Varför tunga skor vid tävling på hopphästar?

Sv: Varför tunga skor vid tävling på hopphästar?

En anledning till varför hopphästar har bredare (=tygnre) skor är att de fördelar tyngden bättre... vad jag hört iaf!

Rufsan. skrev:
Och på dressyrhästarna används extra tunga skor för att få ett luftigare steg dvs dom lyfter mer på fötterna. Det kanske man inte vill ha i ett travlopp eftersom ett sådant steg tar mer tid än ett markbundet steg.

På islandshästarna påverkar påverkar tyngden både takt och aktion (hur mycket de lyfter på fötterna) så vi har maxgränser för hur tunga skor resp viktboots man får använda vid tävling. Fast när det gäller speedpass handlar det ju om en ren hastighetsgren så där borde ju lätta skor vara en fördel... Fast det handlar ju om relativt korta sträckor - lätta skor borde vara större fördel för t ex galopphästar som springer längre sträckor och därför ska ha stor uthållighet.

Som ren novis tycker jag ändå att det borde gälla detsamma vi hoppning på riktigt hög nivå - tänk t ex stora mästerskap med krävande tävlingar under flera dagar... Det är därför jag lade tråden just under hoppning.

Jag och min hovslagare har också diskuterat detta en del. Någon sa tidigare att om inte hästen kommer över hindrena pga skorna så hör de inte hemma i den klassen, det är inte det det handlar om!! Marginalerna var det ju! Det kan skilja på en centimeter om bommen trillar ner eller inte. Hade hästen lyft liiite till kanske den legat kvar.

Funderar på att testa gummiskor på min häst. Iofs är han rätt stor och tung så får se hon det håller. www.softlife.se

Ämelie skrev:
En anledning till varför hopphästar har bredare (=tygnre) skor är att de fördelar tyngden bättre... vad jag hört iaf!

Faktum är att det finns aluminiumskor anpassade tyngre hästar (hoppning/western etc.): kolla här

Jag har också funderat mycket i samma banor! Vi i hoppvärlden har hur mycket som helst att hämta från travet och galoppen... Det med dojjorna naturligtvis.. många elitryttare gör väl så redan?

Sen om man tänker inom galoppen så är det ju hur noga som helst med vikterna, och då galopperar ju hästarna bara rakt fram oftast.. Hur stor skillnad måste då inte 10-20 kg göra när hästen ska hoppa? Små tjejer som Malin Baryard och Helena Lundbäck måste ju ha jätte fördel i jämförelse med de som är större.

Det kan nog vara en god idé att läsa mer om hur galoppfolket tex tränar sina unghästar, Irländarna tex. är ute & skrittar & travar sina unghästar 2 timmar om dagen 2 månader för att bygga upp skelett etc. Låter ju helt stört men det ska vara bra tydligen, de håller längre... Detta är hästarna som går hinderlopp - de brukar tävla till de är 10-12 år av vad jag hört...

Vi har aluminiumskor pâ nästan jämt pâ vâra hopphästar, även när dom inte tävlar

Måste vara betydligt billigare att själv som ryttare banta bort några kilo inför tävling.. :rofl:

Scilla skrev:
Måste vara betydligt billigare att själv som ryttare banta bort några kilo inför tävling.. :rofl:
Jo, du har nog en liten poäng där!! Och de va ju en rätt så roligt idé också :rofl: :D

gylle skrev:
Tomas Velin skor om sina med aluminiumskor inför stora tävlingar.
Dock talar detta egentligen emot det faktum att många använder tunga (med vikter) bakbensskydd för att få hästen att lyfta mer på benen. Jag tycker faktiskt att jag har märkt stor skillnad om man hoppar samma häst med kontra utan skor att de lyfter bättre på benen med skor än utan vilket skulle tala mot att sätta lättare skor på hästen.

Men man använder ju inte bensydd med vikter på tävlingar? Det är väl max 200g per bakbensskydd eller hur det nu var, på större tävlingar?

LenaH skrev:
Någon annan tog upp det i den andra Stig H-tråden och jag frågar samma sak: Har travhästar generellt sett bättre hovkvalitet?

Vilken är "den andra Stig H - tråden"?

Jag förstår hur Stig H tänker där, men det blir lite fel, faktiskt. Det är faktiskt så att våra hästar av ngn anledning hoppar högre resp. tar längre steg med tyngre skor. Som exempel kan jag ta min hopphäst jag hade för ett par år sedan. vid en träning satte vi på henne viktskydd bak för att se om hon hoppade bättre (inte för att hon på ngt sätt var dålig innan), resultatet blev att hon hoppade så högt med bakbenen att hon höll på att slå runt i landningen, det vara bara att plocka av skydden igen. likadant om du sätter på vikter på en dressyrhäst, steget kan bli så stort att hästen inte har koll på sina ben. Jag kan säga att jag behåller järnskor på mina hästar.

Senast ändrad:

Hmmm.... konstigt att flera elitryttare använder det isåfall... :confused:
Dessutom måste det ju vara så att hästen blir tröttare med tyngre vikter på benen eller hovarna, även om tekniken ibland blir bättre

Etoile skrev:
Men man använder ju inte bensydd med vikter på tävlingar? Det är väl max 200g per bakbensskydd eller hur det nu var, på större tävlingar?

Nja, det gäller på unghästchampionat etc. För "vuxna" hästar finns inga sådana bestämmelser.

_Jensan_ skrev:
Hmmm.... konstigt att flera elitryttare använder det isåfall... :confused:
Dessutom måste det ju vara så att hästen blir tröttare med tyngre vikter på benen eller hovarna, även om tekniken ibland blir bättre

Vet inte varför de använder lättare skor faktiskt, verkar konstigt, å andra sidan är det här min erfarenhet av vikter på häst och någon vetenskaplig undersökning är mig veterligen inte gjord. Jag tror inte de blir tröttare av järnskor om de är vana vid det, men vikter blir de säkert tröttare av därför ska de inte användas så länge. Jag har viktboots på min häst ibland men i så fall bara i skritt som muskeluppbyggande hjälpmedel.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka