Varg anföll kvinna

Sv: Varg anföll kvinna

Vi ska såklart inte ha arga vargar. Bara snälla.

Ja, det tycker jag.

Rubriksättningen känns dock lite sisådär

Besiktningsmannen och djurägaren försöker först skrämma bort vargen, men misslyckas.

Försöker skrämmas
- Under skrämselförsöken så morrade vargen och gjorde utfall mot vår besiktningsman, säger Kjell Johansson.

Fåren i hagen förs till en annan fålla.
Sedan försöker djurägaren och besiktningsmannen under 1,5 timme skrämma bort vargen genom bland annat flera skrämselskott. Men vargen stannar kvar.

Normalt sätt talar man om tre svar på hot: flykt, försvar eller att frysa ("spela död"). Vilket strategi som en individ tar till varierar förmodligen mellan individer, och om jag inte minns fel så beror det också mycket på avståndet - om man tänker sig en zon runt individen så finns det först en större zon som innebär flykt, men när man sedan överskrider ytterligare en gräns så blir hotet så starkt att man väljer försvar istället. Att en varg som är rädd gör utfall är knappast något som i sig innebär att det är något fel på vargen, även om situationen naturligtvis är olycklig.

Nu tycker jag att det verkar rimligt att rovdjur hålls så pass skygga att de är uppmärksamma på människor som kommer in i deras flyktzon och sticker redan då, så att vi aldrig riskerar att komma in i deras försvarszon. Men det innebär inte att jag tycker att rubriken var mer lyckad för det...

suck,denna varg va tydligen inte riktigt frisk i huvudet, en normla varg,springer ifrån människan,nånting är dte som har gjort att vargen inte va rädd för människorna. Den ville självklart åt nån av fåren oxå. Denna varg va ju självklart inte klar i huvudet om vad den höll på med/eller försvarade sig och vågade inte fly?. Döm inte ut alla vargar,herre gösses. Vi själva är oxå rovdjur,din granne kan vara en mördare!
Vargen tillhör i våran natur. Om den skall uttrotas så kanske vi ska ta och fundera på vilka är dte som har trängt vargen?
Vargen har ju självklart fått mindre och mindre yta att röra på sig.självklart kommer dem närmare männsikan och deras djur.Så vilka bär skulden till detta? Inte är det vargen iaf.

Till att börja med är ju rubriken missvisande. Att en varg, inne i en hage, under tryck morrar och gör utfall när den pressas i timmar, är det så konstigt? (Att kalla det att vargen anföll kvinnan är ju bara löjligt) Det är fullständigt normalt, kan man inte fly ja då försvarar man sig!

Varför tillkallades inte polis från början, utan de själva försökte skrämma bort den under flera timmar? :confused:

Sen att det inte var skabbvargen, det såg de bara sådär på håll?

Är det ens konstaterat att det är en renrasig varg och inte en hybrid?

Och ja, saker kommer hända när vargpopulationen inte får hållas tillräckligt stor för att vara sund. Tyvärr.

Jag har alltid velat ha kvar vargen, men efter att ha fått hästarna skrämda av varg så de sprang ut på E20, och efter alla rapporter från mina arbetskamrater om oskygga vargar så är jag numera FÖR jakt på varg. Inte så att vi ska jaga slut på dem, men det MÅSTE finnas en bättre möjlighet att hålla dem på avstånd, så de inte äter upp våra mindre tamdjur och hundar, eller skrämmer de större......

/Nevin, som har äkta varg vandrandes runt gården, ett par mil från Finnerödja!

skerper skrev:
Så lite yta har vargen inte att den måste springa bland folk det vet jag
Var du där eftersom du vet? :angel: Utifrån artikeln hade jag istället antagit att vargen var stressad, kunde inte fly från hagen och hade ett fällt byte den ville få med sig. Utifrån det dåliga fotot tycker inte jag det ser ut att vara varg. :smirk:

Jag tycker man ska tillåta skyddsjakt om de visar oskyggt beteende och visar sig längre stunder vid människor

men nog f*n kommer varghatande människor säkert springa ut i skogen och skjuta då också

klurigt

Zuzzi skrev:
Jag tycker man ska tillåta skyddsjakt om de visar oskyggt beteende och visar sig längre stunder vid människor

men nog f*n kommer varghatande människor säkert springa ut i skogen och skjuta då också

klurigt
Det skjuts redan mycke varg...
På grunda av att vi inte har skydds jakt på dom så talas det bara inte om det...

En varg kan lätt fly från en fårhage om den vill. Det är svårt att tränga en varg på ett öppet fält...

En frisk och normal var skulle ha sprungit därifrån, för att sedan (när människorna var borta) återkomma för att hämta sitt byte.

"Hund bet 4-årig flicka".

Men hundar ska vi ha?

Resonemanget håller inte riktigt, tycker jag.

Det framkom ju faktiskt inte att de var på ett öppet fält, de kunde ju lika gärna varit i närheten av ett staket osv, eftersom det stod att de försökt jaga ut den och då jagar man väl den mot staketet? :idea:

Spelar eg. ingen roll. Vargar hoppar lätt ut från en fårhage, vilket den borde gjort om den var normalt funtad.

Liknande trådar

Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: ameo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Många säger att det fanns en anledning till att vargen utrotades. Innan I evolutionen så hade vargen en nyckelroll i naturen, för att ta...
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med korrekt åtgärder för att skydda sina djur får ”stora stygga vargen” snällt avstå att fälla tamboskap.
Svar
0
· Visningar
162
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hon förklarar hur hon skyddar sina djur och tankarna kring att leva nära vargarna.
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama