Z
Zita
Hur länge tror ni den stackaren får leva?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Japp, jag ska rätta dig. Det rykte jägarna har, om vi nu menar samma sak, är självförvållat och alls inte felaktigt. Må vara att inte alla äpplen i korgen är ruttna, men dom lider av dom som är. Även om jag själv är jägare (numera tämligen passiv) så hindrar det inte att jag kan vara kritisk mot den skjutgalna kategorin. Varför skulle jag hålla dom om ryggen? En bra jägare skjuter först när den vet att det är rätt att kröka fingret, den andra sorten skjuter så snart det går- bara för att det inte är förbjudet. Fast, det finns dom som struntar även i det. Den första kategorin jägare vet att avstå jakt/skott för viltstammens skull, där så behövs. Den andre kategorin har inte en susning om vad viltstam är för något, och bryr sig heller inte.... Desamma anser jag borde gälla synen på jägarna, men tyvärr är det inte så. Det märks tydligt där även du, som nu ska vara jägare själv. Verkar dela andras syn och kommer med kommentarer som bara svärtar ner jägarnas felaktiga rykte mer, just för vad jag tror(Rätta mej om jag har fel, jag kan ju fått det om bakfoten) är för att du inte vill bli sedd som en jägare. Utan mer som något unikt(vilket du självklart är, men en jägare är en jägare)
Visst kan det förekomma överdrifter från båda håll, men skillnaden ansvarsmässigt är ändå stor.Rovdjurfrågan är verkligen en fråga för sig, vilket särskilt i jägartidningarna ofta grundar sej mer på känslor än förnuft. Men inget är svart och vitt, i tidningarna talar dom mycket sanning, precis som rovdjurföreningarna gör. Precis som jägartidningarna kommer med mycket felaktigheter, gör även rovdjurföreningarna det. Dom är båda för mycket åt sitt håll så att säga. Det är i alla fall vad jag anser
Men snälla du, om du är insatt i jakt, hur är det då möjligt att inte se vad många av jägarna går för? Säg inte att det bara är dom härikring, för jag har vidare erfarenheter än så. Hur stor procent av jägarkåren tror du kommer att hålla inne skottet mot den här vargen för att istället avvakta och se om och i så fall hur/var den är skadad?... inga argument till varför jägarkåren blir så nersvärtad utan egentlig anledning? Det förstår jag givetvis, eftersom den synen inte är rättvis.
Nej det har jag aldrig påstått att jag är och har aldrig sagt vad man får och inte får disskutera i den här tråden. Däremot har jag sagt att jag inte har lust att disskutera vargen eftersom jag av erfarenhet vet att oftast är folk enbart ute efter bråk och inte efter en disskution, Därför anser jag det fullkomligt värdelöst att ta upp frågan.Jag visste inte att du var moderator och styrde vad man får och inte får diskutera i tråden :smirk:.
Jag har aldrig påstått att just du varit hatisk mot jägarna eller nämnt dom, däremot ifrågarsätter jag varför du lämnar ämnet jag disskuterar. Men det är även det enda.Jag kan inte se någonstans där jag varit hatisk eller ens skrivit något negativt om jägare. Eller ens nämnt jägare öht. Du kan ju gärna citera mig var jag gjort det.
Jag har inget som helst intresse av att diskutera huruvida jägare är beskyllda på felaktiga grunder eller ej. Det intresserar mig inte det minsta. :.
Jo, visst finns det vissa felaktigheter, eller mer överdrivna påståenden från deras sida också. Men som sagt har jag inte lust att ta upp den frågan just nu. Och ärligt talat så bryr jag mej inte vad du tror sedan i den frågan. För det är inte frågan om vargen jag är ute efter i nuläget.Det jag ville veta vad var för felaktigheter rovdjursförbundet går ut med, kan du inte svara på det, ja då kan det väl inte vara ngt speciellt de säger då.