Varför tappar han manen?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Krulltottan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 197
K

Krulltottan

Min häst (kallblodstravare) har under sommaren fått tunnare och tunnare man. Tittar man under manen så ser man att det är som en kal rand längst med "manfästet". Jag har inga bilder just nu men undrar om det är någon som har en idé om vad det kan vara? Det verkar inte klia eller irritera på något annat sätt.

Sv: Varför tappar han manen?

Kapning...

Precis så har min häst också haft de tre somrar jag haft henne. Manen ligger slät, och inte "skavd" som om hon kliat av sig den. Men från halva mankammen och ner mot manken tunnas manen ut underifrån och blir bara lite kvar. Andra halvan mot öronen ligger manen jättetjock, där lossnar det aldrig något.

Jag har låtit olika veterinärer titta, ta hudskraprov för olika ohyra, provat probolja efter vets rek, och i år haft eksemtäcke på. Men det blir så ändå och ingen har kunnat säga vad det är. En trodde lindrigt sol och knotteksem, men hon är inte svullen och kliar sig aldrig, inga sår el liknande.

Hon verkar inte vara besvärad av det men det är ju inte snyggt när det blir så tunnt och bara lite kvar.

Nu har manen börjat växa tillbaka igen som den brukar under höst och vinter. Det är ju fortfarande knottigt ute så det verkar ju inte bero på det heller.

Skulle vara jätteglad om någon visste vad det är som gör att det blir så.

(min häst äter inget kraftfoder, bara hö och gräs)

undrar om det är samma som min då... Låter väldigt lika, just det här att manen tunnas ut från mitten och mot ryggen. Puttar på tråden lite. Kanske någon annan vet :)

*kl*

samma sak med min kallblodstravare!! vad är detta`??? har dock upptäckt att även om hon inte visar att det kliar så är det JÄTTESKÖNT att bli kliad vid manken i manbotten... funderar på om det kan va nån svamp? men då borde ju hela manen bli avskavd... *funderar*

Puttar upp

Vill gärna höra om fler har samma fenomen på sina hästar och om någon vet något om det??

Min haflingers man tunnas också ur underifrån från ungefär halva mankammen och neråt på somrarna. Har aldrig riktigt brytt mig om det eftersom han inte kliar sig eller är irriterad på något sätt. Ska bli intressant att se om någon vet vad det kan vara.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
976
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 988
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 171
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
616
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka