Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rufsan. skrev:Och på dressyrhästarna används extra tunga skor för att få ett luftigare steg dvs dom lyfter mer på fötterna. Det kanske man inte vill ha i ett travlopp eftersom ett sådant steg tar mer tid än ett markbundet steg.
Ämelie skrev:En anledning till varför hopphästar har bredare (=tygnre) skor är att de fördelar tyngden bättre... vad jag hört iaf!
Jo, du har nog en liten poäng där!! Och de va ju en rätt så roligt idé ocksåScilla skrev:Måste vara betydligt billigare att själv som ryttare banta bort några kilo inför tävling..
gylle skrev:Tomas Velin skor om sina med aluminiumskor inför stora tävlingar.
Dock talar detta egentligen emot det faktum att många använder tunga (med vikter) bakbensskydd för att få hästen att lyfta mer på benen. Jag tycker faktiskt att jag har märkt stor skillnad om man hoppar samma häst med kontra utan skor att de lyfter bättre på benen med skor än utan vilket skulle tala mot att sätta lättare skor på hästen.
LenaH skrev:Någon annan tog upp det i den andra Stig H-tråden och jag frågar samma sak: Har travhästar generellt sett bättre hovkvalitet?
Etoile skrev:Men man använder ju inte bensydd med vikter på tävlingar? Det är väl max 200g per bakbensskydd eller hur det nu var, på större tävlingar?
_Jensan_ skrev:Hmmm.... konstigt att flera elitryttare använder det isåfall...
Dessutom måste det ju vara så att hästen blir tröttare med tyngre vikter på benen eller hovarna, även om tekniken ibland blir bättre