L
lill_sessan
En fråga till er westernryttare..
Men varför är westernridning så bra?
vill veta varför ni tycker om det!
Men varför är westernridning så bra?
vill veta varför ni tycker om det!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
bigganl skrev:men sättet du lär hä'sten på är väl inte specifikt för western? Det kan man väl använda för att lära hästen vanliga dressyrrörelser eller annat också?!
Kan faktiskt inte riktigt hålla med dig om att det är så skilda ridsätt.doleron skrev:om man tänker på tex hur man sitter när man rider dressyr så är ju tanken att man ska "hålla om" hästen med skänklarna hela tiden, dvs ligga på med benen, medans man i western "plockar bort" dom när man inte använder dom.
men visst finns det saker som är ganska likadana, men det är ju ändå två vitt skilda sätt att rida på
När jag red dressyr hade jag aldrig tanken på att försöka utföra momenten utan munkontakt en enda gång...Det gör jag i western, ibland helt utan träns bara för att kolla av att kommunikationen sitter där den ska. Det roliga är att jag numer kan roa mig med att plocka upp hästen i form lite och rida dressyr och jag har funnit att det är så lätt och enkelt för hästen är så stark i sin egen balansbigganl skrev:det du beskriver låter som god ridning i mina öron och det kan vara hoppning, dressyr, western eller vilken inriktning som helst.