Varför tappar min ponny päls?

Q

Quenotte

Igår såg jag att min gamla shettis hade två kala fläckar på varje sida av bakbenen stora som en hand kanske. Vad kan detta bero på? Jag har sett att han stått och kliat sig. Vad kan detta bero på? Jag tror inte han har löss eller så, men kan det vara en brist på något?

Sv: Varför tappar min ponny päls?

Kanske är det så att det kliar i rumpan och att han tappar päls för att han får skav efter att han kliat sig. Har du avmaskat i år ännu?

Min shetlandsponny har också kliat till sig två identiska fläckar, dock något mindre, på var sida manken. Hon har det ganska jobbigt under fällningstider och kliar sig frenetiskt mot allt! Jag brukar hjälpa henne med att få bort all päls genom att borsta ordentligt dagligen och bada henne. Har även haft tankarna på att spårklippa henne på vintern och funderar på att göra detta nästa vinter. Hon har även problem med fuktexem under manen och andra ställen där det blir varmt och fuktigt sommartid...

Kanske någon annan här som har några tips?

Jag borstar honom varje dag och det stämmer, att han har det jobbigt vid pälsfällningen, men att han skulle stå och klia av sig så hemskt, det har jag svårt att tro, men så kanske det är?

Nej, han är inte avmaskad ännu i år. Tror du att det kan ha med det att göra? Jag borde kanske köpa en "Kolla Masken" och se. Ringer man sin veterinär sedan och får medel utskrivet eller? Hur går det till?

Om du inte har koll på maskstatusen tycker jag absolut att du ska kolla upp den. Köp Kolla Masken (är just nu extrapris på GG bl.a), skicka in, och kontakta din veterinär för att få recept utskrivet om det behövs. Att din ponny kliar sig just kring rumpan kan ju bero på detta, annars kan det ju helt enkelt bara klia!

Han ser hemsk ut med två kala fläckar, men han verkar ju inte lida av det själv direkt mer än att han kliar sig ibland mot ett utav träden i hagen.

Nej, jag har inte avmaskat på ett tag nu och det här med "Kolla Masken" har jag ingen koll på. Vad menar du med GG? Apoteket är ju svindyra i alla fall med sina 280 spänn. Jissus, inte klokt ju. Jag kontaktade "Madick" här på Bukefalos och hon utför ju samma sak för mer än hälften av pengarna. Hur går det till när man ringer veterinären? Ska man då säga vilka maskar hästen har eller vad?

Tycker inte det är så dyrt, vi hade vetrinären som tog prover och skickade iväg, det kostade! Man måste berätta allt till vetrinären, vad för slags mask och vad den har för symptomer. Min hade mask och vi fick receptbelagt på ett speciellt maskmedel för just den masken.
Hoppas det går bra.

Vår lilla shettis i stallet hade samma problem, tog ut veterinär som snabbat konstaterade att det vart löss. :o

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 231
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 242
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jo det är såhär att jag för ungefär 2 dagar sedan såg att min ena häst stod & kliade sig på ett träd & när jag tog in honom så hade...
Svar
5
· Visningar
1 307
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka