Vargtänder

H

hallon

Vad är vargtänder?? Jag börjar bli lite förvirrad här... :crazy: . Jag har alltid trott att det var de tänder som sitter nedanför lanerna men före framtänderna, men nu läste jag någonstans att de satt ovanför lanerna... :confused:
Jag är jätteglad om någon kan förklara vad det är. :smirk:

Sv: Vargtänder

ja dom sitter där ovanför i övre tandraden längst fram och är bara i vägen och gör oftast ont

Vargtänder kan man ha både i över o underkäken, vanligast i överkäken.
Sitter just framför den första "riktiga" kindtanden.
PL

I underkäken också?? Intressant men det kan inte vara så vanligt kanske , jag har aldrig hört talas om att någon häst har haft det.

Det du har sett kallas ibland kanintänder eller hingstbetar. De är vanligare på valacker/hingstar än på ston. Eventuella vargtänder sitter precis som övriga skrivit nedanför/framför raden med kindtänder.

OK! nu är jag med. Såg en dild på det oxå. Det har aldrig förklarats för mig, så förlåt om jag lät korkad:)

Hmm, kanintänder är ju ändå en väldigt dålig svengelsk översättning av canines (=hörntänder). Det är alltså de tänder som är väldigt kraftiga och långa på rovdjur (fångsttänder). Varför de är vanligare på hingstar vet jag inte; de slåss mer?

Det är säkert så, fast jag har hört det användas ganska ofta. Jag tror inte uttrycket kommer sig av att kaniner har sådana tänder åtminstone... ;)

En fråga ang hingstbetar! Hur gammal är hästen när dessa betar växer fram?
/Lizzie

Min fick sina i underkäken (sprack fram) nu i somras. De i överkäken ligger precis under slemhinnorna, men har inte spruckit fram ännu. Han är född 10 april 2000, alltså ca 4½ år nu.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 506
Senast: Emma-pemma
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 050
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10