Varför vikter?

F

Fluffy

Jag fick inget svar på min fråga på grundutbildning, så jag frågar här istället.
Varför rider ni "islänningar" med viktboots? Är det för att träna musklerna på hästen bättre, eller är det bara för att få en fin gång?

Kan man sätta på vikter på vilken häst som helst för att träna musklerna mer?

Sv: Varför vikter?

Vikt boots kan medverka till att enklare hitta takten, beroende på vad för takt problem man har förstås.

Jadå, vikt boots använda på rätt sätt bygger muskler.

Och ja, man kan stärka och bygga med viktboots även andra raser. Viktboots är inte rarrelaterad, utan man kan i stärkande, rehabiliterande syfte använda dessa för andra hästar också.

På tävling används boots främst för att få mer volym i hästens gång, då är max 300 gr per ben tillåtet.

Säger som Boj, mycket för att rena takten på hästen och få den att ta större rörelser.
Vissa har ju bara vita skyddsboots på tävling för att markera hästens kotor tydligare, vissa har ju det endast för att hästen kanske går i sig annars.

Även travare har man ju vikter på ibland i både träningssyfte och tävling.

Vad är rätt sätt då?
Kan man sätta på vikter på en unghäst för att träna upp den inför inridningen?

Det finns inga backar där jag bor, så jag vill hitta ett sätt att bygga upp unghästen mer än man gör på bara vanliga promenader. (Sedan tömkör jag ju också förstås :idea: )

Det vanligaste är väl att vikta bakbenen, har man en onaturligt ojämn häst så är viktning och tömkörning idealiskt. Detta kan ske efter exempelvis en skada eller sjukdom, men visst är det möjligt att vikta bakbenen på en ung häst under tömkörning men allt ska ske successivt under invänjning.

Säger som Boj, mycket för att rena takten på hästen och få den att ta större rörelser.
Vissa har ju bara vita skyddsboots på tävling för att markera hästens kotor tydligare, vissa har ju det endast för att hästen kanske går i sig annars.

Även travare har man ju vikter på ibland i både träningssyfte och tävling.

Tänkte bara fråga. Brukar inte använda boots så ofta.
Hur ofta och när använder du dom? Vilken vikt har du vid olika tillfällen?

Vikt boots kan medverka till att enklare hitta takten, beroende på vad för takt problem man har förstås.

Och ja, man kan stärka och bygga med viktboots även andra raser. Viktboots är inte rarrelaterad, utan man kan i stärkande, rehabiliterande syfte använda dessa för andra hästar också.

På tävling används boots främst för att få mer volym i hästens gång, då är max 300 gr per ben tillåtet.

Tänkte bara ställa en fråga. Använder inte boots så ofta.
I vilka träningssyften använder du dom.?Hur ofta och i vilka olika vikter i vilka olika sammanhang? Tacksam för svar!
Mvh Camilla

Tänkte bara fråga. Brukar inte använda boots så ofta.
Hur ofta och när använder du dom? Vilken vikt har du vid olika tillfällen?

Det är lite olika, i perioder använder jag mer boots. Just nu gör jag det ett par dagar i veckan- typ tre kanske. Men hästen är i väldigt bra kondis. Jag brukar sätta på honom 240g, han går ibland också med 270g.

Jag tänker långt innan jag slänger på en unghäst viktboots, med eller utan ryttare.

När jag satte igång tanten efter 4 års vila så började jag med 180 grams boots 1-2 ggr i veckan, efter en månad blev det lite tyngre boots 1 gång i veckan och de lätta 1 gång i veckan.. I november 06, ganska precis ett år efter att jag fått henne fick hon 300 gram på sig och hade det kanske två gånger innan vintervilan inträffade.

Viktboots bör verkligen användas med förnuft, ibland räcker ett par skyddsboots...

Det vanligaste är väl att vikta bakbenen, har man en onaturligt ojämn häst så är viktning och tömkörning idealiskt. Detta kan ske efter exempelvis en skada eller sjukdom, men visst är det möjligt att vikta bakbenen på en ung häst under tömkörning men allt ska ske successivt under invänjning.

Är det vanligast att vikta bakbenen? Jag ser aldrig nån som sätter boots på bakhovarna.

Kan du förklara hur du menar?

Jag har hört att man ska sätta boots bak om man har en travtaktig häst och fram om den är passtaktig, men än så länge har jag aldrig sett nån ha bootsen bak.

Vore verkligen tacksam för mer info!

Jag rider inte så ofta med boots, jo på tävling och vid vissa träningstillfällen. Men man kan använda vikt boots i andra syften än enbart de traditionella islandsviktning. Då kan man göra det kanske efter en skada/sjukdom där hästen behöver byggas. Det är också möjligt att använda vikter/boots om hästen är påtagligt ojämn att extra insatser krävs för att komma till rätta med problemet.
Det är då ffa på bakbenen de tjänar den största syftet, lägger man vikter fram så beror det oftast på att man vill lösgöra något och hjälpa takten till rätta.

Att använda boots bak på travtaktiga hästar är möjligt, men man ska komma ihåg att först och främst måste ryttaren själv anstränga sig för rätt takt. Jag upplever att travtakt beror mycket på en inaktiv ryttare, och när dessa ryttare börjar rida så förbättras takten avsevärt.

Jag tänker långt innan jag slänger på en unghäst viktboots, med eller utan ryttare.

När jag satte igång tanten efter 4 års vila så började jag med 180 grams boots 1-2 ggr i veckan, efter en månad blev det lite tyngre boots 1 gång i veckan och de lätta 1 gång i veckan.. I november 06, ganska precis ett år efter att jag fått henne fick hon 300 gram på sig och hade det kanske två gånger innan vintervilan inträffade.

Viktboots bör verkligen användas med förnuft, ibland räcker ett par skyddsboots...

Men VARFÖÖÖÖR???
Berätta varför du inte skulle sätta vikter på en unghäst!

Och vad är "sunt förnuft" i detta fall?

Det jag vill är ju att öka belastningen lite mot att "bara gå". Min kille har patellaupphakning, så jag behöver verkligen bygga upp musklerna bak. Veterinären sa "klättra" men här finns som sagt inte en enda backa i närheten ...:cry:
Och om jag tömkör varenda gång blir han arg. Han vill vara ute och gå också :smirk:

Jag tror nu att Irpa menar boots på frambenen, jag skulle nog kunna tänka mig att vikta bakben för att stärka patella. Dock ska du börja försiktigt och öka tid och tyngd successivt.

Jag tror nu att Irpa menar boots på frambenen, jag skulle nog kunna tänka mig att vikta bakben för att stärka patella. Dock ska du börja försiktigt och öka tid och tyngd successivt.

Tack!
Så klart jag ska ta det successivt :idea:
Ska genast fixa små lätta boot till honom!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka