Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oh allvetande Bukefalos! Varför tar ekoprogrammen på disk- och tvättmaskin så otroligt lång tid? Hur kan det vara miljövänligt att köra maskinen i 2-3 timmar jämfört med typ 40 minuter som snabbprogrammen brukar ta?
att man med eko-programmen fått ned kw/h men ser man till hela tvättprogrammet så blir det inte eko.
De rekommenderade att man skulle använda snabbprogrammen istället, det var det som var mest "eko".
Oh allvetande Bukefalos! Varför tar ekoprogrammen på disk- och tvättmaskin så otroligt lång tid? Hur kan det vara miljövänligt att köra maskinen i 2-3 timmar jämfört med typ 40 minuter som snabbprogrammen brukar ta?
Aha så man sparar energi genom att ljuga om tvättemperaturen, bra att veta. Att man tvättar i högre temperatur beror ju ofta på att man vill döda av bakterier eller svampsporer. Dessa lär inte drunkna av den längre tvättiden utan de lär fortfarande behöva den högre temperaturen för att dö.Här förklaras att ekoprogrammen använder mindre vatten och det krävs mindre energi att värma mindre mängd vatten. Dessutom så körs ekoprogrammen på lägre temperatur än angivet (ex körs 60 grader på 40 eller 40 grader på 20 men med samma resultat som originalprogrammen) och behöver då tvätta längre tid än i angiven temperatur för att ge samma resultat https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/tvattmaskiner/
Jag håller med, och det är väl troligtvis för att ekoprogrammen använder lägre temperatur.Tycker ekoprogrammen är sämre och får ofta diska om disk då = inte så miljövänligt. Använder snabbprogram istället, både på tvätt och disk.
Finns det någonsin anledning att köra mer än 40 om det inte är för att man vill ha just temperaturen?Aha så man sparar energi genom att ljuga om tvättemperaturen, bra att veta. Att man tvättar i högre temperatur beror ju ofta på att man vill döda av bakterier eller svampsporer. Dessa lär inte drunkna av den längre tvättiden utan de lär fortfarande behöva den högre temperaturen för att dö.
Kul att få reda på att ekotvätt är detsamma som falsk varudeklaration. Tur man inte gått på lögnen.
Nej jag kan inte komma på någon annan anledning.Finns det någonsin anledning att köra mer än 40 om det inte är för att man vill ha just temperaturen?
Så om maskinen då bara ger temp på 40 när jag valt 60 så är den ju defekt och fyller inte sin funktion.
Hoppas aldrig min gamla maskin med separata programvred och temperaturvred går sönder...
Jag tänker ju snabbare programmet går desto mindre används, både av el och vatten. Skönt att se andra resonerar likt.
Varför skulle det gå åt mer energi för det? Mängden energi gör att värma vatten 1 grad är mycket specificerad. Bör snarare gå åt mer om man värmer långsamt då förlusterna till omgivningen blir högre.Där tänker jag olika. Vet du att det används mindre varmvatten vid snabbare tvätt? Annars tänker jag att det går åt mer energi för att värma upp vattnet snabbare.