Vargtänder, hur går det till?

eldione

Trådstartare
imorrn händer det, varulvständerna ska bort!

Exakt hur går det till när dom tas bort? Jag är rikigt nervös nu! Vet i stora drag men jag vill veta mer exakt!

Såhär gick det till när min häst blev av med sin...
1.Lugnande genom en spruta i halsen 2.Munstege (heter det väl?) sätts på 3.Stället runt tanden bedövas med hjälp av en spruta 4.Tanden tas bort med hjälp av diverse verktyg som kan behövas, tex tång 5.Hästen får stå i 2 timmar utan mat, och efter det är allt som vanligt.
Inget bett i munnen på 1 vecka!

Hoppas lite vad du ville veta iaf!

Man bör också tänka på att detta är ett sk kirurgiskt ingrepp, och skall inte utföras i stall utan på klinik.

Vår tidigare ponny hade två vargtänder som togs bort för ca 1 ½ år sedan. Det gjordes på klinik av hästtandläkare och gick till precis så som Happy beskriver. Inga problem! Be även vet/tandläkaren titta på om tänderna behöver raspas och om det är ngt speciellt du bör tänka på när du väljer bett till din häst. Lycka till!

//Linn

Det ska ske i stallet.

Ska man bevaka hästen under de två timmarna efter? Jag tror nog att jag ska göra det, får pyssla i stallet under tiden.

Jag har lite av en skräckupplevelse från när vargtänderna togs bort på min häst. Jag var inte beredd på att det skulle ske, och jag hade ingen aning om hur det brukade går till (/hur det bör gå till). Vår veterinär gav hästen en lugnande spruta så att han knappt kunde stå och sen knackade hon bort tänderna utan bedövning med hammare och stämjärn :crazy: .

Att jag själv hade varit och opererat bort mina visdomständer ett par dagar innan gjorde inte upplevelsen till det bättre för min del.

Visserligen var tänderna mycket små och lossnade utan minsta problem, men jag hade iallafall dåligt samvete ett bra tag efteråt för att jag låtit min häst utsättas för detta.

// K

Var på klinik och tog bort en sådan idag. Följde proceduren som Happy beskrev.

Det blev tyvärr en liten rest kvar eftersom tanden gick av. Tandläkaren sa dock att det alltid brukar växa igen bra ändå. Det kan dock hända att det inte gör det, men då ser man att hålet efter tanden inte går igen, och eventuellt kommer den lilla tandbiten ned också.

det var just det du skrev om som jag har funderingar på.
Tänderna var olika stora och satt olika långt från kindtänderna. Altså är det fullt möjligt att rötterna var olika stora dom med, men på den mindre tanden fanns det ingen krok i slutet av roten som det fanns på den större. veterinären var inte säker men eventuellt fanns det kvar en liten bit.
han sa att det inte var någon fara om det var det coh att det inte skulle ge några komplikationer, men det är just det jag hört att det kan :crazy:

Ska jag bara avvakta och se?

operationen var ingen trevlig upplevelse då jag fick stötta upp en 600kg häst. En gång föll han nästan ihop helt, men efter det så stod han rakt på benen. Andra sprutan hade nämligen inte kommit rätt :confused: så han fick ge en tredje.

En knapp timme efter att allt var klart så hade han kissat och stod och åt på sitt hö :)
När jag kom dit 4 timmar senare var han precis som vanligt.

Förresten, jag antar att det är vanligt att de dricker mycket efter?
När jag kom tillbaka sista gången på kvällen så hade han druckit ur sin 20-liters hink. den blev påfylld igen och jag vet ej hur mycket han han hade druckigt i morse.

Pappa sa iaf att det var normalt, han är läkare.

Nja, till mig sa tandläkaren så här:

Oftast så växer den lilla kvarblivna biten in. Eftersom det sitter i överkäken (alltså självdränerande) så brukar det läka väldigt bra. Vad jag skulle göra var att hålla koll på det, så att det efter några månader inte finns kvar något "hål", dvs någon ingång till tanden. Om det inte läkt då eller hon har andra problem bör biten tas bort.

Hon sa också att om det blir problem så kommer man ofta att se tanden igen, om den "vandrar" nedåt eller om växer ut vet jag inte.

Liknande trådar

Övr. Hund Vill gärna höra andras erfarenheter gällande rutiner till hundar. Har två terriers. En airedale och en mindre foxfröken på 11 år. Min...
Svar
12
· Visningar
940
Senast: Migo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka