Varför westernridning?

Zarro

Trådstartare
Står i valet & kvalet ifall jag ska börja rida western i höst istället för engelskt som jag har tagit lite ridlektioner i nu på sommaren.Inte ridit på flera år innan.
Så tänkte höra med er om varför ni valde westernridningen?

Kan även tillägga att i framtiden ska jag ha en häst som man både kan rida & köra.

Sv: Varför westernridning?

Jag lärde mig rida på western vis från början eftersom det var vad båda mina föräldrar höll på med. Sen när jag var 11-12 så hade min far köpt en Lipizzaner korsning som var dags att rida in och i samma veva så skulle han sluta rida pga sin hjärtproblem så då tog jag över och red in honom med deras assistans. Så i ett par år efter det så red jag dressyr/hopp men tröttnade rätt kvickt på det. Ridstilen kändes alldeles för stel för mig även om jag fortfarande jobbade honom mycket åt westernhållet. Jag kunde inte heller hitta många bland Hopp/Dressyr folket som tänkte på samma sätt som mig, att det viktigaste ska vara ett samarbete med hästen och att man först och främsta ska ha roligt tillsammans. Jag tyckte det var en hel del folk som verkade rädda för sina hästar när man var iväg på träningar och tävlingar, la på skarpare bett på hästarna för att de var för starka istället för att jobba med att få en mjukare mer följsam häst. Jag säger inte att alla som rider engelskt är så, det är bara den uppfattningen jag fått under min lilla tid i hopp/dressyr "världen". Sen gillar jag inte heller hela biten på tävlingar att man måste ha hästen tränsad på tävlingsplatsen. Jag kände att min häst inte riktigt fick någon vila när man var iväg på tävling en hel dag. Kände också att det var mycket ras-snobberi vilket man visserligen också kan stöta på inom western men inte alls lika ofta.

Inom western har man ju också så mycket olika grenar så man kan alltid hitta en eller flera grenar som passar en själv och ens häst! Så det blev en lite snabb info, nu måste jag sticka iväg till jobb så får förklara lite mer sen, hoppas detta hjälpte lite! :)

Jag/vi blev intresserade av western eftersom vi fick intrycket av en mer avslappnad atmosfär som helhet jämfört med engelsk dressyr/hoppning, med bibehållen seriositet eller vad man ska kalla det. Vi tilltalades också av det vi tyckte verkade vara en sundare syn på hästhantering och ridning i stort, för att göra en lång historia kort.
(Numera är vi iofs införstådda med att det finns ett rätt brett spann av hästhantering även inom western.)

Jag hade en häst som jag var frustrerad på och kände att jag behövde hjälp med för att komma vidare.
Råkade av en slump hitta en annons om westerntränare.
Kände mig inte välkommen inom engelskridningen med de typer av häst jag hade.
Idag tycker jag i stället att det är kul att rida enstaka dressyrtävling också på mina "udda" hästraser (fjordingar, travare).
Innan jag började rida för westerntränare, hade jag enbart ridit i skogen utan att ta lektioner, i mer än 20 års tid.

Det känns som om det är en mer avslappnad attityd kring sporten och hästhanteringen, och inte lika mycket prestige.
Men jag umgås ju endast inom WRAS så det kan säkert finnas annan attityd också inom ras-förbunden.

Jag träffade på folk som red western i mitten på 90-talet och så fick jag hem en häst precis (varmblodstravare) så jag började testa att rida för de tränare som kom upp för att bredda mig. Sen dess är jag helt fast även om jag, när andan faller på, även jobbar hästarna i dressyr för att ha en bred bas på dom.

Jag har aldrig hört till de som har tävlingsambitioner men jag började tävla lite i western och det har jag ju inte ångrat. Synd att jag har så ont om tid bara numer. Har fullt upp att träna hästarna hemma och har jag tur är jag ledig när någon tränare kommer upp och då brukar jag åka iväg. Mest rids mina idag i tuff terräng typ Nature Trail och funderar på att starta igång någon tävling i det framöver ;)

Jag minns att jag för länge sedan provade westernridning någon gång med min förra häst, men gillade det inte alls. Några år senare var jag ändå tvungen att skaffa en westernsadel (hade säkert funkat med vilken bladsadel som helst) eftersom min häst fick ont i ryggen av alla engelska sadlar jag provade (kan tillägga att jag kollade hans rygg på klinik och han behandlades med antiinflammatoriskt, men han fortsatte bocka även efter behandlingen, men slutade när jag skaffade westernsadel).

När jag sedan gick gymnasiet, som var hästinriktat, så hade skolan ett stort ridhus som någon gång i veckan hyrdes av ett gäng westernryttare. Jag började titta medan de tränade, och blev mer och mer intresserad (jag var förstås intresserad av en karl som red western också, haha).
Efter ett tag började jag vara med på träningar och clinics, och sedan dess rider jag ingenting annat än western. Det passade hästen bättre, och jag tyckte helt enkelt det var roligare. Vi utvecklades tiofalt på bara något år, och min häst som inte varit bra på någonting kunde till och med plocka rosetter på tävlingar :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 280
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 815
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama