Varför "suckar" min katt?

E

Eeiram

Hej!

Min katt har börjat (jag har inte uppmärksammat detta förr) med att att blåsa ut luft genom nosen. Det är inget hon gör hela tiden, men ibland kommer det en liten "suck". Varför gör hon det, är det en suck eller är det något på tok? :confused:

/Marie

Sv: Varför "suckar" min katt?

alltså det är svårt att säga...katter andas ju genom näsan;)
Men det jag menar är hur låter det när h*n blåser ut luften genom näsan? låter det konstigt eller är det bara som om den skulle helt enkelt sucka??

hur ofta sker detta "suckandet" då?

Haha, ja det kanske är en dum fråga egentligen. :crazy:
Jag har bara inte hört dessa "djupa suckar" förut.

Det låter ju inget speciellt när hon blåser ut luften, inget vinande ljud eller liknande. Det låter ungefär som om vi drar in luft och sedan fort blåser ut det genom näsan. Det är alltså inget utdraget blås utan det går lite snabbare. Vad svårt det var att förklara... :smirk:

Det sker väl inte så jätteofta egentligen, men jag har uppmärksammat det någon gång när jag har haft henne i famnen och några gånger när hon kommer upp på skrivbordet när jag sitter och arbetar.

/Marie

min mammas gamla honkatt gör oxå så...
oftast när hon gör de är de i samband med att hon blir stött eller sur på den andra katten i familjen.. precsi som hon varnar honom lr fnyser åt honom!!

Min katt fnyser åt mig när jag inte gör som hon säger :angel: Och när vi busar, och när hon är trött på att jag inte går o lägger mig när hon vill att vi ska lägga oss i sängen och gosa på kvällen. Då blåser hon ut genom nosen som en fnysning. Det är bara ett sätt för dem att kommunicera.

Tack för alla svar! :bow:

Det är bara ett sätt för dem att kommunicera.
Det var vad jag misstänkte. Det vore kul att förstå allt katten försöker säga. Vissa tecken är ju helt uppenbara, medan andra är lite klurigare... :crazy:

/Marie

oftast när hon gör de är de i samband med att hon blir stött eller sur på den andra katten i familjen.. precsi som hon varnar honom lr fnyser åt honom!!

Våra katter gör också det när de blir stötta, så här i huset översätter vi det till att "de svär" :D (vem har lärt dem så många fula ord? :confused: :D)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka