A

aprillan

Var ute o red i onsdags! Allt gick bra till en början,sen bråkade hästen med mej. Livrädd för allt,hoppade åt sidorna! Men vi fortsatte! Vi gick en bit genom skogen,sen helt plötsligt vänder hon om och skenar i full fart! Hon saktade av efter ett tag,vi kom till en återvändsgränd typ! Hon flåsade som en galning och frustade! Jag tog några djupa andetag,och försökte rida vidare. Samma sak händer igen,skenar i full fart jag får inte stopp på henne. Till slut åker jag av i farten och hon skenar vidare hem till stallet! Får en hjärskakning och ganska ont i kroppen,men reser mej sakta och går mot stallet! Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv.Vad kan ha fått henne att göra så? Tips?

Sv: Varför?

Vissa hästar har knepiga dagar ibland då dom är rädda och nervösa för allting. Den kan ha blivit skrämd i hagen eller liknande som gör den mera lättskrämd för den dagen. Kan bero på många saker. Men vet att om min häst har blivit rejält skärrad i hagen av nånting så kan de hålla i sej ett tag, att han blir väldigt uppmärksam och hoppig för mindre.

Är det din häst? Hur länge har du ridit den och hur ofta? Hur ofta har ni ridit den här vägen tidigare och har ni ridit där själva förr?

Det kan vara mycket som fått hästen att bli stirrig och nervös. Precis som knasigare nämnt kan den ha varit uppstressad av något som hänt redan tidigare på dagen. Sedan ska man komma ihåg att hästar har ett luktsinne också och en del kan bli skärrade tex när de närmar sig ett viltstråk (sådant märker ju inte vi om vi inte ser spår, spillning eller själva djuret). En del hästar reagerar också starkt på tex blåsigt väder (om det kan ha varit blåsigt den där dagen?).

Att hästen var stressig och rädd och tillslut stack betyder inte nödvändigtvis att den var ute efter att "bråka" med dig - så ta det inte personligt.

Hoppas du kryar på dig i både kropp och knopp så snart som möjligt!

Ja,det var min häst! Vi har ridit där många gånger,men hon tycker det är otäckt! Vi försöker lära henne att det inte är så illa,därför rider vi dit ganska ofta! Till slut måste hon ju lära sej=) Men jag mår bra..hjärnskakning stukad fot och lite ont i andra benets smalben! Men det skrämmer mej inte..jag är snart uppe på hästryggen igen! Jag är mycket envis=)

Tur att det ändå gick ganska bra med dig :)
Jag kan gissa på att hästen kanske har ont någonstans?
Ryggen, munnen,något ben eller så.....:(

Kolla hästen och utrustningen noga innan nästa ridtur :idea:
Min häst beter sig enkom på detta vis, när han har haft ont någonstans. Sticker som ett spjut utan minsta förvarning och har VÄLDIGT bråttom hem till stallet :crazy:

Bara en tanke........

Krya på dig:)

Det kan ha varit en älg eller vildsvin i närheten. Eller något annat som du inte uppfattade.

Mitt tips till dig är att inte rida där igen utan ett tryggt sällskap. Om hästen brukar reagera där utsätter du dig för onödiga risker. Det kan sluta mycket olyckligt helt i onödan.

:grin: Krocket

Varför hoppar du inte av och leder henne förbi det som är farligt.
Du är hennes ledare, du ska tala om att det är inte är farligt, hoppa av och visa henne det då!

Jag har en kompis som påpekade det för mig när vi hade varit ute på långritt och jag sitter av för jag brukar alltid gå de sista 4 km. Hon sa bara ganska stilla- om ngt kommer nu blir du sist kvar i skogen- jag sitter inte av! Jag kände mig ganska liten just då, inget hände och alla hästarna var kvar-. men hon hade rätt!

Hade ngt hänt så hade jag blivit ensam kvar i skogen... :D

Vad jag menar, det kan ha varit björn eller varg som fått henne att reagera så starkt. Kliv av och sjung så känner hon att du har kontrollen av vad som händer.

antar att du red själv?Är hästen alltid osäker om du rider ut själv? Om jag vore du skulle jag inte rida ut själv då din häst uppenbarligen inte klarar av det. Träna genom att rida i sällskap med någon och du rider först.

Håller med Krocket (igen), om din häst är rädd för att gå en speciell väg så skall du inte rida den vägen. Gå framför
henne istället, på den "farliga vägen", det får du nog göra minst 20 ggr för att få henne att förhoppningsvis inse att det är ok.
Tänk dig för innan du utsätter dig för onödiga risker, själv är jag stelopererad i nacken p g a en ridolycka. Jag rider dock i
stort sett varje dag, mest ut, men jag skulle aldrig rida ut en häst som jag inte har kontroll på. Skaffa en dressyrtränare om
du inte redan har en. Hästar måste vara lydiga om man skall kunna rida ut på dom. Det här är ett allvarligt problem som
faktiskt kan kosta dig livet!

Blir min häst orolig eller någonting brukar jag börja prata eller sjunga för den. Om den börjar bli rädd eller så kliv av om du känner dig osäker eller börja prata med den.

Nu när du har åkt av och kanske är lite osäker kan du gå den rundan först som en promenad och sen rid fram ditt och gå förbi tredje gången rid förbi med sällskap

det är mitt tips:angel:

Nu är det ju antagligen inte pga en sån här sak som din häst betedde sig så men många hästar får panik om de får en sån där gräslig älgalus på sig. Brukar alltid kolla efter det så fort min börjar bli knasig och oftast sitter det en sån äcklig sak nånstans

precis som de andra säger, så kan det ha hänt ngt tidigare under dagen som gjorde henne mera nervös/lättskrämd. Det kan också varit ngt vilt djur i närheten, lr så hade det just passerat ett vilt djur. Hästar känner lukten av dom, och många jag träffat kan bli nervösa. Vi känner ju inte den lukten, och förstår då inte varför hästen blir nervös.
Rid inte själv just där på ett tag. Du blev ju rädd när detta hände, och även om man är envis, så finns denna händelse i bakhuvudet på dej, och det kommer hästen känna. Är matte rädd/spänd så blir ju hästen det också. Så är det för mej och min häst.
Ta med dej sällskap, en häst som är lugn och trygg som snällt promenerar förbi detta otäcka ställe, då hänger din säkert på. När ni gjort så ngra gånger kan du promenera där, blir hästen nervös, prata med den, kanske sjunga en liten trudelutt, lr stanna, gosa lite och sedan promenera vidare.

Hoppas det går bra för er! Och vilken tur att det gick så bra med dej, kunde ju gjort dej riktigt illa, och hästen också.

Jag förstår känslan du beskriver, jag har känt samma sak många gånger. Inte alls roligt. Huvudsaken man inte blir rädd att rida igen, och det blev du ju inte:)

Lycka till!

Ja,det var min häst! Vi har ridit där många gånger,men hon tycker det är otäckt! Vi försöker lära henne att det inte är så illa,därför rider vi dit ganska ofta! Till slut måste hon ju lära sej=) Men jag mår bra..hjärnskakning stukad fot och lite ont i andra benets smalben! Men det skrämmer mej inte..jag är snart uppe på hästryggen igen! Jag är mycket envis=)

Det handlar inte om att du inte blir skrämd eller att du ska vara envis. Det handlar om att din häst har ett beteende som är livsfarligt både för dig och för andra (hon kan ju springa på någon annan i skogen). Så jag håller med de andra som har skrivit att du inte ska rida där igen utan tryggt sällskap, och inte heller utan en plan för hur du ska göra om hästen blir rädd och stissig.

En dam skickade efter en hästpratare därför att hästen var livrädd för bilar, och varje gång den såg en bil så skenade den hem. Ägaren försökte göra allt som stod i sin makt för att häva detta, men utan resultat.

Efter sitt samtal med hästen återger hästprataren följande, solen skiner och min människa kommer till stallet. Vädret är vackert för en tur, och min människa gör mig i ordning och sen går vi iväg. Efter en stund så kommer vi till ett avsnitt där det finns fullt av bilar, men min människa blir så rädd att jag inte ser någon annan råd än att springa tillbaka till stallet med henne igen.

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 671
Senast: TinyWiny
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 457
Senast: Emanon
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 235
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kollade på väderprognosen. Hos mig på Östersjökustens fastland skulle det bli 30+, men tittade jag längre ut i skärgården på de...
Svar
10
· Visningar
1 879
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka