen, promenader, trickträning/miljöträning iform av mattor/påsar/hinder m.m.

Egentligen är scheman uselt:p Det blir ändå att man ändrar på någonting när man väl är inne på den schemadagen:p Men vad gör man inte för att få vara med i tråden:p

Jag brukar ta dagen som den kommer känne rlixom efter hur häster verkar tycker dte rä bäst för ser jag att hästen har lite träningsverk utsätter jag ju dne inte för ett jätte hårt dressyr pass elelr gymnastik hoppning

jag försöker variera så mkt som möjligt! :bump:

försöker att aldrig göra samma sak två dagar i rad. lägger upp ridningen för varje vecka, är väldigt bra som översikt! :)

det jag gör med hästarna är: lättare/hårdare dressyrarbete, markarbete, hoppning, uteridning, skrittpromenader, tömkörning/longering.. självklart läggs vilodagar/viloperioder också in.

finns mkt man kan göra med hästen! jag förespråkar variation i ridningen, en häst mår inte bra av att nöta i ridhuset.. man ska heller inte vara rädd för ett kortare pass på 15-20 min.

hästen jag rider har jag själv utbildat (han var 15 år när jag började rida honom, outbildad skogsmulle) och i början red jag kanske ett dressyrpass en gång (eller mindre!) i veckan, resten uteritt eller vila. detta för att inte skynda allt för mkt fram. dessutom fick han viloperioder, där vi bara red ut o hade roligt.
att jag tagit det så försiktigt fram med honom + mkt variation i ridningen har nog varit det som lett till att han är så fin i dressyren idag. :love:

Min gammelgubbe (23 år) är en utpräglad dressyrhäst som ääälskar ett "hårt" dressyrpass på banan. Han avskyr skogen nu på sommaren med alla insekter. Så för oss blir det dressyr/markarbete ca 3 gånger i veckan. Ca 2 gånger i veckan tömkörning och kanske någon skritt-tur ute då och då. Han trivs ypperligt med detta!:)

Precis! så i slutändan är det ändå inte lönt att göra ett schema :p

Jag brukar göra så att jag ser lite vad ponnyn är på för humör. Är hon trött går vi en runda. Behöver hon lite hjärngympa "leker" vi med plastpåsar, täcken, bollar m.m. Och för att hon inte ska bli jätte uttråkad på att jag sitter på ryggen tömkörs det.

Hade hon varit inkörd hade hon älskat att dra vagnen! Tycker nämligen om när man tömkör henne. :D

jag kan faktiskt erkänna att hittils har veckan inte riktigt varit som schemat jag skrev upp:angel: Men jag har försökt hålla mig till våra "regler" :p Alltså varannan dag ridning, varannan dressyr/arbete vid hand och varannan dag vila. Det känns som att det verkligen blir varierat då. Men exakt som du säger; ibland så kanske det inte känns rätt att dressyra, då kanske man ger sig ut på en liten utetur i skogen igen eller tömkör eller liknande:)

Idag tillexempel ska jag (inte köra piggsvinsleken;)) ut och jogga/gå i 30 minuter med pålle, fast sen blir avskrittning och uppvärmning också på ca 30.

Men jag har märkt att om man har väldig idétorka en vecka eller någon dag så kan det vara bra med schema, för då tittar man bara på vad som skulle göras och sen gör man det. Eller om någon annan rider sin häst i några dagar eller liknande.

hej, vilken kul tråd! :D jag och min häst försöker göra ridningen så rolig som möjligt för både mej och hästen. vi har en vilodag i veckan.. för det mästa rider vi ut på ca 1-2 timmars uteritt med mkt skritt och trav. tränar då mkt med att samla hästen och öka han. även köra lite skänkelvikningar på grusvägar. vi kör mkt dressyr när vi är ute och rider, Både jag och hästen gillar nemligen de ;) jag rider på ridbana kanske 2 dagar i veckan, ävendär kör vi ENDAST dressyr då hästen inte får hoppa :( Någon gång ibland så rider vi på riktigt långa ritter ut i skogen och bara myser.. (de brukar ta 3-4 timmar) vi brukar även gå upp för en lång brant backe kanske en gång varannan vecka.. :) jag tycker det är viktigt att både häst och ryttare har kul under sina ridpass. :D:D:smirk:

Måndag:Uteritt med mycket klättring upp och nerför backar
Tisdag:Ridning på ovalbanan, blandat gångarter och dressyr
Onsdag:Medryttaren rider ut
Torsdag:Uteritt blandat med gångartsträning
Fredag:Vila
Lördag:Uteritt
Söndag:Uteritt

Då min häst är relativt ung (5 år men sent tagen och inte mycket riden) så ser jag till att hon varierar sig i träningen.

En typisk vecka kan vara så här:

Må: Ut i skogen
Ti: Skötare promenerar
On: Hopp med medryttare (gymnastikhoppning, studs och mycket tänkande...:))
To: Dressyrpass på banan 30 min sedan ut i skogen 30 min
Fre: Hoppträning
Lör:Dressyrträning alt. dressyr på banan
Sö:Lättare skritt i skogen eller vilodag

Hon svarar ganska bra på detta. Skall väl sägas att de flesta passen förutom träningarna samt torsdagspasset är ca 40 min långa och alltid med mycket skrittpauser (i alla pass).

jag rider 5 - 6 dagar i veckan
rider dressyr två dagar i veckan och tonerspel 1 dag om det inte är uppvisningar på helgen och 2-3 dagar rider jag i skogen och klättring upp och nerför backar

Jag har ungefär samma upplägg varje vecka, kan ta hur denna veckan blir då det är tävling...

Måndag:
Dressyrträning för instruktör

Tisdag:
Lugn uteritt

Onsdag:
Markarbete/hopp

Torsdag:
Dressyrträning för instruktör

Fredag:
vila

Lördag:
Lugn uteritt, ev. rida igenom programmen eller delar av dem.

Söndag:
tävling dressyr, Lc:1 och Lc:2

Mina veckor ser ut ungefär sådär

Måndag: vila
Tisdag: dressyr
Onsdag: uteritt
Torsdag: hoppträning
Fredag: skritta ut
Lördag: uteritt
Söndag: dressyr/markarbete

jag har haft hästen i 5 månader.
valack 10 år. tävlad en gång i sitt liv för massa år sedan. ska nu bli riktig tävlingshäst. mål svår klass i dressyr.

just nu ser vårat tränings schema ut som sådant
må - lektion dressyr / vilo
ti - lektion dressyr
on -vilo / rida ut
tors - vilo
fredag - rida ut / longera
lördag - lektion
söndag lektion dressyr /vilo

Just nu ser mitt och ponnyns schema ut ungefär såhär:

Måndag: Dressyr på banan
Tisdag: Medryttaren rider ut
Onsdag: Dressyr på närliggande fält (alt. hoppträning m tränare)
Torsdag: Dressyrträning med tränare
Fredag: Uteritt
Lördag: Dressyrträning (hoppning om vi inte hoppat på onsdagen alt. bomövningar)
Söndag: Oftast en låååång mysig uteritt

Det passar mej och ponnyn jättebra. Dressyrpassen inleds oftast med att jag skrittar ut i naturen ca 10-15 min :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: Lightzone
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter