Varför varmt, svullet ben???

Wildchild_84

Trådstartare
Tog hem en häst som jag ska ha på prov nu 3 månader för att se om han kan vara något för mig och jag för honom.

Hästen ifråga har inte blivit jättemycket aktiverad. Riden ca 2 gånger i veckan i mestadels skritt. Han är alltså mukelfattig, går även barfota med dåliga hovar och ömmar rätt bra.

Hur som helst, idag när jag kom till stallet och tog in och bortade honom så såg jag till min förvåning att vänster bakben såg lite tjockare ut precis vid (är inte 100 på anatomin me nska försök fröklara så gott det går) kotan, svullnaden börjar där och fortsätter ner en bit mot hoven. Han är varm och lite svullen men ej öm. Haltar ej heller i varken skritt eller trav.

Nu till min fråga kan det vara av överansträngningsom benet blivit lite svullet?
Vart ute på en uteritt igår på mestadels stumma underlag (asfalt, grusvägar) kan detta vara orsak?

Han har även aktiverats nu 3 dagar i rad dock med måtta 15 minuters skritt i paddocken, uteritt, tömkörning i skritt. Kan detta spela in, at det gått för fort? För snabb omställning för hans kropp? :crazy:

Mvh Wildchild

Sv: Varför varmt, svullet ben???

Jag har också haft problem med svullna ben men det var på grund av skada.
Jag tycker du ska skritta ut långa turer istället för att börja arbeta direkt i paddocken.
Håll dig till raka spår.
Håll koll så att svullnaden inte går neråt och lägg inte om benet.
Är inte så super bra på sådant men det är saker jag har fått höra när jag har haft problem.

Mvh
Annika

det är mycket troligt att svullnaden beror på överansträngning, till stor delk pga att du varit på hårt underlag.
Ta det lite lugnare ett tag, rid på mjukt underlag, sätt igång försiktigt.

Varför inte sko hästen ?
Kan vara massor av saker ,vrickning,hovböld,överansträngning ,sårskada,början till lymfangit osv ..
Men som sagt var se till att sko hästen . Och kyl benet och ring vet om den får feber .

Mvh Mia

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: bellala
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Hästvård Mitt nyss tre år fyllda varmblodssto var halt och varm och svullen i senan vänster fram igår morse när jag tog ut henne från boxen...
Svar
2
· Visningar
1 296
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka