Sv: Varför?

Jag tycker om westernridning av flera orsaker (utan inbördes ordning):

Det är accepterat att vuxna ryttare rider på mindre hästar.

Det finns många olika grenar att tävla i, så det går att hitta något som passar just den häst man har, samt man kan delta i flera grenar vid samma tävlingstillfälle.

Eftersom det ofta är vuxna, "mogna", människor som rider western känner man sig inte som en tonårings-wannabe när man tränar och tävlar.

Det är en nytändning i ridningen för en f.d. engelskryttare. Då menar jag att man får aha-upplevelser genom att man ser saker ur flera perspektiv, även om målet med ridningen egentligen är sig likt.

Westernsadeln är så mycket behagligare att rida i än en engelsk.

Inga höga hinder att ta sig över med fjärilar i magen...
Inga långa dressyrprogram att lära sig och komma ihåg...

Det är så himla ROLIGT!

Ginne skrev:
Jag tycker om westernridning av flera orsaker (utan inbördes ordning):

Det finns många olika grenar att tävla i, så det går att hitta något som passar just den häst man har, samt man kan delta i flera grenar vid samma tävlingstillfälle.

Eftersom det ofta är vuxna, "mogna", människor som rider western känner man sig inte som en tonårings-wannabe när man tränar och tävlar.

Det är en nytändning i ridningen för en f.d. engelskryttare. Då menar jag att man får aha-upplevelser genom att man ser saker ur flera perspektiv, även om målet med ridningen egentligen är sig likt.

Det är så himla ROLIGT!
Instämmer med fg....exakt mina tankar:bow: :bow: :banana:

ja det e underligt men ett en timmars pass i dressyr då eman bra trött av att jobba (åt hästen) för att få den o fungera .Det e väl säkert olika men dom behöver mycket ridning..kanske jag var för lat ...Men det går ju att rida och få hästen o funka precis lika bra om inte bättre utan att jobba ihjäl sig.Det beror nog bara på hur man lär hästen man behöver inte jobba så himla mycke på hästryggen alltså mer avslappnat och det funkar ju.

därför att det känns mer naturligt,man har mer samarbete med hästen, och ett stort plus är ju att sadeln är skön :p sen passar det min sjukdom bättre

sen gillar jag det "tänkande" i ridningen....;)

Ginne skrev:

Det är så himla ROLIGT!

Åh vad bra skrivet, håller med till 100 % :p

Min gubbe, som är nybörjare, har klokt konstaterat att westerridning är så himla LOGISKT. Han har ridit 1 år på vanlig ridskola utan att ha lärt sig så värst mycket mera än att klamra sig fast. Efter EN westerlektion hade han lärt sig mer än året ridskolan och kunde göra en massa saker han aldrig lyckats med förut. Han hade t.o.m. efter några minuters instruerande ridit hästen i "rätt form"- detta får vanliga ridskoleryttare kämpa med i åratal (om dom någonsin lyckas) :p

Westernridning passar egentligen alla hästar, det gör inte klassisk rining. Min häst var het och svårriden när vi red klassiskt men hon blev mycket lugnare när vi började med western. Även om min häst inte är westerntränad eller helt omskolad så går hon mycket bättre och vi kan njuta av ridturen. Det är en helt annan känsla, vad min häst behövde var just eftergiften. Hon är känslig och i den klassiska ridningen har man egentligen ingen eftergift när man behåller kontakten och stödet på bettet. Hon sticker inte när man släpper tyglarna längre utan hon slappnar av... en härlig känsla.

Rina skrev:
Westernridning passar egentligen alla hästar, det gör inte klassisk rining. Min häst var het och svårriden när vi red klassiskt men hon blev mycket lugnare när vi började med western. Även om min häst inte är westerntränad eller helt omskolad så går hon mycket bättre och vi kan njuta av ridturen. Det är en helt annan känsla, vad min häst behövde var just eftergiften. Hon är känslig och i den klassiska ridningen har man egentligen ingen eftergift när man behåller kontakten och stödet på bettet. Hon sticker inte när man släpper tyglarna längre utan hon slappnar av... en härlig känsla.
Visst e det härligt, när man ser sån skillnad på hästen?
Att även de kan njuta av ridturen...:rofl:

Jag tycker om westernridning för att man får en sådan bra relaktion med hästen, genom enkla, små, lätta hjälper kan man få hästen att utföra svåra rörelser i skritt, trav och galopp. Man måste kunna lita på varandra till 100 %, och det är det ridningen bygger på tycker jag. Grunden till all ridning är hanteringen från marken, och i westernridning är grunden i det hela natural horsemanship. Dessutom är det en grymt rolig ridgren med mycket fart och fantastiska grenar och rörelser, trodde aldrig att jag kunde få min häst att göra det som visa sig att han kunde. Jag tror att min häst gillar westernridning lika mycket som jag!

Westernridning grundar sig i boskapshantering. Det finns inget samband mellan westernridning och NH.

TDJ skrev:
Westernridning grundar sig i boskapshantering. Det finns inget samband mellan westernridning och NH.
Mmmm...det vet vi väll, el?
Iaf jag, men var i Eng ridning anv NH?
Jag har då inte varit m om det ännu...
Men det va ju inte det tråden handlade om, el hur?
Varför tycker du om w,ridning och vad är så bra med den?
Eller du kanske inte gör det?:confused:
Ps...har du börjat om från början igen?

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte heller att man kan sätta ett likhetstecken mellan NH och Westernridning, men jag tycker heller inte att det är så långt ifrån som du verkar tycka. Det finns betydligt fler westernmänniskor som har "NH-tänket" än vad det finns engelskryttare, fast det kanske jämnar ut sig lite i framtiden?

För mig är NH att man har en sund och bra relation till sin häst, och att man kan kommunicera på ett bra sätt. Att man är lyhörd på varandras signaler, och att man har respekt för varandra. Allt detta tycker jag ingår i westernridningen också, och därför anser jag att man egentligen inte skulle göra så stor grej av att separera NH från Westernridningen, eller vice versa. :)

BonRaiz:
Nej, jag har inte börjat om… Inlägget var en invändning mot Rebeccah’s uttalande:
Grunden till all ridning är hanteringen från marken, och i westernridning är grunden i det hela natural horsemanship.
Jag tar starkt avstånd från det kommersiella begreppet Natural Horsemanship och vill inte sammanblanda det med westernridning.

Solafekub:
Att NH ligger närmare westernridning än engelskridning, är det ju ingen tvekan om. Men inte för att westernridning kommer ifrån NH, utan föra att NH hämtat grundtänkandet från westernridningen (att gå undan för tryck) för att sen göra religion av det och ta patent på metodikerna i Mammons namn.

Jag tycker om westernridning för att det är målet som är det viktiga, inte vägen dit. Ridningen i sig är inget självändamål, utan resultatet i det man vill utföra. Det ger att ger att ridningen skall utföras med så liten inverkan på hästen som möjligt. Hästen skall rida åt mig, det är inte jag som skall bära fram hästen i varje steg. Vilken utrustning man har på hästen, eller på sig själv spelar för mig ingen roll.

Å nej. Jag har ridit dressyr många år och vi ska absolut inte ligga på med skänkel hela tiden. Det måste du ha missuppfattat. Jag har börjat rida western med min häst för att "bredda" ridupplevelsen kan jag väl säga. Jag vill ha en väldigt allround häst. Trots att jag ridit mest dressyr i alla år kan jag inte hitta några större skillnader i ridsätt. Jag har aldrig velat jobba mot hästen som någon skrev, utan med hästen. Enkla lättförståeliga hjälper för hästen. Konsekvent ridning där eftergiften är det viktigaste för att hästen ska vara med och förstå när det är rätt. Westernridningen har några rörelser som är annorlunda. Det är den skillnaden jag har märkt hittills. (och att westernhästar ofta går i en lägre form, men man kan ju rida hästen i högre form om man vill. och hästen bär sig, och det är western ändå.
Det roliga är att hjälper till rörelser ofta beskrivs olika inom olika inriktningar, men när jag tittar på hur rörelsen utförs så gör vi likadant ändå.
Någon antydde att inom den vanliga ridningen skall ryttaren bära fram hästen varje steg. Jag blir lite mörkrädd. Det är så fel. Vi vill ha en självbärig häst som lyssnar på de minsta signaler. Vill vi inte alla det oavsett inriktning? Fördomarna måste putsas av någon gång.

Senast ändrad:

Var i engelsk ridning använda NH frågar du? Jag har ridit "engelskt i många år" När jag började lära mig, träna och läsa om NH för några år sedan så insåg jag att det mesta hade jag redan lärt mig från ridskoletiden och det sitter i ryggmärgen, men nu fick jag en förklaring till att jag gjorde som jag gjorde. Då var det så vi lärde oss och vi gjorde så just för att vi lärt oss, men vi fick ingen förklaring på varför egentligen. Nu fick jag det och då blev allt så logiskt.
NH har alltså funnits även för vanliga ryttare länge men någonstans på vägen så försvann förklaringarna. Nu har de kommit tillbaka, (som tur är)

Någon antydde att inom den vanliga ridningen skall ryttaren bära fram hästen varje steg
Jag antar att jag skulle vara denna någon… Det kräver dock att själva frågan (varför vi tycker om westernridning) tolkas till att betyda ”varför rider du inte vanlig ridning?” eller ”vad är motsatserna i vanlig kontra westernridning?”.

Det skall vara en kvinna att tolka det som skrivs/sägs till något det inte är. Där har du en fördom som gärna får putsas av. ;)

PS. För mig är vanlig ridning = westernridning.

Senast ändrad av en moderator:

Jag menade självklart inte att westernridning och NH hänger ihop, bara att många westernryttare har NH som grund. Många engelskryttare använder sig säkert av NH, och det är jättebra, samtidigt som säkert många westernryttare inte använder sig av NH.
:)

Vanlig ridning och westernridning är i och för sig inte helt samma sak för mig. Men likheterna är mycket fler än olikheterna. Och det är ju roligt att bredda sin ridning tycker jag.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Några frågor gällande westernridning som tävlingsform (från en som har noll koll...): Är det indelning i klasser med olika...
Svar
1
· Visningar
1 436
Senast: Ramona
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben