Stefffie

Trådstartare
Hejsan hejsan!
Har på sistonde mer o mer börjat intressera mig för NH, gillar tankesättet mkt, men har i princip ingen kunskap. Tänkte satsa på lite läsning, lite filmer och om jag får möjlighet, så nån/några clinics.
Fram tills böckerna, filmerna och clinicsen dyker upp tänkte jag pressa det kära bukeforumet på kunskap:devil:
:p
Har läst en del, här bl.a. och förstått att vid löslongering så ska hästen vända runt med framdelen in mot mig. Varför? Hur?

P.s. Om någon skulle bli orolig så har jag inga planer på att bara gå ut i paddocken och "testa" lite med pållan, är bara nyfiken :)

Sv: Varför?

Du ska alltid se till att hästen vänder sig med bakdelen bort ifrån dig!
Varför? Jo...i första hand av säkerhetsskäl. En bortvänd rumpa kan inte göra ngn skada. En annan anledning är för att du ska kunna ha kontroll på hästen. Vill den sticka har du större chans att stoppa den om den står och har uppmärksamheten riktad mot dig. Om du går på en volt runt din häst så ska den (om du ber om det) flytta sig med dig. Alltså stå kvar på stället men flytta baken öhhhh....Det här va inte lätt! Mycket enklare när man får visa på riktigt:crazy:
Förstår du???

hej hej!

vill bara säga att de är rätt de du skriver, men man vill ju även kunna styra om hästen skall vända utåt eller inåt...beror ju på vad man säger med kroppen vilket håll de ska vända....aja de e iaf vad jag "lärt mig"

Det är möjligt att man får lära sig att dom ska vända sig både inåt och utåt men då förstår jag inte vitsen med att ha baken mot sig?!
Det är kanske högre upp i levlarna som man får lära sig det?! Jag vet inte men jag vill gärna lära:) Hur som så tror jag att i början är det viktigast att man ser till att få kontroll på hästen innan man börjar exprimentera vidare..... Säkerheten kommer först!:bump:

Liknande trådar

Övr. Hund Eeeevigheter sedan jag postade här. Men eftersom alla är väldigt engagerad och sitter med massor med kunskap och erfarenheter tänkte jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 648
Senast: Och_Aye
·
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 926
Senast: pulkaskurk
·
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 455
Senast: Rina
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 345
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar