Varför svettas han?

Gravinda

Trådstartare
Pållen är helklippt sen 3 veckor tillbaka, och nu svettas han igen, dvs klippningen höll lite mer än 2 veckor.
Nu hade jag inte blivit allt för nojig om svetten kom i samband med ordentligt tränings pass, men efter ett 40 min allround pass i skogen?

Han är helklippt för att han svettas mycket, innan klippningen så kunde man inte skritta honom med sadel utan att han blev svettig.
Rider man barbacka så blir han inte fullt så svettig utan det är när han har någonting på sig, dvs han svettas av kontakt inte av ansträngning.

Han har lite speciell päls, hästen är en svart-vit tinker, de vita fälten verkar vara sämre på att ventilera sig än de svarta, det är en tydlig skillnad, exakt där det svarta är där är han oftast torr, medans det vita är svettigt, även trots att en liten svart del hamnar under sadeln och han är svettig på andra sidan på samma plats som är vit.

Är det bara den vita pälsen det är fel på?
Eller har ni hört om nån annan möjlig orsak?

Sv: Varför svettas han?

bara skriver lite.. vill hålla reda på tråden :)

Hur väl känner du hästen och hur länge har du haft den?
svettas den alltid mycket, rent generellt? eller har en förändring skett?

svett i sig är inte farligt. Men om du känner att ngt inte står rätt till så skulle jag dra öronen åt mig. Är hästen stressad eller spänd? Har du gjort något foderbyte? Har du tempat den, så att du är säker på att den inte har någon infektion i kroppen utan mår bra?

varför är du orolig, kort och gott, att den svettas?

Får hästen mkt protein ? Vissa forsar svetten av för intenting om de får hög proteingiva har ett par sådana själv och de kan knappt trava utan att bli genomsvettiga.

Hur väl känner du hästen och hur länge har du haft den?
svettas den alltid mycket, rent generellt? eller har en förändring skett?

svett i sig är inte farligt. Men om du känner att ngt inte står rätt till så skulle jag dra öronen åt mig. Är hästen stressad eller spänd? Har du gjort något foderbyte? Har du tempat den, så att du är säker på att den inte har någon infektion i kroppen utan mår bra?

varför är du orolig, kort och gott, att den svettas?

Känner hästen väldigt väl, haft honom i 5 år, upplever att han blir mer och mer svettkänslig, de första 2 åren behövde jag inte klippa honom.

Hästen är sig själv annars, framåt och pigg både i ridning och i hage.
Äter bra, individuellt utträknad foderstat.
Ingen feber, inge konstigheter med kisseriet eller drickandet.

är orolig eftersom jag inte hade väntat mig att han skulle bli svettig vid hel klippning, förra året hade jag honom halvklippt och då blev han ungefär lika svettig som han är nu.

upplever honom inte som sjuk, men tänker om det kan vara ett tidigt symptom på något som man kanske ska tänka på och undersöka?

hästen har utträknad foderstat, hö't låg väldigt lågt i protein så han får soja, men det ska inte vara förmycket...

Vissa hästar tål inte soja alls.
Prova att ta bort det och se om det blir bättre!

Klippning gör ju inte att hästen svettas mindre, den gör att hästen torkar fortare

Se till att din häst alltid har tillgång på salt och vatten. Om den slickar saltsten dåligt så ge extra salt i maten

Klippning gör ju inte att hästen svettas mindre, den gör att hästen torkar fortare

Se till att din häst alltid har tillgång på salt och vatten. Om den slickar saltsten dåligt så ge extra salt i maten

Vist gör en klippning att hästen svettas mindre, de blir naturligtvis väldigt mkt varmare av att jobba med en tjock vinterpäls än nakna. Som klippta blir de avkylda istället för varma och svettas då i stort sett inte alls om de inte jobbar riktigt hårt.

kl*

Visst kan jag testa att ta bort sojan, men jag upplever det inte som att det liksom uppstått NU, utan att detta kommit gradvis under 2-3 år och han har bara ätit soja sen i mars-april-maj nånting (har det uppskrivet i stallet) pga detta parti ensilage.

Dvs förra hösten när jag red och kom hem med en svettig häst efter ett par travsteg så åt han inte soja.

Blir ju inte heller mindre nojig över att de säger att det kommer bli den kallaste vintern på 1000år och så har jag mer eller mindre blöt häst efter varje ridning...

vissa hästar svettas mer än andra!

När jag gick i skolan så helklipptes skolans hästar men ändå var de toksvettiga efter ett träningspass.
Och där forskades det dessutom så alla hästarna hade verkligen minutiöst uträknade foderstater.

Om hästen är svettig efter ett pass så ställ in den i en box och ge den grovfoder så börjar hästen värmas inifrån.
Ha ett fleecetäcke på den och byt efter en stund när det är fuktigt. Dock torkar inte en häst fortare för att den har ett täcke på sig men det kan ju vara skönare för hästen och så den inte kyls av för snabbt.

Man kan ju stå och gnugga halm mot hästen också så torkar den fortare men vem orkar med det efter varje pass?

Har man dessutom ett bra täcke som andas så kan man lägga på det och släppa ut hästen i hagen igen. Om den är klippt så kommer den torka fint under täcket

ja det är väl så det får bli...
Skönt iaf att det inte kommit nå inlägg som beskriver om erfarenheter av cancer tumörer på temperatur centrum i hjärnan eller hormon sjukdomar.
och ja...jag är en hästokondriker

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 615
Senast: Marje
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 182
Senast: Wenniz
·
Hästvård Hästen, som är en Basjkir, har otroligt tjock päls året runt vilket gör honom väldigt svettig utan knappt någon ansträngning alls. Han...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 648
Senast: Efwa
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 455
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka