Varför tappar han muskler?

L

Liljan14

Har ett halvblod på 8 år som jag köpte för ca 1 1/2 år sen.
Pga hältor hade han stått ganska länge innan jag köpte honom så när jag satte igång honom satte han muskler jättefint.
Vi varierade ridturerna med klättring, longering o dressyr.
För några månader sedan började han tappa muskler över rygg o rumpa. Motionen o fodret har jag inte ändrat.
Han får 12 kg hö, luzern, betfor, mineraler, biotin o B vitamin.

Kan det ha med att han ska tappa päls att göra?
Saknar han nått i fodret?
Har det med trivseln o göra?

Blir tokig av att se min älskling som han ser ut just nu :(

Sv: Varför tappar han muskler?

Hmm, mysko. Kan säkert ha lite med fällningen att göra, men då är han ju väldigt känslig..
Är det bra hö? Tror du kan öka på det lite till annars..

Antagligen proteinbrist om han tappar musklerna... Eller sadel som inte ligger bra?

En proteinbrist (troligen beroende på proteinfattigt hö - annan skörd efter sommaren än det hö han blev fin av) brukar börja synas ordentligt framemot vintern och avtar inte om man inte sätter in åtgärder.

Hästen behöver mer mat och extra proteintillskott. Öka gärna lucerngivan, men det kanske inte räcker både för att täcka behovet samt bygga upp det som saknas.
Du behöver en foderanalys för att se vilka värden höet har så att du har något att utgå ifrån när du lägger till andra fodermedel.

Om hästen förändrar överlinjen hull och muskelmässigt så förändras även sadelläget och även detta kan göra att en sadel som legat bra börjar trycka och gröper ur musklerna än mer då de inte kan jobba som de ska.

jag skulle gissa på att sadlen inte ligger bra så han inte jobbar med sin rygg ordentligt!! jag fick samma problem med min! och det gjorde underverk med att byta sadel!!

Halloj där, jo, jag tror definitivt att det är grovfodret, vi hade lagt undan ett par ton extra där vi brukar få hö i från men pga ett missförstånd såldes det iväg till andra. Här har det varit super svårt att få tag i hö denna vinter så det vi fick tag i är inte kollat och verkar inte vara lika bra. Har ökat mängden hö till ca18- 20kg/dygn + ökat på lucern och havre så får vi se om det hjälper.
Med tanke på att han äter bajs så är fodret en del av problemet.
Försöker få tag i nytt men....
Min totto ( står med liljan14*s häst) har åxå börjat tappa lite men han är inte lika känslig och tränas ganska regelbundet muskel byggande.

Kom gärna med fler ideer

Han (Ts häst) är omusklad från början (pga av hältor och diverse) så på honom syns det snabbare medans min har ganska lätt att bygga muskler.

Fler ideer mottages tacksamt

Om du inte ändrat nåt i motion eller foder så kan du börja med att kolla tänderna, och maska av om det behövs. Hittar du inget öka protein och ev fett. Om ditt grovfoder är analyserat, kolla smbrp , ett halvblod i normalt arbete behöver iaf 600 gr protein om dan.
Ge rent protein om du inte vill få mer energi, alltså sojamjöl. Eller ett helkraftfoder med protein/fett som krafft 125.

De vanligaste orsakerna till att hästar tappar muskler är delvis proteinbrist eller någon typ av smärta/skada som gör att hästen inte kan arbeta normalt.
Har ni kollat upp ryggen på hästen? Ett snett bäcken kan bla ge dessa typer av problem på de ställen du beskriver.

Jag skulle se över foderstaten och sedan även ta ut en kiropraktor som får se över hästens rygg/kors.

jag skulle gissa på att sadlen inte ligger bra så han inte jobbar med sin rygg ordentligt!! jag fick samma problem med min! och det gjorde underverk med att byta sadel!!

Det här skulle jag kolla upp först. Speciellt om TS haft samma sadel hela tiden.

Fick en ny sadel utprovad av leg. sadelmakare i somras så sadeln är det troligen inga fel på. Tänderna är också kolladde i somras, drog ut ett par vargtänder. Har ingen analys på höet än men det är nog dags att kolla upp det. Har ökat luzernen o havre. Hästen har skada i ryggen men har inte visat nå symtom på det. Är helt oöm. Däremot ska jag kolla upp hovarna! Ska ringa till min förra hovslagare o be honom komma ut o kika på hästen.
Misstänker att muskelminskningen beror både på fodret o obehag, ev ömma fötter!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 060
Senast: Bison
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 947
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka