Glimris

Trådstartare
Tycker våra ponnyer redan börjat tjockna i nacken av det lilla gräset i vinterhagen. Vi har sex ponnyer på ett hektar. Ska man dela av hagen och låta dem gå på hela ett par timmar om dagen? Har minskat på höet som de bara får inne och halm ute. De går ute kl.7 -21.

Det bästa är att vänta tills efter midsommar om de reagerar. Eller betesbegränsare om det räcker. Ta bort ett par h gör oftast inte så mkt skillnad - de äter ikapp sen. Om det finns gräs nog - gör det inte det fungerar det att ta bort dem del av dag.

Att minska storleken gör att gräset betas hårdare, då blir gräset mer stressat och så blir det mer socker.

Men gräset nu är rena sockerbomben och "livsfarligt" för känsliga. Tänkte på det idag när jag släppte mina på mer gräs att hade jag haft den känsliga kvar hade jag haft magsår för gräset kommer tidigt och fort i år - och det är drag i det.

Stoooor hage vill jag ha för då kommer hästen kunna äta nytt gräs i takt som de kommer upp. Hästen vänjer in sig själv.
Har man en liten hage utan gräs måste man gå ut och beta hästen timmar om dagen för att vänja in.

Stoooor hage vill jag ha för då kommer hästen kunna äta nytt gräs i takt som de kommer upp. Hästen vänjer in sig själv.
Har man en liten hage utan gräs måste man gå ut och beta hästen timmar om dagen för att vänja in.
Ska man då ha is i magen och tro att de vänjer sig? Gräset är ju väldigt kort, fattar inte att de får i sig något....men det är väl rena sockerbomben. Om jag stänger av hagen halva dan så tror jag inte de kan äta ikapp ändå eftersom det är så kort? De äter ju av halmen, så mätta kan de inte vara ...

Betesreducerare ska man ju ha på max 3 timmar om dagen enligt tillverkare och forskare. Det bästa är att begränsa ytan. Att ta in hästar kvittar tydligen för de äter "upp sig" när de är ute. Samma sak med betesreducerare. Har du tillgång till någon skogshage med lite gräs i?

Betesreducerare ska man ju ha på max 3 timmar om dagen enligt tillverkare och forskare. Det bästa är att begränsa ytan. Att ta in hästar kvittar tydligen för de äter "upp sig" när de är ute. Samma sak med betesreducerare. Har du tillgång till någon skogshage med lite gräs i?

Källa på det? Alltså max 3 h per dygn. Aldrig sett det. Däremot forskning på att ta av och på men ha på gräs är meningslöst - de äter ikapp när de är utan.

Tycker våra ponnyer redan börjat tjockna i nacken av det lilla gräset i vinterhagen. Vi har sex ponnyer på ett hektar. Ska man dela av hagen och låta dem gå på hela ett par timmar om dagen? Har minskat på höet som de bara får inne och halm ute. De går ute kl.7 -21.

Har känsliga hästar och betar för hand först 5 min ökar sakta till 10 min per sen 15 min dag och osv. Mina kan inte gå på fritt bete utan har hage med glest mellan grässtråna så de kan leta efter lite lite gräs som pyssel och fodras med grovfoder året om. Öppnas en ny hage så stängslas den in i mycket mycket små bitar som jag öppnar en om dagen.
Mvh
pudlan

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
851
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka