Vargtänder...

S

Shadow Fax

Måste operera bort 2 st vargtänder på min 3-åring nu efter betet.:( Någon som vet vad d kan kosta?:confused: Har sluppit detta innan.:)

Sv: Vargtänder...

Det var länge sedan min lilla shettis var tvungen att ta bort en vargtand (2003) och då kostade det 725:-.

2 vargtänder = ca 1500 kr (inkl stelkrampsvaccin). Utfört i hemmastallet. Reseersättning tillkom.

billigast om du åker till närmsta vet.station, behöver ju inte vara klinik. kostar runt en 1500kr beroende på om hästen behöver mer åtgärder eller medicinering mm.

tog bort vargtänderna på unghästen för prick en vecka sen
kostade 1500:-

Tog bort 2 st vargtänder idag på klinik.
grundavg 275:-
bedövning + lugnande 250:-
behandling 1150:-
medecin/ matreal 80:-
stelkramp 160:-

summa 1915:-
Kanske lite dyrt men det var unghäst som inte haft något bett i munen ännu, och jag vill inte att hon skall få en dålig upplevelse.

Jag tog bort en vargtand på min kille för ett år sen. Kostade:
500 för undersökning
700:- för själva borttagande
300 för "drogningen"
+ moms
=totalt 1875:-

då var det hos en hästtandläkare.

Sitter de så besvärligt till att op är tvunget? Annars så "slår" de ju bort dem. det tycker jag inte ska vara så dyrt. Det gör dem på en vanlig vet. station. Åker man till en STOR vet. station kostar det mkt, men åkar man till en lite mindre t ex på en travbana, så tror jag inte att det är så dyrt.

Vargtänder är ju väldigt vanligt på travare, och säkert på andra också, men det kan ju te sig tydligare på en travare som kan ligga på ordenligt och som man ganska ofta behöver hålla x-tra i.

Det är nog bra att operera bort dom! Att slå bort dom är inte att rekomendera då rötterna blir kvar och orsakar både infektioner och värk .
Är hästen ung så kosta på den en bra upplevelse istället för obehag!
1500 kr är nog normalt om man åket till hästtandläkare.

Det är nog bra att operera bort dom! Att slå bort dom är inte att rekomendera då rötterna blir kvar och orsakar både infektioner och värk .
Är hästen ung så kosta på den en bra upplevelse istället för obehag!
1500 kr är nog normalt om man åket till hästtandläkare.

Det jag menar och har erfarehet av är just att de "SLÅR " BORT DEM.
Men då får man ju hoppas att det kollas att de kan få bort dem, så bra som möjligt, och det ska ju en kvalifiserad vet kunna göra.

Har dessutom ALDRIG haft något problem med dessa tänder som är "borttagna" på detta vis.;)

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 018
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 685
Senast: Lejanna
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Remisser 1177
  • Uppsättning
  • Tvillingar!?