Varför vrider hon skon?

TinyWiny

Trådstartare
Min häst vrider ena framskon.
Vad är det som gör att det kan bli så?
Första gången hon gjorde det var hon halt och jag tänkte att det berodde på att hennes rörelse mönster blev konstigt för att underlätta och att skon då vred sig.

Hon fick då en specialsko, jag minns inte vad den heter men den har sidokappor och är rundad fram för att snabba på/underlätta överrullningen.

Den har fungerat ypperligt i en skoperiod men nu har hon vridit även den:confused:
Hon skos med 5-6 veckors mellanrum på sommaren och med 7 veckors mellanrum nu, hon hade alltså skon i 6 veckor första gången och har haft den i två veckor nu och den har vrididt sig.

Sätter hon i hoven felaktigt?
Uppbyggnaden efter hältan (vrickade sig i hagen, blev behandlad med metacam i två veckor, ingen förbättring skulle vänta en vecka efter sista beh. dag men vill inte vänta utan åkte till klinik fick tuppkam i kotleden och åter efter tre veckor, hon vilade sammanlagt 9 veckor, efter åb fick hon börja gå i kuperad hage) skritt 15 min/dag i två veckor, sedan 30 min. skritt i två veckor, började på backar i två veckor trav i tre veckor och sedan galopp.

Ibland när hon börjar bli trött märker jag vridandet och hoppar då av och går hem.
Hon är riden sammanlagt ca 5 månader, hon kan inte bära sig i galopp på volt utan vi håller till i skogen mest.
Vi tränar för instruktör varannan vecka.

Vad kan jag göra?
Hon är inte halt men kanske att jag skulle kolla upp henne igen?

Sv: Varför vrider hon skon?

Jag skulle börja med att låta en duktig EQ gå igenom henne. Jag som hovis kan sko efter rörelsemönstret menajg kan inte sko bort det. Troligtvis beror det på en låsning någonstans. Förskjutningar i länd/kors eller nack-kotpelare brukar vara en vanlig orsak. Men detär sånt som EQ är väldigt duktiga på att fixa till.
Alternativt är hon bara så från grunden, fransyskor brukar kunna vara väldigt speciella i sina rörelsemönster.

Tack:bow:

Jag har funderat på om det kan ha något med låsningar att göra för strax innan hon blev halt började hon växa igen, väldigt fort, vilket ledde till att jag inte hann med att byta sadel i tid:crazy: (vi är inne på sadel nr 5 under den tio månaders period som jag har ägt henne och ska prova ut sadel nr sex till helgen.)

Jag känner ju ibland att hon vrider när hon börjar bli trött, kanske orkar hon inte "hålla emot" längre då?!

Ska defenitivt ringa den equiterapeut som jag haft ute tidigare, jag har haft ute en massör (mest för att gå igenom henne) som tyckte att hon var helt perfekt i kroppen (kan någon vara det:confused:) men det var ju innan hältan.

Hon är en islandskorsning med okänd bakgrund;) så kanske är det fransyska i henne vem vet.

Rider en travare som också skorna vrids på.
Den hästen snurrar ganska kraftigt på bakbenen i början av ett ridpass.
vad beror det på?:crazy:
Alltså han snurrar utåt med hela hoven och hasen när han klivit ner med benet.

Hrrm...jag menade inte nationaliteten fransysk! Utan benställning! Men förvisso, hon kan ju vara fransysk ändå!

:o

Hm ja nog kan hon vara det, född i Danmark och nu boende i Sverige så är hon ju riktigt internationell:rofl:

Ber om ursäkt, jag är lite trött och virrig och hjärnan kopplar dåligt:angel:

Men du har rätt i att hon har svagt vridna ben, även om hon är rak i lederna, jag har faktiskt inte tänkt på det förut, att de kan vara orsaken, hon "slänger" ju lite i bak med men där flyttar hon inte skorna utan bara på ena i fram.

Hon har för att citera vet. efter att han tittat på plåtarna "kotor som en urhäst" så jag hoppas att det inte kommer ge några problem i framtiden.

Men hur farligt är det att hon vrider skorna?
Det kan ju inte vara bra?
Är det bättre eller sämre att ha skor med snabbare överrullning och sidkappor eller är det bättre med vanliga skor?
Jag tycker att det har blivit bättre sedan hon fick de nya skorna men om hon vrider dem med:confused:
Det känns ju som om det är värre att vrida en sko som har kappan i fram men det kanske är helt fel?

kl.

Vad menas m vriden sko? Vad händer då? Går det överhuvudtaget att rida m ?

Ursäkta dumma frågor, men hur ska man annars lära sig något;)

kl.

...sätter hoven i marken, vrider om, rullar över, lyfter hov - detta rörelsemönster i varje steg.

Be en ET komma ut och kolla över hästens rörelsemönster. De kan i många fall också avgöra om eller hur det kan vara lämpligt att justera hästens hovar!
Alt. prova byt hovslagare för att se om det blir någon skillnad

En equiterpeut är på gång.
Att byta hovslagare är inte aktuellt.
Det är inte hovslagarens fel att hon vrider och har man den bästa häromkring så byter man inte bort den hovslagaren.

Det är han som fått vår inåt tåade arab att bli riktigt fin, det är han som fått hästen som diskuteras att gå från ömfotad, utfluten och plattfotad till väldigt bra "djup" och ömheten är som bortblåst.

Så nej prova att byta och riskera att slänga bort allt som han har gjort under åren det gör jag inte.

Men hade det varit så att jag vore missnöjd med hans sätt att sko och behandla hästarna, ja då hade det varit en annan sak.

Men att hitta en hovslagare som alltid kommer den tid han har sagt, som alltid låter det ta den tid det tar, som förklarar och kan diskutera mina funderingar, som jag kan ringa till och han undrar om det är så att han borde varit här igår och kommer så fort han bara kan när något krisar, som låter hästarna vila om/när de behöver, en sådan byter man inte bort.

kl.

Skon vrider sig under hoven någon mm.

Ja ridningen beror ju på hur mycket det är och hur berörd hästen är.
Är skon mycket vriden så känns det ju inte särskilt snällt att be hästen om ett korrekt rörelse mönster när skon sitter fel.

Be en ET komma ut och kolla över hästens rörelsemönster. De kan i många fall också avgöra om eller hur det kan vara lämpligt att justera hästens hovar!
Alt. prova byt hovslagare för att se om det blir någon skillnad

På vilket sätt skulle hovslagaren orsaka vridningen?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 804
Senast: Freazer
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 406
Senast: ll.96
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 965
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 372
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden