Vargfrossa...hur skulle NI gör OM....Utopi..

S

Stisse

OBS först vill jag säga att jag inte är emot att Vargen finns!!!

En frågeställning...
...med tanke på det här med att någon Varg har anfallit
tamboskap.

Utopi:
Hur tror ni att ni skulle reagera om ni hade fått
exv en av era shetlandsponnier riven till döds
av en Varg och får syn på samma Varg smyga runt
hagen där era hästar går.
(behöver inte nämna att det var en plågsam död)

VAD GÖR NI?
exv springer ni ut och skriker och viftar med händerna.
Alla har ju inte tillgång till Gevär och kan vänta på
att Vargen anfaller.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vargfrossa...hur skulle NI gör OM....Utopi..

Jag råkade tryckte på publicera innan jag hade frågeställningen klar.

Jag undrar också ni som har tillgång till vapen
när skulle ni skjuta Vargen? med tanke på
att en attack går fort och risken finns att
dina egna djur kan bli skjuten i samma veva.

*puttar lite*
Undrar också!
Hur tror ni Vargen reagerar om man skrikande skulle rusa emot den?

puttar på monologen :angel:
skulle ha lagt tråden på Senior eventuellt

skulle tro att en varg skulle springa iväg illa kvickt om man skriker och speciellt om man rusar mot den. kom ihåg att vargar är räddare för oss än vad vi är för dom... om mina djur skulle vara i fara vet jag inte vad jag skulle göra, antagligen se till att stängsla ännu ordentligare (stark ström och extra LÅGA trådar) eftersom jag inte har något vapen skulle det inte vara eventuellt med någon skjutning... värt att fundera på kanske...

Tack Lena för svar!
Nu är det inte en Monologtråd längre, smile.

Jag undrar över det här som du ser....
om man skulle få ett djur rivet och om man skulle våga lämna
dem obevakade sedan......jag skulle förmodligen ligga på lurpass och
inte kunna sköta mitt arbetet.

Till att börja med är det vargsäkert stängsel som gäller.
Sen är det väl till att springa mot den, göra oväsen osv.

Skjuta den skulle aldrig bli aktuellt, jag har inget gevär, licens eller nånting och kommer inte skaffa heller. Däremot OM jag haft det så skulle det åka fram i yttersta nödfall när annat inte funkar.

Tycker att man ska få försvara sina djur, men inget skjutande i onödan.

Har faktiskt funderat på det här.
Dom som har djur och bor i vargområden. Jag förstår mycket väl att man inte vill ha sina djur rivna.
Det jag funderat över är varför inte folk här i sverige sätter in åsnor i hagarna med sina djur? På många andra ställen runt om i världen sätter bönderna in åsnor hos tex fåren. Åsnorna gör snabbt fåren till "sin" flock. Åsnor är väldigt flockmedvetna och hävdar revir. Dom sparkar hårt mot fiende och jagar bort varg.
Det vore väl en rätt billig och bra lösning mot problemet?
Jag vet att skaffar jag fårskallar och vi får tätare besök av varg så blir det åsnor i min hage.

Jag skulle nog inte skjuta vargen. Visst hade jag blivit arg, ledsen och helt förstörd men döda kan jag inte. antingen skulle jag nog bli helt stum, helt förstenad eller skrika (det beror nog på vem av shettisarna det är. även om jag tycker om alal finns det ju vissa som rä speciella för mej)

Väldigt intressant med Åsnorna
har inte hört talas om det förut!

varför kan bönderna inte inskaffa de stora bergs & herde hundarna
den stora vita jätten. hundrasen: pyreneerhund ! ?
denna helt underbara & mycket vackra vakt hund använder bönderna i italien & frankrike i sina boskapshagar som skydd mot både varg & björn. har själv ägt en pyreneerhund & älskar den som både sällskapshund & vän.
ska snart skaffa mig en ny pyreneerhund fast en valp.
denna ras är en mycket stor hund. hanen kan ligga på 83-85 i mankhöjd & tiken på 72-75 cm. min tik var 77 cm.

Vad spännande :) !
Det kanske går att söka på hundrasen på IT.
Har aldrig hört talas om den.

Skrämma bort den och framförallt hade jag vargsäkrat mina hagar innan shettisen blev riven. Vad är det som säger att döden skulle varit mer plågsam för att det var en varg i farten, vad sägs om en hund? Sätter du dig på pass om det springer lösa hundar runt hagarna? Får jag sätta mig på pass vid vägen om min shettis blir ihjälkörd? :smirk:

Intressant frågeställning...........
OM det hade varit en ilsken hund som rivit
tamboskap så hade väl polisen förr eller senare
avlivat den.
Shettis ihjälkörd efter vägen?
Då hade det väl blivit en polisutredning om vem som var
skyldig och ett straff ev. utdelats.
eller rätta mig om jag har fel.

Det här har inte alls med tråden att göra ! Men i min kompis område bor en Knarkare som äger en hund som har bitit en människa till döds !! :o Polisen tror att hunden är avlivad men hunden finns fortarande !! :confused:

Åh fy då!
Hoppas att den inte anfaller någon "oskyldig" igen!

Kolla Mastiffer samtidigt. Finns varianter som används som skyddshund för boskap mot varg.

Orginalfrågorna:
Skulle bli deppig och antagligen förbannad.
Skulle inte hämta bössan utan köra bort vargen istället.
Jag ser ingen anledning att skjuta varg i dag. Dom är för få ännu för att tåla avskjutning och jag kan inte föreställa mig en situation där skjuta skulle vara nödvändigt.
Vargen sticker.

Det är konstigt detta med vargsynen. Ett exempel:
Man påstår envist från vissa håll att man inte får skydda sina tamdjur för varg, bara för att man inte får skjuta den hur som helst. Intelligensnivå?

Det finns en aspekt till i trådfrågorna. Om djuret (shettis här) redan är dött och inte duger till människomat, varför inte låta vargen äta upp det? Jag bortser från det emotionella och tänker praktiskt. Om man tar bort bytet från vargen, blir den ju tvungen att slå ett nytt. Är det så smart att göra så då?

LIA

LIA skrev:
Det finns en aspekt till i trådfrågorna. Om djuret (shettis här) redan är dött och inte duger till människomat, varför inte låta vargen äta upp det? Jag bortser från det emotionella och tänker praktiskt. Om man tar bort bytet från vargen, blir den ju tvungen att slå ett nytt. Är det så smart att göra så då?LIA
Intressant frågeställning
men jag tänker att om man skulle ge Vargen
köttet så kommer den kanske tillbaka
just för att det finns mat.
Eller så kommer den tillbaka oavsett just för att
djuren befinner sig i Vargens jaktområde.

Jag tror inte det gör varken till eller från. Möjligen om man skulle köra iväg vargen riktigt långt bort så den letar sig ett nytt revir.
Om det är en "revirvarg" vi talar om.

LIA

Först så har jag stängsel som ganska nära motsvarar det man rekommenderar för att hålla varg utanför hagarna. Dvs jag har 4 trådar på ca 30, 60, 90, 120 cm. Tror man rekommenderar något tätare nertill, men detta borde räcka ganska bra ändå. Och dessa stängsel har jag för att stänga INNE mina shetlandsponnyer och fårskallar :D.

Jag kan inte säkert säja hur jag skulle reagera, men tanken i förväg OM detta skulle hända är att jag naturligtvis skulle bli ledsen för att något av mina djur blivit rivet, men inte sjutton skulle jag skjuta den. Inte ens om jag hade haft en bössa :angel:... Sen får jag väl hoppas att en eventuell varg här i trakten (händer inte så ofta, men vi har haf både varg och granfjällsbjörnen relativt nära här) hittar tillräckligt med mat utanför hagarna så den inte behöver fundera på att gå in genom staketen. Här finns nämligne gott om såväl rådjur, hare som vildsvin...
(för övrigt verkar det som att halva skogens alla harar och rådjur försörjer sig på höspillet i mina hagar och bredvid hösilagebalarna - sett till mängden spillning jag hittar där... :D)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama