Varför tungan över bettet?

N

Nora

Varför lägger endel hästar tungan över bettet? Finns det någon generell förklaring? Hur göra ni för att motverka detta?

Sv: Varför tungan över bettet?

Den här frågan har varit på tapeten många ggr. förut,hur ser utbetsling och träns ut på den häst det gäller??

Det finns ju speciella tungsfelsbett som man kan ha om hösten gör det varje gång...

Det är en shettis jag kör. Han gör det bara vissa perioder. Då hn gör det under tävling försöker jag spänna upp bettet lite med det tar stopp ganska fort. Sätter sedan på en snokrem. Jag kör med ett postkandar med rak stång. Jag vet inte om det är rätt att bara snöra igen munnen på han, om du nu bara är en olat eller om man kan göra på något annat sätt?

Vid för mycket tung tryck har inte hästen till slut något val än att ta bort tungan från det som gör ont/obekvämt, det kan utvecklas till olat.
Det kan bero på olika saker men som ex: Du är för hård i händerna, bettet är för skarpt, bettet är kanske bara helt fel, kolla tänderna etc.
Ett rakt bett trycker ner bettet på tungan, tills bettet når lanerna. Jag har för mig att postkandaret är räfflat vilket ochså är skarpare + att den har två eller tre öglor =hävstångs effekt = ännu mer tung tryck.

Jo det är ett ganska skarpt bett men behövs också eftersom han kan vara skenbenägen. Trixet är att han nästan bara lägger tungan över bettet när vi ska prestera på topp som på tävling t ex. Kan det vara jag som spänner mig extra då? Han går annars mycket fint på detta bett. Har provat en rad olika och han har gapat med alla på efter 10 minuter fast lägger inte alltid över tungan. Han går på ridskola till vardags och körs av mig två dagar i verckan. Därför har jag svårt att jobba till fullo med honom. Han har även blivit lite starkare och ligger på mer. Kan ju vara då han lägger över tungan, då han hänger ordentligt i bettet...

Jag är ledsen att behöva säga det,eftersom jag egentligen är emot det.

Men ett tungband vid körning verkar vara din lösning.

En häst jag skötte om tidigare gjorde så. Vet inte varför...
Han hade ett bett som hade två plattor som stack ut från bettet och som la sig mot tungan liksom... svårt att beskriva. (Eller var det kanske bara en platta??? Blir lite osäker, var några år sedan...)

Han var underbar att rida, en kärlek som jag hoppas få träffa igen - 18 år gammal borde han vara om han lever....

Nora skrev:
Varför lägger endel hästar tungan över bettet? Finns det någon generell förklaring? Hur göra ni för att motverka detta?

Min medryttarpålle gör det OFTA! Hon håller sig i skinnet sisådär 5-10 minuter, sedan är det dags. Om jag stannar och fixar till det så gör honom samma sak igen. Likadant med en annan travare i stallet. Hon gör det oavsett om jag rider med lång tygel eller kort, så det är inte trycket från bettet som gör ont. Inget fel på tänder eller i kroppen. Detta är väl okej eftersom hon ändå lyssnar bra på mina hjälper, men det som är irriterande är att hon ibland går och slänger med huvudet och försöker rycka tyglarna ur händerna på mig. På banan gör hon sällan såhär... Nu var det här inget svar på din fråga. F´låt ;)

Allmänt svar om tungtrassel inte riktat till någon speciell, dessutom kopierat från en annan, äldre tråd då jag är en lating.

Tungans fäste sitter under nacken, på båda sidor av tungan sitter ett ben, på svenska-tungbenet.

Om hästen har/är varit det minsta lilla sned, eller burit en sned ryttare, (kan även komma av annat, sned kusk tex: )så den haft en anledning att gå snett med nacken, kan det ha uppstått en spänning mellan någon av de första nack-kotorna. Detta kan resultera i en spänning ner i tungfästet och en spänning som ger en låst muskulatur på ena sidans tungben, (Oftast vänster på hästar med högerproblem)

Detta ger i sin tur hästar som försöker lösa problemet av sig själv, nämligen genom att fippla med tungan.

När hästen blir spänd/stressad uppstår en spänning i nacken, vilket genast resulterar i en ännu större spänning och detta symptom, fipplandet.

Även bett kan ge skevheter, tandproblem, etc. Om hästen gått med ett ej tillpassat bett, och hästen har själv försökt rätta till de i munnen genom att fippla (Konstigt men användbart ord )med bettet, så sker ju detta mer på ena än andra sidan, då tillkommer det en spänning som går andra hållet i stället, från munhåla-till tungfästet-upp i nacken.

Två, mkt användbara tips: (Och detta är ju då förutom att ha ett väl anpassat bett, en friskförklarad munhåla, samt utrustning som funkar, en jämn och fri häst)

Stå framför hästen, lägg hästens haka på din axel, -eller om du är stark, håll hästens huvud i din ena hand.
Låt hästen sträcka ut hela nackbandet genom att skjuta fram huvudet, få slappna av i hela nacken, och få vara i den avslappnade positionen en stund. Gör detta till en god vana! Gärna minst varannan dag. på uppvärmd häst.

Tips två.

Ha vanlig grimma på hästen, håll i grimman med ena handen, börja med att stå på ena sidan av hästens huvud. Massera lite lätt området bakom ganaschen-på INSIDAN alltså i det området under huvudet där hästen själv inte kan komma åt.
Om du står på hästens högra sida, masserar du den vänstra delen av insidan på ganaschen-hänger ni med?

Man kan komma ganska djupt in-långt upp, men var försiktiga, det kan skapa mkt obehag och smärta de första gångerna, så massera endast med ett lätt tryck till hästen accepterar.

Alltså, massera INTE i mitten mellan ganascherna utan i FÅRAN precis bakom. Byta sida och massera andra sidan, hästen kommr att räcka tunga åt er, sucka, sträcka på sig, ruska på huvudet, men en sak är säker, att resultat, det ger det, alltid.

Detta främjar blodcirkulationen i muskulaturen som sitter runt tungbenet. Vilket i sig kan medföra att tungfästet kan bli positivt påverkat, vilket kan resultera i att hästen kan bli avslappnad i nacken, vilket kan resultera i att hästen äntligen slutar fippla med tungan och bettet..

Värt ett försök!?

Tack för tipsen! Absolut värt ett försök!! Hästen jag kör kan faktiskt gå med huvet på sne vilket jag försöker räta ut då jag kör. Eftersom han är ridskoleponny som har många nybörjare på ryggen kan det vara en förklaring. Att dom sitter snett eller något sådant! Jag kör han bara två ggr i veckan till vardags. Nu när jag vet vad jag kan göra är det ju bara att prova om det fungerar=)

har blivit tvungen att ta upp min gamla tråd igen. Det är så att detta trassel kommit upp igen. Har annat bett nu, ett jaktkandar. Har precis varit och tränat för tränare och fått tips på övningar för att få honom lättare, och för att han inte ska hänga sig fast i bettet.

När jag då kom hem och skulle köra idag så for tungan över nästan hela tiden(hände endast två ggr på två dagar på träning). Med det här "nya" lätta sättet då jag knappt tar alls i tömmen. Hans mun är kollad årligen så där är det inga problem! Men jag blir så frustrerad när jag inte vat vad jag ska göra!!!

Jag märker ju att jag verkligen inte är ensam om problemet. Men vad gör ni andra?? Jag vill ju ha ett hävstångsbett som säkerhet vid körning och det han har nu funkar ju bra. Kan man sätta på nån sån där tunggrej på bettet?

Tacksam för alla svar :bow:

Hej!
Jag har en travare som la tungan över bettet. :devil:
Jag bytte till tredelat eftersom en tandläkare sa att många hästar som lägger tungan över bettet, gör det för att de inte kan lägga tungan i gommen och kan på så vis inte svälja. :cry:
Om du lägger ditt finger i munnen och försöker svälja kommer du märka att det inte går eftersom du inte kan lägga tungan i gommen om du har ett tredelat kan du det. :D
Om du har ett två delat kommer delningen på bettet att trycka rakt upp i gommen. :devil:
Min häst var vid det laget så klart kollad i munnen och hade bra tänder utan skarpa kanter. ;)
Nu lägger hom alldrig tungan över bettet.
Tänderna är ju med ett vanligt problem
men för mig känns det nu alltid självklart att ha tredelat bett.
Om din häst bara gör det för att slippa bettet är det bara att sätta på tungband. Men var då säker på att det inte beror på tänderna!
Om din häst går och lägger tungan över bettet löper den större risk att kväva sig el utveckla slappt gomsegel. :devil:
MVH Linnea

Men hallå! Det där stämmer på min häst! :eek:
*Studsar iväg för att leta massör Et) :D

Det var intressant att höra!! :bow:
Jag har ett tredelat till han vid tömkörning och jag minns faktiskt inte om han lagt över tungan med det. Så det stämmer kanske. Fast så länge man har stadig kontakt med bettet i tömmarna lägger han inte över. Det är när jag kör med mer slappa tömmar eller om jag släpper efter nån sekund. Hans tänder är kollade årligen så där ska det inte vara några problem. Jag vill som sagt ha nåt med hävstång som säkerhet vid körning och då helst inte nåt tredelat! Har hört talas om sånt där tungband men aldrig sett något! hur fungerar det?? Jag tror ju personligen att han vill komma undan bettet och arbetet men känns som jag inte kan vara 100% säker...om tänderna funkar, jag provat flera bett kan man då våga "dra fast" tungan?

/Nora som vill ha tips och hjälp!

Citerar Anders Eriksson än en gång....:

Tvingas lägga över tungan
En myt som Anders vill slå hål på är att vissa hästar ”med vilje” lägger tungan över bettet.
- Vi säger att hästen lägger över tungan men det handlar om att den automatiskt får över tungan. När bettet trycker på tungan så kommer tuggreflexen igång och tungan glider över, berättar han.
Slutligen påpekar han att en häst som är nöjd med sitt bett uppträder förnöjsamt. Den ska inte tugga på bettet så att det blir märken.

Finns att läsa på:
http://www.remont.se/article.asp?id=1627

Hej!
Ett tungband är gjort av läder el syntet (tävling trav) det kan du köpa i vilken trav shop som hälst.
Men till vardags kan man använda en bit av en nylånstrumpa el gasbinda. ;)
Hur man ska sätta på det är svårt att förklara det får du ha någon som visar dig. :D
Jag tror att om en häst går och lägger tungan över länge så blir det en dålig vana :devil:
Lycka till! :banana:
MVH Linnea

Jo...det är ju säkert det. han går och gapar och lägger vissa perioder över tungan mycket. Men andra perioder går det hur bra som helst. Och tänderna är ju som sagt kollade. Jag kan ju sätta på en snokrem också för att förhindra det för den är nog lättare att få honom att acceptera än ett sånt där tungband! Men en kompis som håller på med trav skulle visa hur den fungerade iaf! Tack för svaret!

Fattar inte hur man känner det vid ridning!!När hästen lägger tungan över.
Det är ju ju inget som syns,eller?
mvhR

Jag jag rider ju inte min men vid körning slår hästen upp huvet direkt när jag tar i tömmen, stannar oftast. Dessutom är munnen viiiiiiidöppen! Så nog märks det...fast den kanske är olika från häst till häst..

Liknande trådar

Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 578
Trav Jag behöver lite tips och höra era erfarenheter. Jag ska sätta tungband på en häst för första gången. Den drar då snabbt upp tungan i...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Sel
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama