Molle__

Trådstartare
(osäker på vad denna tråd ska vara)
Behöver skriva av mig...
Idag såg jag att min favoritponny på ridskolan fått lite ny utrustning, tyvärr inget åt det bra hållet. Ponnyn är en mycket envis och ibland svårridet sto. Nu har hon bytt från en engelsknosgrimma som hon trivdes bra med till en remont(hon har haft det förut men jag tyckte att det blev bättre med engelsknosgrimma) och en TUNGFELSSTICKA!!!!!!! :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
Ponnyn gick med på min ridlektion och hon såg väldigt spänd och cid avskrittningen så hade hon huvudet i "normalläge" vilket inte är normalt utan hon brukar ha huvudet nästan nere i marken under friskritt. Tjejen som red henne sa efter lektionen att hon höll på med tungstickan hela lektionen och var orolig i munnen.
Förra torsdagen red jag lektion på ponnyn och det gick harmonisk på tygeln (alltså med endast bett imunnen och en engelsknosgrimma) nästan hela lektionen. Det jag inte fattar är varför dom har bytt. Jag har ridit henne ända sedan hon kom till ridskolan för tre år sedan och hon har aldrig lagt tungan över bettet.
Jag är medveten att hon är svårriden ibland och att det inte är kul att rida henne om man inte ridit länge, men då kan hon väl få gå med dom duktigare grupperna istället för att förstöra henne... :cry:
 
Sv: Varför?

Vet hur det känns, men på ridskolor så vill dem ju ah hästar som kan gå "alla" sortes lektioner & vissa ridskolor tänker itne alltid på hästens bästa utan trycker bara på mera & mer a utrsustning som i många fall är helt onödiga.
 
Sv: Varför?

:p försök att fråga lite fint bara av ren nyfikenhet.. det skulle jag ha gjort.. :p
 
Sv: Varför?

Kan det vara så att hon lagt tungan över bettet och skenat iväg på lektion kanske?
Det kan ju vara så att dom då av säkerhetsskäl satt på tungfelsbettet.
 
Sv: Varför?

Kan det vara så att hon lagt tungan över bettet och skenat iväg på lektion kanske?
Det kan ju vara så att dom då av säkerhetsskäl satt på tungfelsbettet.

Hon skenar inte... Hon är ingen säkerhetsrisk...

:p försök att fråga lite fint bara av ren nyfikenhet.. det skulle jag ha gjort.. :p
Ska fråga min ridlärare, kommer troligttvis rida ponnyn på torsdag och då ska jag ta bort tungfelsstickan....
 
Sv: Varför?

Ridskolor:smirk:
Tyvärr är det där fenomenet alldeles för vanligt.
Dem flesta tycks glömma bort att det är hästar och inga maskiner dem har att göra med
 
Sv: Varför?

detta är en av anledningarna till att jag har ett litet "agg i sidan" mot ridskolor...bra att dom finns för dom som inte har råd tid och kunskap till att äga egen häst men tycker att reglerna skulle skärpas lite..att dom anväder annan utrustning är nog för att "alla" ska kunna rida hästen utan problem även om det inte är bra för henne ..för att du klarar av henne annars betyder ju inte att alla andra ridskoleelever gör det...fråga gärna ridläraren och se vad du får för svar men gör det lite fint vet av egen erfarenhet att ridlärare inte alltids uppskattar när eleverna "lägger sig i" som det så fint heter..lycka till!!
 
Sv: Varför?

detta är en av anledningarna till att jag har ett litet "agg i sidan" mot ridskolor...bra att dom finns för dom som inte har råd tid och kunskap till att äga egen häst men tycker att reglerna skulle skärpas lite..att dom anväder annan utrustning är nog för att "alla" ska kunna rida hästen utan problem även om det inte är bra för henne ..för att du klarar av henne annars betyder ju inte att alla andra ridskoleelever gör det...fråga gärna ridläraren och se vad du får för svar men gör det lite fint vet av egen erfarenhet att ridlärare inte alltids uppskattar när eleverna "lägger sig i" som det så fint heter..lycka till!!

:p kunde inte sagt det bättre..:p
 
Sv: Varför?

Hur ser ridskolan på att du som enskild elev ändrar utrustningen? Jag tror att personalen på de flesta seriösa ridskolor, skulle gå i taket om någon gjorde det utan att be om lov först.

Jag skulle personligen prata med min ridlärare om den nya utrustningen. Det brukar gå bra att fråga varför de ändrat. Kanske finns det en orsak, som du kan acceptera.

Om du inte får något vettigt svar och du tycker att utrustningen är oacceptabel, anser jag att du ska överväga att sluta rida där. Jag hör mycket snack om oseriösa ridskolor, men som konsumenter har vi ett ansvar. Om ingen red på de oseriösa ridskolorna skulle de antingen göra konkurs eller bli tvugna att ändra sin hästhållning.
 
Sv: Varför?

Hade då tänkt att fråga först innan jag tar bort den, jag är inte elak. Men vi hade en ponny förut(passade absolut inte in på ridskolan och såldes för 2 år sen) som hade tungstickan, coh tillslut sket ridlärarna i att ha den, för den gjorde ingen skillnad. Om ponnyn lägger tungan över bettet så kommer hon lära sig nya sätt att protestera mot ryttaren, och då kanske hon blir farlig (om hon t.ex. börjar skena utan anledning). Den andra ponnyn som såldes lärde sig att lägga tungan över bettet med tungstickan i, så dom fungerar inte på rebelliska ridskolehästar.:smirk:
 
Sv: Varför?

Om du inte får något vettigt svar och du tycker att utrustningen är oacceptabel, anser jag att du ska överväga att sluta rida där. Jag hör mycket snack om oseriösa ridskolor, men som konsumenter har vi ett ansvar. Om ingen red på de oseriösa ridskolorna skulle de antingen göra konkurs eller bli tvugna att ändra sin hästhållning.

En oseriös ridskola är det i detta fall inte tal om, så någon fråga om dålig hästhållning tycker jag inte att det är. Bara ett litet inflikande. Men jag håller med om det du skriver.
 
Sv: Varför?

...om de märkte att det inte funkade på den andra ponnyn och tog bort den till slut och det inte funkar på din favorit heller, så kommer de antagligen ta bort den där med.
 
Sv: Varför?

Jag skulle först pratat med min ridlärare och frågat vad de hade för anledning till att byta utrustning.
Kanske kan du be henne/honom att låta ponnyn gå med den engelska nosgrimman i de högre lektionsgrupperna?
På ridksolan jag rider på finns det en del hästar som gärna drar iväg med mindre ryttare, därför har de extra/annan utrustning i de yngre grupperna. Men i min grupp och de andra högre grupperna rids hästarna oftast på vanligt tränsbett osv.
Lycka till!:)
 
Sv: Varför?

Om du inte får något vettigt svar och du tycker att utrustningen är oacceptabel, anser jag att du ska överväga att sluta rida där. Jag hör mycket snack om oseriösa ridskolor, men som konsumenter har vi ett ansvar. Om ingen red på de oseriösa ridskolorna skulle de antingen göra konkurs eller bli tvugna att ändra sin hästhållning.

:p det hjälper juh tyvär inte om bara hon slutar.. å vad hjälper det hästarna..:p
 
Sv: Varför?

Om du inte får något vettigt svar och du tycker att utrustningen är oacceptabel, anser jag att du ska överväga att sluta rida där. Jag hör mycket snack om oseriösa ridskolor, men som konsumenter har vi ett ansvar. Om ingen red på de oseriösa ridskolorna skulle de antingen göra konkurs eller bli tvugna att ändra sin hästhållning.

:p det hjälper juh tyvär inte om bara hon slutar.. å vad hjälper det hästarna..:p
 
Sv: Varför?

glad att dom inte gör så på min ridskola.
BRS, vääldigt nogranna med hästarnas hälsa
och ska bygga om alla spiltor till boxar, har två hela vilodagar.
"Problemhästar" får istället halvfodervärdar som rider dom och ger dom den extra stimulans dom behöver, ingen överdriven utrustning här heller :)
 
Sv: Varför?

*knapplån*

*hehe* kommer ihåg på den tiden då jag red på ridskola.. Iochför sig så umgicks jag med min ridlärare privat men ändå...
Om det var någon häst som t.e.x. skulle ridas med thidemantygel så frågade jag om jag fick byta till martingal, en häst hade inspänningstyglar men även i det fallet bad jag om att få använda martingal, bytte även bett på endel hästar när jag red men jag frågade ju alltid innan det är klart... :)
Min ridlärare lät mig hållas och sa: "jodå prova du det kanske funkar" ibland hade hon ett elakt flin när hon sa det och under lektionen så mäskte jag ju varför :D
Men jag fick alltid prova om jag frågade först! Men det var ju en ganska liten ridskola med ganska lite elever så då kunde man ju "exprimentera" lite.
Så det skadar ju inte att fråga!!! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 410
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter förra ridlektionen som inte gick så bra och lämnade en lite tråkig känsla efter sig, så var jag såklart tvungen att köpa en...
Svar
0
· Visningar
870
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp