varför vägrar hon?

S

sabbet

Jag skulle hoppträna lite för mig själv idag som jag alltid gör på onsdagar. Hästen verkade må bra, kände igenom henne och märkte inget konstigt. Jag red ut i skogen en sväng och hon var lite seg i början men blev piggare mot slutet som vanligt. Sen skulle jag hoppträna på volten i en halvtimme, hoppade fram på lite låga hinder först, ingenting komplicerat, sen styrde jag upp mot en oxer som var 1 m (har hoppat 90 bana och enstaka hinder 1m-1.10 med henne), hon bjöd på bra och jag red på lite extra de sista sprången vilket brukar fungera bra. Men till min stora förvåning blir det tvärnit och jag som inte var beredd trillar av såklart... :crazy:

Hon har aldrig stannat sådär förut! Jag har ridit henne i ett drygt halvår nu och hopptränat ordentligt i fem månader ungefär. Hon har någon gång sprungit förbi hindrena men aldrig stannat. Varför gjorde hon så? Jag var lite skakig men sänkte hindret till 90 cm och hoppade upp. Försök nr 2, tvärnit igen, men denna gången berodde det nog på att jag tvekade lite. På tredje försöket kom vi över och de efterföljande gångerna också.

Sen skulle jag hoppa en liten serie, vanliga rättuppstående hinder, och vad gör hon då, jo, hon stannar framför första hindret såklart. På andra försöket kommer vi över, men jag fattar ingenting! :confused: Varför börjar hon vägra nu?

Jag avslutade med att hoppa en bana och det gick bra. Men jag som hade tänkt tävla lite i hoppning vet inte om jag vågar nu... förut har jag tänkt att det värsta som kan hända är att hon springer förbi hindret, men nu kan jag ju bli avkastad! *blä*

Sv: varför vägrar hon?

om du inte redan har det så säger jag skaffa tränare! Om du har tränare så fråga denna om hjälp, vi har inte sett hästen varken vid tillfället eller innan och det är svårt för oss att avgöra vad det beror på. Oftast beror det dock på ryttaren.

Om problemet kvarstår skulle jag kolla upp om hästen var hel också, men en gång är ingen gång, det kan ju varit en dålig dag bara.

Brukar inte skicka folk till veterinären bara sådär efter att ha läst på nätet. Men när hästen helt utan anledning stannar och sen inte vill hoppa serier framförallt så finns risken att hästen har ont i frambenen.

hade en häst som hoppade allt i 220 km/h utan att blinka. plötsligt en dag blev det tvärnit på ett enkelt 70cm hinder hemma på gården. slutade efter veterinärbesök med diagnos kotledsinflammation.
så mitt råd är att kolla upp hästen. -lycka till och hoppas det bara var hästen som hade en dålig dag!

jag tränar regelbundet för tränare i dressyr och då och då i hoppning. jag undrar mest varför det hände just idag och inte har hänt någon gång tidigare om det nu beror på mig :confused:

finns det någon särskild anledning till att hästen får ont i frambenen?

jo, jag hoppas också att hon bara hade en dålig dag. Varför får en häst kotledsinflammation, några särskilda faktorer som det kan bero på?

sabbet skrev:
....och jag red på lite extra de sista sprången vilket brukar fungera bra.

Kan ju helt enkelt vara så att du jagar henne i språnget? Det låter så på din beskrivning. Det går till en viss gräns sen tycker inte hästen att det är kul mer.

Men jag säger som Starcraft - prata med din tränare. Det är omöjligt att säga varför din häst stoppade den gången.

Om du bara hoppar för tränare nångång då och då, kan det ju vara så att du har blivit lite "ringrostig" i ditt ridande.
Om du ska tävla i hoppning kan det vara bra att regelbundet hoppa för en tränare.
Man blir gärna lite slapp om man inte får sej en genomgång - vissa kan behöva lektioner flera gånger i veckan för att inte "slappa till sej"..

Jag tycker att det låter som att du själv gjort nått som gjorde att hästen inte ville hoppa.
Som någon skrev så går det till en viss gräns och hästen inte vill hoppa mer, det kan ju ha hundra olika anledningar, och det enda bästa att få reda på det är att be ngn kolla på hur man rider.

det stämmer nog som du säger, jag kände själv att jag kanske var lite för aktiv och det tyckte nog hon också. Konstigt att hon fortsatte vägra sen när jag tog det lugnare... Hon kanske testade mig eftersom hon märkte att jag tvekade lite... :smirk:

"jag red på lite extra de sista sprången vilket brukar fungera bra."

Det låter som om du brukar rida så här. Det går som sagt till en dag när hästen tycker att nu är det nog. Dags att tänka om i ridningen. Ta hjälp en en tränare.

jo, det var fel skrivet av mig. Jag menar att jag brukar släppa fram henne (pigg häst) de sista sprången, om jag håller in henne för mycket så hoppar hon av så sent. Min tränare har sagt att jag måste släppa fram henne de sista sprången så hon inte kryper så nära inpå hindrena. Men problemet denna gång var att jag inte bara släppte fram henne utan "jagade på henne" som du skrev. Ibland kommer man på sånt där i efterhand. Men som du säger så ska jag nog ta hjälp av tränare eftersom det annars finns risk för att jag slarvar och gör konstiga saker uppenbarligen... :p

så var min förra häst..
het på hinder men blev oftast tom i galoppen vilket då till slut ledde till att han började stanna då och då när det blev lite högre, då han inte hade bakdelen med sig. träna på galoppbommar, studs etc. som stärker galoppen, ta hjälp av tränare!
...och kolla att han är hel. kotorna tar mycket stryk av att hoppa i 220... :crazy:

lycka till

Om hästen börjar stanna oförklarligt brukar det vara något fel. Är hon slö nu också? Isf kan det vara en infektion i kroppen på henne.

Kolla upp henne och ta hjälp av en tränare är mina råd.

träna på galoppen låter som en bra idé, klart det kunde ha med höjden att göra, men det var inte första gången jag hoppade den höjden direkt.

hon var slö rent allmänt hela den veckan, dressyrlektionen gick åt helvete rent ut sagt, men denna vecka har hon mycket mer energi! Jag red lektion idag, lite dressyr kombinerat med ett hinder som tränaren ändrade lite på. Det gick mycket bättre när galoppen var jämnare, hon hoppade utan problem. Tror att jag kom in i övertempo till det hindret och då ville hon inte... Min tränare trodde att jag inte hade givit henne tillräckligt med stöd utan "tvekat" själv. jaja hur som helst så ska jag träna hoppning nästa vecka, får se hur det går då...

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023