Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Knappt alls.Hur väl kan shetlandsponnyer försvara sig mot vargar?
Varg tar väl knappt några vuxna vildsvin? det är väl nån eftersläntrare till kulting isåfall om de nu kommer åt.Det är väldigt obehagligt tycker jag även om jag vet att vildsvinen och kalvarna lär vara ett lättare byte än mina hästar.
Varg tar väl knappt några vuxna vildsvin? det är väl nån eftersläntrare till kulting isåfall om de nu kommer åt.
Fast en häst tror knappast att en varg är en hund. Det skiljer rejält på lukten på dem, en varg luktar skarpt rovdjur, det gör inte hundar.Det känns som att det skulle vara lättare att fälla en vuxen shettis än ett vuxet vildsvin. Vildsvinen är inte at leka med och som vilda djur har de mer instinkter intakta än våra hästar/ponnys som kanske t.o.m. känner en eller flera hundar och har lärt sig att hundar inte är farliga.
Tja, det används ju åsnor som skydd mot angrepp mot varg och dom är inte så mycket större än en Aponny.Hur väl kan shetlandsponnyer försvara sig mot vargar?
Inte enligt rovdjursexprten som LS skickade ut till oss för en del år sedan. Hunddjuret luktade av damparfym men enligt rovdjursexperten så kunde det ändå vara varg så det döda djuret blev inlämnat till obduktion.Fast en häst tror knappast att en varg är en hund. Det skiljer rejält på lukten på dem, en varg luktar skarpt rovdjur, det gör inte hundar.
Det finns två skillnader. Åsnor väsnas. Åsnor stannar och sparkar.Tja, det används ju åsnor som skydd mot angrepp mot varg och dom är inte så mycket större än en Aponny.
Mina hästar jag har haft och har beter sig på samma sätt. Från a ponny till stor häst. Min ena jag har nu har skickat iväg mer än en närgången* hund när jag varit ute och ridit. Ser inte hur dessa skulle bete sig annorlunda mot en varg jämfört med en hund i detta fall.Det finns två skillnader. Åsnor väsnas. Åsnor stannar och sparkar.
Hästar bryr sig inte om enstaka vargar mer än de bryr sig om hundar enligt min erfarenhet. Har haft en som lubbat förbi på vandring precis bakom staketet. Ingen häst reagerade mer än de skulle gjort om det var en hund, dvs de tittade lite. De reagerar mer på annat vilt. Säkert skillnad om det skulle komma en vargflock som uppenbart var på jakt men att en enstaka varg skulle skrämma hästar enbart pga lukten stämmer inte.Fast en häst tror knappast att en varg är en hund. Det skiljer rejält på lukten på dem, en varg luktar skarpt rovdjur, det gör inte hundar.