Varg i Göteborgstrakten

Sv: Varg i Göteborgstrakten

Det beror ju på var i gbg trakten! vi gade varg här förra vintern, bor 8mil från gbg! och öster om gbg finns det gott om djupa skogar!;)

Den får nog inte leva länge tyvärr om jägarna får bestämma :cry:

Tja, de håller ju på att jaga den redan eftersom den blivit påkörd och antas vara skadad. :cry:

Å då skjuter man förstås först och kollar sen! :mad:

Samma sak hände nyligen när en älgko blev påkörd. Man sökte reda på den och sköt den, plus givetvis kalven som inte skulle klarat sig utan mamma. Skador? Div skrap, som inte på något sätt var farligt för kon.

För många jägare finns bara ett svar och en inställning. Skjut!!
Alternativ?! Finns det?

LIA

Ta reda på lagstiftningen innan du och ni andra ger er på jägarna tack! Skulle ni göra det så skulle ni upptäcka att jägarna följer de lagar som gäller vid viltolyckor, men om det skulle kännas bättre så kanske jägarna ska sluta ställa upp och leta upp påkörda djur bara för att dom bor i närheten där någon kört på ett stackars djur. Men av någon anledning ser jag det som djurplågeri. Att hinna se efter? Se ovan nämnda att kolla lagstiftningen och reglerna tack!

Mitt inlägg handlar inte om vargen i Göteborg som är trådens egentliga ämne, så detta har jag inte nämt någonting om. Så jag vill be om ursäkt för att jag frånkommer ämnet.

Det jag för på tal är synen på jägarna i frågan med viltolyckor, där jag ser att kunskapen om jägarnas betydelse och de regler jägarna följer är minimal, eller helt frånvarande. Därför anser jag att när kunskapen inte finns som i det här läget, ska man heller inte yttra sej och påstå att jägare tänker på ett visst sätt och att dom inte har skalle nog att fundera ut fler alternativ.

Vidare vill jag hänvisa till bland annat Nya Jägarskolan som är ett paket av sju böcker, som jägarna måste läsa för att få sin jägarexamen. I detta paket hittar du bland annat de lagar som gäller och i böckerna lär man ut en helt annan syn än den ni påstår jägarna lever efter. Vilket skulle få er att förstå att era påhopp är helt bortom förnuft.

Min syn på jägarna har inte med eftersök att göra. Den är generell.
Eftersom du anser mig sakna kunskap i ämnet, kan jag informera om att jag själv är jägare sedan länge och dessutom varit delaktig i eftersökåtaganden.

Du kanske tror att böckerna bestämmer hur jägare ska resonera och vilket omdöme dom ska ha? I så fall blir du besviken om du går ut i verkligheten.
Observera även att jag inte drar alla jägare över en kam, utan skrev "För många jägare"! Jag har givetvis även träffat många jägare med seriösare läggning. Problemet för djuren är, att det räcker med en oseriös vid varje tillfälle!

LIA

Jag vill be om ursäkt för att jag missade ordet "många".

I övrigt kan jag bara beklaga att du har en sådan syn på de som delar ditt intresse. För min del behöver du inte vara orolig att jag ska drabbas av besvikelse, eftersom jag liksom du förstår att inte alla kan bete sej som folk. Men eftersom böckerna lär ut ett bra tänkande, som man självklart inte kan tvinga på en studerande, men som ändå finns där. Så kan man frångå att syftet med jakten är annan än att enbart skjuta och döda. Därför anser jag även att såkallade riktiga jägare lever efter dessa normer och inget annat. Själv lever jag i ett område där denna syn efterlevs. Jagar du i ett område där syftet och målet med jakten är annan än att värna om naturen så kan jag än en gång bara beklaga.

Anledningen till att jag tog upp detta ämne från början, är för att jag upplever här inne på buke en negativ syn på jägare och jakt. Och tyvärr inte då enbart negativ utan även ett hat och fördomar i det stora hela. Vilket har fått mej att tro att okunskapen är stor. Eftersom mycket hat och fördomar, är grundat på okunskap, och det inte enbart i jägar- och jaktfrågor.

På tal om hat och fördomar...
Har du läst någon tidning utgiven av våra 2 stora jägarförbund nyligen, avd rovdjur? :angel:

LIA

Ja det har jag synnerligen gjort. Men i den här har jag aldrig nämnt rovdjurspolitiken i fråga. Det jag tar upp är synen på jägarkåren i allmänhet. Vilken jag anser är bortom förnuft. Det finns småpojkar som våldtar(jag ser dom inte som annat) och inte ska man dra alla män över en kam för detta, tyvärr finns det ju sådana, men en vettig människa gör inte det och ser skillnaden. Desamma anser jag borde gälla synen på jägarna, men tyvärr är det inte så. Det märks tydligt där även du, som nu ska vara jägare själv. Verkar dela andras syn och kommer med kommentarer som bara svärtar ner jägarnas felaktiga rykte mer, just för vad jag tror(Rätta mej om jag har fel, jag kan ju fått det om bakfoten) är för att du inte vill bli sedd som en jägare. Utan mer som något unikt(vilket du självklart är, men en jägare är en jägare)

Rovdjurfrågan är verkligen en fråga för sig, vilket särskilt i jägartidningarna ofta grundar sej mer på känslor än förnuft. Men inget är svart och vitt, i tidningarna talar dom mycket sanning, precis som rovdjurföreningarna gör. Precis som jägartidningarna kommer med mycket felaktigheter, gör även rovdjurföreningarna det. Dom är båda för mycket åt sitt håll så att säga. Det är i alla fall vad jag anser.

Så vi har alltså lämnat ämnet med synen på jägarkåren som var det jag från början tog upp. Varför?

Vargar har disskuterats i det oändliga, med en massa smutskastning på varandra och radikala åsikter åt båda håll, enligt min åsikt. Helt ärligt så har jag ingen lust att dra upp en disskution där det visat sej att man aldrig kommer fram till något vettigt, utan bara gör att folk börjar förakta varandra.

Min fråga är verkligen, varför denna syn på jägare? I alla folkslag och arbeten finns det dom som inte tänker klokt, som beter sej helt åt skogen. Synen på jägarkåren tycker jag som jag tidigare nämt särskilt här på buke är hatisk? På vilka grunder? Okunskap är mitt svar än en gång, man talar om något man inte har en aning om, på grund av att några betett sej felaktigt. Varför har du lämnat detta ämne som jag vill lyfta fram? Har du inga argument till varför jägarkåren blir så nersvärtad utan egentlig anledning? Det förstår jag givetvis, eftersom den synen inte är rättvis.

Jag visste inte att du var moderator och styrde vad man får och inte får diskutera i tråden :smirk:

Jag kan inte se någonstans där jag varit hatisk eller ens skrivit något negativt om jägare. Eller ens nämnt jägare öht. Du kan ju gärna citera mig var jag gjort det.

Jag har inget som helst intresse av att diskutera huruvida jägare är beskyllda på felaktiga grunder eller ej. Det intresserar mig inte det minsta.

Det jag ville veta vad var för felaktigheter rovdjursförbundet går ut med, kan du inte svara på det, ja då kan det väl inte vara ngt speciellt de säger då.

... Desamma anser jag borde gälla synen på jägarna, men tyvärr är det inte så. Det märks tydligt där även du, som nu ska vara jägare själv. Verkar dela andras syn och kommer med kommentarer som bara svärtar ner jägarnas felaktiga rykte mer, just för vad jag tror(Rätta mej om jag har fel, jag kan ju fått det om bakfoten) är för att du inte vill bli sedd som en jägare. Utan mer som något unikt(vilket du självklart är, men en jägare är en jägare)
Japp, jag ska rätta dig. Det rykte jägarna har, om vi nu menar samma sak, är självförvållat och alls inte felaktigt. Må vara att inte alla äpplen i korgen är ruttna, men dom lider av dom som är. Även om jag själv är jägare (numera tämligen passiv) så hindrar det inte att jag kan vara kritisk mot den skjutgalna kategorin. Varför skulle jag hålla dom om ryggen? En bra jägare skjuter först när den vet att det är rätt att kröka fingret, den andra sorten skjuter så snart det går- bara för att det inte är förbjudet. Fast, det finns dom som struntar även i det. Den första kategorin jägare vet att avstå jakt/skott för viltstammens skull, där så behövs. Den andre kategorin har inte en susning om vad viltstam är för något, och bryr sig heller inte.
Jag är jägare när jag jagar, vad skulle jag ha för problem med det?

Rovdjurfrågan är verkligen en fråga för sig, vilket särskilt i jägartidningarna ofta grundar sej mer på känslor än förnuft. Men inget är svart och vitt, i tidningarna talar dom mycket sanning, precis som rovdjurföreningarna gör. Precis som jägartidningarna kommer med mycket felaktigheter, gör även rovdjurföreningarna det. Dom är båda för mycket åt sitt håll så att säga. Det är i alla fall vad jag anser
Visst kan det förekomma överdrifter från båda håll, men skillnaden ansvarsmässigt är ändå stor.
Tidningarna skall återspegla sina medlemmars åsikter och intressen, vilket dom knappast gör i det här fallet, extremisterna borträknade. Överdrifterna och enögdheten är monstruösa. Vilket är orsaken till att jag, liksom flera andra, går ur "min" förening, men var hitta en ny passande??
Tidningarna har gott om tid att behandla sina olika artiklar och där finns också ett antal personer involverade i processen som borde kunna balansera innehållet. Istället använder man all energi till att ensidigt piska upp rovdjurshat.

... inga argument till varför jägarkåren blir så nersvärtad utan egentlig anledning? Det förstår jag givetvis, eftersom den synen inte är rättvis.
Men snälla du, om du är insatt i jakt, hur är det då möjligt att inte se vad många av jägarna går för? Säg inte att det bara är dom härikring, för jag har vidare erfarenheter än så. Hur stor procent av jägarkåren tror du kommer att hålla inne skottet mot den här vargen för att istället avvakta och se om och i så fall hur/var den är skadad?

Detta om detta. :angel:
Btw, hur går det med vargen??

LIA

Jag visste inte att du var moderator och styrde vad man får och inte får diskutera i tråden :smirk:.
Nej det har jag aldrig påstått att jag är och har aldrig sagt vad man får och inte får disskutera i den här tråden. Däremot har jag sagt att jag inte har lust att disskutera vargen eftersom jag av erfarenhet vet att oftast är folk enbart ute efter bråk och inte efter en disskution, Därför anser jag det fullkomligt värdelöst att ta upp frågan.

Jag kan inte se någonstans där jag varit hatisk eller ens skrivit något negativt om jägare. Eller ens nämnt jägare öht. Du kan ju gärna citera mig var jag gjort det.

Jag har inget som helst intresse av att diskutera huruvida jägare är beskyllda på felaktiga grunder eller ej. Det intresserar mig inte det minsta. :.
Jag har aldrig påstått att just du varit hatisk mot jägarna eller nämnt dom, däremot ifrågarsätter jag varför du lämnar ämnet jag disskuterar. Men det är även det enda.

Är du inte intresserad av min fråga så behöver du inte heller yttra dej, jag har inte tvingat dej.:angel:

Det jag ville veta vad var för felaktigheter rovdjursförbundet går ut med, kan du inte svara på det, ja då kan det väl inte vara ngt speciellt de säger då.
Jo, visst finns det vissa felaktigheter, eller mer överdrivna påståenden från deras sida också. Men som sagt har jag inte lust att ta upp den frågan just nu. Och ärligt talat så bryr jag mej inte vad du tror sedan i den frågan. För det är inte frågan om vargen jag är ute efter i nuläget.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hon förklarar hur hon skyddar sina djur och tankarna kring att leva nära vargarna.
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Viltexperten Inga Ängsteg har själv fått två hästar dödade av varg. Det viktigaste är att skydda övriga djur, veckorna efter, säger...
Svar
0
· Visningar
363
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med korrekt åtgärder för att skydda sina djur får ”stora stygga vargen” snällt avstå att fälla tamboskap.
Svar
0
· Visningar
162
·
Övr. Djur Min granne har förlorat en katt. En stor, fin, fluffig hane. Bra jägare och ute i alla väder. Idag tog hon ut ID-hund som spårade. Den...
Svar
14
· Visningar
3 200
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama