L

lill_sessan

En fråga till er westernryttare..

Men varför är westernridning så bra?
vill veta varför ni tycker om det!

Sv: Varför?

jag tycker om det bara för att man jobbar med hästen, och inte emot eller åt hästen..
man lär känna hästen på ett annorlunda sätt tycker jag..
allat är lite mer avslappnat.. och mer lydnad till röst och inte skänkel...

Det är så jag ser på det..

jag tycker det känns mer naturligt att jobba med hästen på de viset.
man lär hästen saker på ett sätt som är mer avslappnat, logiskt för hästen, det är roligare och både jag och min häst trivs mycket bättre med det :d

varför inte? :)
inga andra alternativ verkar vettiga för mig. Det är så mycket i ex. dressyren som inte riktigt går ihop för mig, förstår inte tankegången riktigt.:confused: i western finns det en förklaring till allt man gör, och den förklaringen är alltid så bra och verkligen ordentligt genomtänkt!
och slutligen för att det är så underbart kul! jag tror inte att det finns nåt roligare än att rida ett riktigt roligt reiningmönster!:love:

Jag tycker att western är bäst, eftersom det är ett naturligt, mjukt och trevligt ridsätt för både häst och ryttare. Man har ett större fokus på bra kommunikation mellan häst och ryttare, och man har dessutom en otroligt stor mängd av olika grenar att välja mellan! :)

Bättre kommunikation med hästen! :banana: Hästen får tänka lite mer själv o får belöning för det!!! Man spänner inte in åt olika håll o kanter...Mycket mer tänkande på att man själv gör fel att det inte alltid är hästen som behöver en pisk...:crazy: Hoppas att ni förstår vad jag menar...:smirk:

Främst för att det är så roooooligt! :)

Det är ett logiskt ridsätt med vettiga förklaringar. Inget planlöst slit o knip.

men sättet du lär hä'sten på är väl inte specifikt för western? Det kan man väl använda för att lära hästen vanliga dressyrrörelser eller annat också?!

det du beskriver låter som god ridning i mina öron och det kan vara hoppning, dressyr, western eller vilken inriktning som helst.

För att jag tycker det är ett mjukt ridsätt som känns mer "hästigt". Innan jag började med western visste jag inte alls vad eftergift var, kändes bara som att man satt och drog i hästen då. Efter att jag lärt mig eftergift och att vara konsekvent, som jag fick lära mig på EN endaste w-lektion, flöt allt på som en dans. Alla problem fanns det lösningar till och en förklaring dessutom. Allting funkade ju! Som trolleri.

Och att dessutom ha en lugn och cool häst man slipper hålla i tills man blir blå och med en massa hjälptyglar, stormtrivs jag med!

Visst finns det saker i dressyren man tar med sig, självklart! Men jag tycker inte det är direkt samma arbetssätt.

om man tänker på tex hur man sitter när man rider dressyr så är ju tanken att man ska "hålla om" hästen med skänklarna hela tiden, dvs ligga på med benen, medans man i western "plockar bort" dom när man inte använder dom.
men visst finns det saker som är ganska likadana, men det är ju ändå två vitt skilda sätt att rida på

bigganl skrev:
men sättet du lär hä'sten på är väl inte specifikt för western? Det kan man väl använda för att lära hästen vanliga dressyrrörelser eller annat också?!

Man "kan" ju göra det, men ärligt, hur många dressyr ryttare(tex) använder sig av samma eftergift som man använder sig av inom western?

Jag red dressyr i 5 år innan jag började med western och tycker att western är bättre.

Här får hästen mer möjlighet att hitta sin form och balans själv.
Här "pressar" man inte ihop hästen utan det är mer fri form fast ändå med bärighet.

Westernridningen tilltalar mig mer både inom hantering, ridning och alla valmöjligheter som finns.
Det passar också min häst.

Sedan är det ju också allt runtomkring. Det blir ju en livstil på ett annat sätt än i de "vanliga" ridgrenarna.

Första gången jag var med på en westernlektion så fick jag mitt livs största AHA-upplevelse, och fler har kommit därefter.....:idea:
Det kändes helt enkelt rätt och logiskt för mig, plus att jag kände att det här kanske var något jag kunde bli hyfsat bra på.....:D :love:

/Carina :eek:

doleron skrev:
om man tänker på tex hur man sitter när man rider dressyr så är ju tanken att man ska "hålla om" hästen med skänklarna hela tiden, dvs ligga på med benen, medans man i western "plockar bort" dom när man inte använder dom.
men visst finns det saker som är ganska likadana, men det är ju ändå två vitt skilda sätt att rida på
Kan faktiskt inte riktigt hålla med dig om att det är så skilda ridsätt.

Om man jämför vad Kyra säger om sits, ridning och bärighet på sina instruktionsvideos, så är det inte så stora skillnader jfrt med vad reining/cowhorse proffsen i USA säger på sina.

Och inte f-n är det många GP ryttare inom dressyren som ständigt kniper med skänklarna. Detta är mer en sk ridskoleprodukt tror jag...

Nej, god ridning är god ridning, oavsett vilken typ av ridstil man väljer!

bigganl skrev:
det du beskriver låter som god ridning i mina öron och det kan vara hoppning, dressyr, western eller vilken inriktning som helst.
När jag red dressyr hade jag aldrig tanken på att försöka utföra momenten utan munkontakt en enda gång...Det gör jag i western, ibland helt utan träns bara för att kolla av att kommunikationen sitter där den ska;). Det roliga är att jag numer kan roa mig med att plocka upp hästen i form lite och rida dressyr och jag har funnit att det är så lätt och enkelt för hästen är så stark i sin egen balans:D

Jag visste att jag inte fick till det på nå´t bra sätt...:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Håller med här. Men, som jag skrev i förra inlägget, i dressyren la jag inte in den kommunikationskollen utan red mest samlat och i hög form...på den nivån blir det ju en ridskolevariant med mycket skänkel och ofta hård hand...

Jag testade en gång och visade en ponnyryttare hur hon skulle få sin häst att gå avslappnat och hur viktigt det var med just eftergiften. Det blev ett rent "trolleri", häst och ryttare fann varandra och all kamp var som bortblåst. Hennes ridlärare blev förstummad...hennes mamma(ryttare även hon) kom nästa gång och kikade på vad jag gjorde...och hennes reaktion var att nu red jäntan bättre än hon själv;)... Min arbetsinsats var 20 minuter, resten skötte tjejen själv när hon fått förklarat vad det är hon ska sträva efter... jag bara stod och höll koll att hon inte föll tillbaka på gammalt manér, men hon upptäckte själv när det blev kamp istället för samarbete. Sedan dess är jag inte så imponerad av vad man lär ut på ridskolan, tycker att man underskattar elevernas förmåga att lära sig...

Jag rider western för att jag känner att det passar mig. Har hållt på med hoppning, dressyr o körning men det var western jag fastnade för.!

För att allt handlar om sammarbete! man arbetar inte mot hästen, man arbetar med den!;)
Man ser allt i sin helhet och kräver inte att hästen skall göra nåt den inte är redo för.
Hästen gör alltid rätt, blir det fel är det på grund utav att ryttaren har vart otydlig.

För varje w - lektion jag tar inser jag hur mycket den "klassiska" ridningen har förstört mitt tankesätt, jag gör allt så svårt när det igentligen är så lätt!!!

Och så klart allt runt ridningen med, atmosfären på tävlingarna, den avslappnade klädstilen och hanteringen av hästen.

blev lite svammel där..:crazy:

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Några frågor gällande westernridning som tävlingsform (från en som har noll koll...): Är det indelning i klasser med olika...
Svar
1
· Visningar
1 436
Senast: Ramona
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben