Varför tunga skor vid tävling på hopphästar?

kopur

Trådstartare
I senaste Ridsport är det en intervju med Stig H Johansson, stor travprofil med barn som tävlar i hoppning.

Jag tycker artikeln var jätteintressant, för jag är övertygad om att olika grenar inom ridsporten samt travet har MYCKET att lära varandra! Han trodde t ex att de stora travstallen om några år skulle ha anställda ryttare för markarbete med hästarna. "En väl genomriden ridhäst är så mycket mjukare och smidigare - våra travhästar blir ofta väldigt stela." sa han. Men sedan undrade han varför man hopptävlar med vanliga, tunga järnskor. På travet är det numera självklart att man skor av helt, eller skor om till lätta aluminiumskor inför varje start. Ju mindre marginalerna blir desto större betydelse kan en sådan detalj få när det gäller om hästen orkar behålla ledningen på upploppet i ett travlopp. Och borde även göra detsamma för om hästen orkar hoppa det sista hindret felfritt eller inte...

Intressant fundering tycker jag, som inte hiopptävlar själv, men som är mycket intresserad av olika discipliner just för att jag tror att vi har mycket att lära av varandra.

Vad tror ni - är det bara gammal tradition som lever kvar - eller finns andra anledningar till tunga skor? Kommer det om tio år att vara självklart att sko om även hopphästar inför tävling?

Sv: Varför tunga skor vid tävling på hopphästar?

Halvbloden är ju betydligt tyngre än travhästarna vilket gör ett större slitage på skorna...

De skulle inte vara mkt kvar av ett par tunna aluminumskor när jag tränat min häst på dom i 6 veckor tror jag.... Travfolket skor oftare än ridfolket i regel eftersom att det skos om, byts eller tas av skor inför lopp osv... Det är mindre marginaler som gäller & framförallt är det mer pengar i travsporten.
Själv skulle jag inte ha råd att byta till lättare skor inför varje tävling... Kanske något att fundera på för Elit-ryttare som tävlar internationellt & där det finns pengar med i spelet.... OM det nu finns studier på att det verkligen skulle hjälpa vill säga...

Nu har mina hästar gått 2 skoperioder med 10mm´s skor (tjocka järnskor) & de hoppar precis lika bra för det....
(tidigare har dom haft "vanliga" ridskor, tror att det är 8mm, men det var hovslagaren som ville prova byta till tjockare)
Ena hästan var tex felfri & placerad i alla sina starter förra helgen (vilket aldrig hänt förrut) så så mkt borde dom ju inte känna av de tyngre skorna tycker jag...
Men vem vet, det är ju så många olika faktorer som spelar in i hoppsporten... :D

Hmm.. bara sådär rent spontant. Om inte hästen orkar hoppa över hindrena pga av sina järnskor så är väl frågan om den hör hemma i den klassen??!!
Jag hade en hovis tidigare som skodde åt en känd svenskryttares hästägare. Han bad alltid att få dom skorna som jag kasserat för att sko hennes hästar med. Hon ville ha tunna nötta uttjänta skor eftersom hästarna skulle hoppa bättre eller nått sånt (fråga mej inte varför).

Sen e de klart. Det beror nog mkt på vad man har för häst. Min gamla ponny hade utslitna framben (efter o ha börjat med galopp som 3 åring) hon gick alltid med ölövgårdens orginalsko med aluminiumkärna det va en jättebra sko åt henne:) Min nuvarande häst går med sjukbeslag runt om (ringskor och eggbars) Och jag märker en jätteskillnad på honom om han har vanliga skor eller sina sjukskor. Min andra häst tog vi just av bakskorna på för att han tappade den ena o han e kokko o sko bak. Han blev jättebra o har helt slutat veva med sina bakben och va allmänt störd. Han hoppar mkt bättre oxå.
Tror det är viktigt att man gör det man själv tror på o inte litar allt för mkt på vad stjärnorna gör. Om Malin B förespråkar elchocker i träningen skall alla använda de då?? (dumt exempel men de e ungefär som föräldrar brukar säga när man säger men hon fick ju.. Ja men om X skulle hoppa från en bro skulle du göra de då oxå??!!)

Jag tycker att ämnet är mycket intressant och har själv funderat lite på om det inte skulle vara värt att prova.

Visst, det gör säkert inte någon jätteskillnad, men det känns ju onekligen lite gammalmodigt att spika fast järnskor på hästarna. Tala om utebliven produktutveckling, liknande skor har man ju haft i många hundra år. :eek:

Finns det möjlighet att förbättra "arbetsvillkoren" och prestationerna hos hästarna tycker jag absolut att man skulle prova. Precis som man försöker hitta rätt bett, rätt träningsupplägg, rätt sadel osv skulle man ju kunna hitta rätt beslag.

Men, sedan finns ju möjligheten att det blir ökad risk för skador eller liknande. Själv har jag alldeles för dålig kunskap om ämnet för att ge mig på att prova olika varianter på egen hand, men om olika skor och dess samband med prestationer och skador hos hopphästar utvärderades i en seriös undersökning skulle jag absolut vara beredd att prova ett alternativ till järnskorna.

Sko om inför varje tävling känns kanske lite pretantiöst när man inte tävlar på någon speciellt hög nivå, men det kanske finns någon "mitt-emellan-variant" där man ändå ser över skoningen och beslagen.

Paula Törnqvist skodde Monaghan med aluminiumskor inför varje stor 3-dagars tävling eftersom varje kg på den stora tunga hästen kan ju betyda någon sekund som kan vara viktig.

En del travtränarna är ju själva hovslagare så det blir ju betydligt enklare och billigare att sko av/om inför varje start men dom flesta ryttare är ju inte det och att ligga och betala 600spänn var och varannan vecka är inte särskilt intressant och som någon annan sa så tunga är ju inte skorna att det beror på det om hästen river.

Tomas Velin skor om sina med aluminiumskor inför stora tävlingar.
Dock talar detta egentligen emot det faktum att många använder tunga (med vikter) bakbensskydd för att få hästen att lyfta mer på benen. Jag tycker faktiskt att jag har märkt stor skillnad om man hoppar samma häst med kontra utan skor att de lyfter bättre på benen med skor än utan vilket skulle tala mot att sätta lättare skor på hästen.

Har väntat lite på en tråd i detta ämne då jag också läste artikeln och tyckte den var mycket intressant. Har för lite kunskap för att uttala mig om just skoningsfrågan, men klart man börjar undra om det inte kunde vara värt det, eftersom Stig H pratade om att det kan höja (trav)hästens kapacitet upp till 10 %.

Överlag så tror jag verkligen att de olika disciplinerna har massor att lära från varandra inom flera olika områden.

Ullis

jag kan mycket väl tänka mej att en del hästar skulle hoppa bättre med lättare skor.

Inom travet " tynger" (tyngre skor, boots m.m.) hästar som har ett kort, och högt steg. Då får man ett flackare och längre steg.

på en hopphäst skulle jag kunna tänka mej att lätta skor runt om, men med lite grepp i bakskorna skulle vara bra.

http://www.smedsonhastskor.com/images/14049_1_5.jpg
skon som ligger överst i "högen" har lite grepp.

bapro skrev:
De skulle inte vara mkt kvar av ett par tunna aluminumskor när jag tränat min häst på dom i 6 veckor tror jag.... Travfolket skor oftare än ridfolket i regel eftersom att det skos om, byts eller tas av skor inför lopp osv...

Nej, travhästarna går ju inte heller med aluminiumskorna "till vardags" utan man slår på dem inför viktiga lopp, alternativt skor av helt.

superstar skrev:
Har väntat lite på en tråd i detta ämne då jag också läste artikeln och tyckte den var mycket intressant. Har för lite kunskap för att uttala mig om just skoningsfrågan, men klart man börjar undra om det inte kunde vara värt det, eftersom Stig H pratade om att det kan höja (trav)hästens kapacitet upp till 10 %.

Överlag så tror jag verkligen att de olika disciplinerna har massor att lära från varandra inom flera olika områden.

Ullis

Precis - om det kan höja travhästens kapacitet så borde det väl också kunna höja kapaciteten på en hopp- eller fälttävlanshäst?! I alla fall på högre nivå, där det kan vara hundradelar som avgör...

Intressant att några skrivit att Paula Törnqvist och Thomas Velin använder sig av detta "knep". Det kanske inte är ovanligt i ridhästvärlden ändå, man kanske bara inte har hört talas om det?!

Jag undrar bara lite över hur väl halvblods- och fullblodsfötter tål att skos om flera gånger under vad vi kallar en "normal" skoperiod?

Någon annan tog upp det i den andra Stig H-tråden och jag frågar samma sak: Har travhästar generellt sett bättre hovkvalitet?

Ofta sömmar man ju bara om, dvs sätter i samma hål utan att verka.

Rufsan. skrev:
En del travtränarna är ju själva hovslagare så det blir ju betydligt enklare och billigare att sko av/om inför varje start .

Det är antagligen just därför som så många travtränare även har utbildat sig till hovslagare - för att de vill ha möjligheten att sko av/om själva.

Intressant också, som någon annan skrivit, att det varit sådan utveckling av sadlar, utfodring, träning etc... men man använder samma typ av skor som man gjort i hundra år! Alternativa hovbeslag, som t ex gummiskor har ju haft väldigt svårt att slå sig in på marknaden, som jag har förstått det. Antingen är hästägare av någon anledning oerhört traditionsbundna på detta område eller också var uppfinningen hästskon perfekt redan från början.

vilket för mig & många andra som anlitar utb hovslagare skulle bli alldeles för dyrt att hålla på & byta inför varje tävling. Travfolket verkar ju ofta sko om själva(?)...
Om inte annat så får jag för mig att vikten på skorna spelar mer roll där än inom hoppsporten t ex, hopphästar går ju till vardags också med tyngre skor, så de är ju "vana" också. Travhästarna har ju travskor hela tiden & sedan lättare skor alt barfota vid tävling...
Kom på en grej... det kanske vore nåt att träna travhästarna med tyngre ridhästskor, då blir det ju ännu större skillnad för hästen om man sätter dit aluminiumskor inför ett lopp, vilket gör att det kanske skulle kunna springa ännu lite snabbare... :idea:

jo, det är ju en tanke, men, travhästar tränas i såpass höga tempon jämfört med ridhästar samt att man oftast tränar travarna på hårdare underlag, så att för travarna blir det så hårda "islag" varje gång hoven tar i backen, så att med en tung sko kan belastningen bli för hård och medföra belastningsskador.

travarna tränar man ju också på ett annat sätt än ridhästar, ridhästar vill man ha lite mer "råstyrka" på, och mer "samlande" muskler. en travhäst skall istället ha uthålliga, "lätta" muskler, och inte så mycket råstyrka. och inga tunga samlande muskler. Givetvis ska bägge hästarna vara jämnt musklade, så att inte kroppen hamnar i "obalans"
en bra jämförelse på detta vore om någon la in en bild på t.ex. Briar (eller någon annan dressyrhäst på den nivån) och en bild på T.ex. Bellman Töll. båda hästarna ligger på topp inom sin "branch" och borde vara optimalt musklade för "sina" prestationer.

sen bör ju nämnas att alla travare går ju inte med lätta skor/ barfota på tävling. en del blir för lätta, speciellt i sitt framsteg, om de går barfota, och då blir det galopp.. :smirk: jag sköter om en travhäst som går med tunga tåviktsskor fram, och barfota eller lätta skor bak.
även om det optimala är en häst som klarar av att gå med lättast möjliga balans.

ska försöka hitta en bild på tåviktsskor!

Senast ändrad:

*knapplån*

Om jag hade chansen att vinna x antal tusen på en start istället för en brandvarnare eller ett grimskaft skulle kanske jag också kosta på mig att sko om före tävling för att få ut 10% extra.

Elektron skrev:
Om jag hade chansen att vinna x antal tusen på en start istället för en brandvarnare eller ett grimskaft skulle kanske jag också kosta på mig att sko om före tävling för att få ut 10% extra.

*haha* jo precis, hade det varit lite bättre prispengar (eller några alls :mad: ) så skulle man kanske kunna tänka sig att prova byta skor inför tävling :D

Mmm, och om jag hade lämnat en häst i proffessionell träning i förhoppning att den skulle tjäna pengar skulle jag kanske också försöka få ut 10% extra. Nu är tävling bara en liten del av hästeriet för mig så det känns lite overkill att börja trixa med skoningen.

gylle skrev:
Tomas Velin skor om sina med aluminiumskor inför stora tävlingar.
Dock talar detta egentligen emot det faktum att många använder tunga (med vikter) bakbensskydd för att få hästen att lyfta mer på benen. Jag tycker faktiskt att jag har märkt stor skillnad om man hoppar samma häst med kontra utan skor att de lyfter bättre på benen med skor än utan vilket skulle tala mot att sätta lättare skor på hästen.

Och på dressyrhästarna används extra tunga skor för att få ett luftigare steg dvs dom lyfter mer på fötterna. Det kanske man inte vill ha i ett travlopp eftersom ett sådant steg tar mer tid än ett markbundet steg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka