Vargtänder... operera?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lollipopocoaster
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 450
L

lollipopocoaster

widde har varit jäklig i munnen på sista tiden, så igår fick jag snilleblixten att för första gången rida honom på hack; och voilá jag fick en helt otrolig, ny häst. passet gick så bra så jag fortfarande svävar på rosa moln. från bråkigt kaos till samarbete och avslappning hände över en natt! :love:

pratade vidare med mamma idag. för ett par år sedan hade hon widde till en hästtandläkare där det visade sig att han hade vargtänder på G som inte störde honom då, men som kan börja visa av sig om ett par år.

jag misstänker alltså nu att det är vargtänderna som börjat spöka. har inget problem med att rida på hack eftersom jag inte har tävlingsambitioner inom min disciplin, men jag gillar tömkörning o longering och det lär ju bli jäkla avancerat att jobba honom från marken på bettlöst... :crazy:

frågan är alltså, stör inte vargtänder honom i det vardagliga han gör, äta, dricka, sova så att den enda åtgärd som behövs är att konvertera till bettlöst? eller ska jag med min MYCKET skrala ekonomi satsa på att ta ut någon som kan ta bort vargtänderna? (det handlar ju om ett relativt stort ingrepp...)

tacksam för funderingar och svar! :bow:

Sv: Vargtänder... operera?

Jag hade tagit bort vargtänderna. Oftast så ges ju bara lugnande och så dras dom ut, det är sällan dom behöver göra större ingrepp än så.

Ta bort dom, har lärt mig av egen erfarenhet att plocka dom direkt, det blir bara bekymmer av dom i slutändan... Dom hästar jag plockat dom på har enbart fått lugnande, och det har absolut inte varit några större ingrepp.

Relativt enkelt ingrepp som bör göras på alla hästar där man har minsta misstanke om att de påverkar betslingen.
Obs det är ett kirurgiskt ingrepp som bara får utföras av vet eller leg tandläkare i samarbete med vet.
PL

Tog bort vargtänderna på min fyraåring för en månad sedan. Inget stort ingrepp, lite lugnande och lokalbedövning. Fick inte ha bett i munnen på 3 veckor och testade hackamore vilket fick min häst att tro att han kunde göra vad som helst. Det var väldigt skönt när man kunde ta på honom ett vanligt tränsbett igen. Vetrinären tog 800:- för att ta bort tänderna men då delade vi på resekostnad osv för han hade fler hästar som skulle behandlas i samma stall.
När de kollar tänderna kräv att de ska använda munstege så att de verkligen kan se ordentligt i munnen. Nya vetrinären upptäckte att shettisen hade foderinpackning för att han har glest mellan tänderna. Fick spola och peta bort allt. Förra vetrinären kommenterade aldrig hans tänder och då är shettisen kollade årligen i fem år.(Är nio nu). Vet inte om det beror på bristande kunskap eller för att han använde munkil. Klart är i alla fall att de kan undersökas mycket noggrannare med munstege.
Tveka inte att ta bort vargtänderna. En del säger att de inte har problem med dem och andra vetrinärer säger att de oftast får problem om man inte drar ut dem.
På min häst hade inte den ena kommit fram utan låg precis under och det var inga problem att ta den i alla fall.

Jag tog bort vargtänder på min 3-åring för ett år sedan. Gjordes av tandläkare och hästen fick lugnande. Inget bett på två veckor efter.
Nu har hästen varit dräktig och fått föl. ridit ut i skogen mkt och upplevt att hon var lite tjafsig i mun, men då detta kommit i slutet av turen har jag tolkat det som hon varit trött (mentalt) och därför llåtit henne få lång tygel och hoppat av.
Nu ska hon sättas i gång och tränas lite mer och i veckan hade jag en ny tandläkare ute för koll. (ett år sedan sist)

Då fanns det en liten tandbit kvar! som en liten knuta på ena sidan.

Den togs bort, så nu ska det bli mkt spännande att se om hon reagerar annorlunda vid dagens ridning.

men mitt råd är absolut ta bort. Såå gräsligt dyrt är det inte.
Vart bor du?

rätt ände av landet om man gillar skogen, fel ände om man är hästbiten... dvs norrland, närmare bestämt i piteå. om det är 800 spänn det handlar om måste jag vänta till bättre dagar, typ julen. så länge han äter bra kan jag nog vänta två månader och rida på hack under tiden.

familjen (ensamstående mor, 4 barn, diverse djur) har bara 2000 kr att leva på efter alla hyror är betalda. så ni förstår att det är serious business vi talar när jag säger skral ekonomi :D

tack för råden, jag tar sikte på att dra ut vargtänderna. tror ändå det är dags för honom att få munnen kollad, när han börjar bli till ålders.

Tycker inte det blev så dyrt att ta bort vargtand, gjorde det på min dam för ett par år sen och den gick väl på en 700 kr typ. Det är ju en del pengar, men långt ifrån vad det kostar för oss tvåbenta att gå till tandläkaren. ;)

Tilläggas bör kanske att vi var fler på en gång så kan tänkas att resekostnader o dyl. var lite lägre.

Ta bort dem!

Då VET du att det inte är de som är problemet i alla fall.

Dålig ekonomi biter inte som argument emot.......tyvärr.....

Det är klart man måste hushålla med pengarna.
Funkar det med hackamore så är det ju bara använda det tills du får råd. Men det är ju annars inte mkt dyrare än en normal skoning att göra. Och det brukar räcka med en gång per år.:D

Måste säga att det blev stooor skillnad på min 4-åring nu när jag red henne efter att dom tog bort bara den pyttelilla biten som förra tandisen missat. Det var som en knuta, mindre än en ärta, med en liten tandflisa i.
men det är klart att det inte är skönt att ha bettet skavandes mot den.:o

Jeanette

min medryttare har hovslagarutbildning... :angel::angel:

nej men allvarligt, pengar är ingen ursäkt. men jag hade först blivit bekymrad över mitt agerande om jag valt att inte överhuvudtaget ta bort vargtänderna.

Jag hade tagit bort vargtänderna. Oftast så ges ju bara lugnande och så dras dom ut, det är sällan dom behöver göra större ingrepp än så.

Ja, har man tur, eller det vanligaste är nog ovanstående. Jag hade veterinären ute i dag som skulle försöka plocka bort vargtänderna på min 4-åring, men så blev det tyvärr inte. Vargtänder brukar inte ha så mycket rötter, men på min häst sitter de fast HÅRT, på 30 minuters försök så hade den ena tanden inte rört sig det minsta, så nu blir det kliniken nästa med ev. sövning för min hästs del, inte så kul:mad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka