Vargtänder

Corax

Trådstartare
Idag var jag på klinik för att plocka bort vargtänderna på min unghäst.
Hon hade två i överkäken och veterinären sa att man oftast inte behöver ta bort dem för de inte brukar störa?!
Sen sa hon att vargtänder i nederkäken är mycket ovanligt?!
En av de andra hästarna är alltså rätt ovanlig. ;)

Men eftersom hästen har varit lite störig i munnen så tyckte jag ändå att det var bäst att plocka bort dem.
Och de var de största tänderna jag nånsin sett!!! Den största var 2.5 cm lång! Den andra var något kortare men kom inte ut hel. Det fattades en liten tipp. Vanligtvis brukar kroppen bryta ner denna lilla bit automatiskt sa vet.

Är det någon som har "motargument"? Stämmer detta hon sa?
Jag är mest nojig över den lilla biten som blev kvar då jag tidigare haft en stor inflammation i munhålan på en av hästarna pga en spräckt rot. :crazy:

Och är det nån som vill se bilder på ingreppet så är det bara att säga till. Min kära medhjälpare hade kameran med sig. :D

Sv: Vargtänder

Nästan alla säger att man ska ta bort vargtänderna för de skapar bara problem.
Många gördet på rutin.
Min vet säger som din på kliniken. Att e ofta inte stör, men om de gör de ska man ta bort.

Jag velar om hur jag ska göra, men har inte gjort det på någon av de andra.

Jag har så dåliga erfarenheter av vargtänder så alla ryker fort som attan. Mao så har ingen av mina hästar dem kvar.

Men nu så var hon tjafsig i munnen (om det nu berodde på vargtänderna så lär jag få veta det snart)så valet var inte så svårt.
Sen beror det väl på hur de ser ut och hur stora de är.

Corax skrev:
Idag var jag på klinik för att plocka bort vargtänderna på min unghäst.
Hon hade två i överkäken och veterinären sa att man oftast inte behöver ta bort dem för de inte brukar störa?!
Sen sa hon att vargtänder i nederkäken är mycket ovanligt?!

Jag tycker nog att de "ofta" stör...
Hon har rätt att det är ovanligt med vargtänder i nederkäken.

när det gäller bitar som blir kvar så är jag också tveksam. Har både läst och hört att det är viktigt att hela tanden kommer med. Men din veterinär vet med största säkerhet mer än jag bara "hört" så jag skulle nog lita på henne först och främst....

Jag säger som min tränare. De som säger att vargtänder inte stör är garanterat människor som inte rider själva.

Saxat från Djurtandvårdskliniken, Norrköping:
------------
En vanlig orsak till oro i hästens mun vid ridning är förekomst av vargtänder. Vargtanden är en liten, rudimentär tand som sitter strax framför den första kindtanden i överkäken, d v s där betslet ligger. Eftersom tanden är liten tål den inte så mycket belastning utan blir lätt överbelastad av påverkan från betslet. Detta utlöser i sin tur en rad skyddsreflexer hos hästen.

Vi rekommenderar alltid att man låter avlägsna vargtänder för att minimera risken för problem i framtiden. Det är självklart viktigt att hela tanden tas ut. Kvarlämnade rotrester orsakar lika stora eller till och med större bekymmer.
------------

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Skulle också ha tagit bort dem om jag vore du.
Ska själv ta och ta bort dom på min ungäst nu innan vintern innan han riskerar att få problem

Tar alltid bort vargtänder, antingen det verkar behövas eller ej... Ser oxå alltid till att hela tanden kommer ut. Nu har jag aldrig varit med om att någon bit blivit kvar *peppar peppar*

Glorfindel.... Brukar kunna se dem tydligt vid 1-1½års ålder, men ibland senare. Endel får aldrig några och endel har dem, men de växer aldrig ut så att man kan se dem.

Jag måste korrigera ditt svar...
De syns visst. I vissa fall kan de dock ligga precis under huden och irritera.
Min unghäst (den nämnd ovan)hade vargtänder lika höga som kindtänderna.

Har två hästar som i så fall båda två tillhör den "ovanliga" sorten! Bägge två har haft vargtänder i nederkäken som vi plockat bort. När vi kikade på tänderna så var de fruktansvärt "slipade" och nedskavda. Bevisligen har de skavt ordentligt mot bettet och även om valacken inte visat smärta så måste det ha varit obehagligt!
Stoet har haft påtagliga besvär!
Veterinären gav extra stelkramp i samband med bortplockandena för det enligt henne lätt uppstår infektioner í munhålan!

Ja och eftersom jag har mycket dåliga erfarenheter av kvarvarande bitar så frågade jag ju vet. om man verkligen inte skulle ta bort den sista lilla biten. Men hon sa att den förmodligen satt kvar i käkbenet och inte skulle störa. Så jag får lita på det. Och eftersom tanden var så pass lång så skulle man vara tvungen att gräva bra länge för att få bort den hur som helst. :crazy:

Ska plocka bort på våran hingst nu i veckan.
Har alltid plockat dom och alltid hört att man skall plocka dom.

Tycker det låter egendomligt att det skulle vara ovanligare i nederkäken, har haft 6 hästar som haft vargtänder SAMTLIGA har haft i nerderkäken en av dem även i överkäken.
Att låta en kvarvarande bit sitta kvar skulle jag ALDRIG gå med på, har sett följder av detta (inte en vi tagit ut på utan en som köptes med rester kvar, tyvärr upptäcktes detta inte direkt utan jag reagerade på att hästen var extremt rädd för att ta stöd på bettet, fick tid hos tandläkare och hittade en jättemysig varinflammation fick rätt på detta men tyvärr kommer nog denna häst aldrig att fullt ut acceptera ett bett igen även den tandläkaren (torbjörn) sa att man måste vara mkt noga när vargtänder tas ut att man verkligen får ut hela ALDRIG lämna någon del kvar)

Liknande trådar

Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 575
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 549
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama