Varför stirrar hon bara?

Bapelsin

Trådstartare
Sedan några veckor tillbaka har Nora lagt sig till med en irriterande vana och jag skulle behöva hjälp att klura ut varför hon gör så, och vad jag ska göra åt det. Känner att jag behöver bryta beteendet innan hon har internaliserat det.

Det hon gör är att hon ställer sig och bara stirrar på mig när jag ber henne att komma. Hon kommer alltid på inkallning när vi är ute i skogen, gångerna hon ställer sig och bara stirrar är tex om vi varit ute på gården och kissat och/eller busat och ska gå in. Då när vi är färdiga står jag i dörröppningen och ropar och viftar och hon står tio meter bort och bara stirrar på mig :confused: :cautious:
Hon vänder aldrig och drar så det är ju inget problem på det sättet. Bara otroligt irriterande som sagt.

Varför gör hon så?
Hon är nu alltså 19 månader gammal och visar inga andra tecken på trots eller liknande.

Välkommen till min värld! #Shiba :D
Om du har inhägnad trädgård skulle jag faktiskt bara vända mig om och gå in, lämna dörren på glänt. Jag gissar att det blir hemskt trist därute utan dig, eller roar hon sig själv?

Tack för era svar. Jag tror ni har rätt :D

Hon roar sig själv. Har aldrig träffat en hund som roar sig själv på det sätt hon gör. Hon kan roa sig själv hur länge som helst, bara genom att springa fram och tillbaka. Inte på ett stressat sätt, bara busigt och glatt.

Heh inga större förvåningar för mig att läsa detta. Min hund vill verkligen inte alltid gå in. Jag hade nog kopplat när vi var klara ute och bara gått in.

• Gilla
Reactions: Sel
Sedan några veckor tillbaka har Nora lagt sig till med en irriterande vana och jag skulle behöva hjälp att klura ut varför hon gör så, och vad jag ska göra åt det. Känner att jag behöver bryta beteendet innan hon har internaliserat det.

Det hon gör är att hon ställer sig och bara stirrar på mig när jag ber henne att komma. Hon kommer alltid på inkallning när vi är ute i skogen, gångerna hon ställer sig och bara stirrar är tex om vi varit ute på gården och kissat och/eller busat och ska gå in. Då när vi är färdiga står jag i dörröppningen och ropar och viftar och hon står tio meter bort och bara stirrar på mig :confused: :cautious:
Hon vänder aldrig och drar så det är ju inget problem på det sättet. Bara otroligt irriterande som sagt.

Varför gör hon så?
Hon är nu alltså 19 månader gammal och visar inga andra tecken på trots eller liknande.
Hon vill nog inte gå in bara.
Mina fick alltid godis när de kom in. De fattade snabbt så de kom alltid in med en jäkla fart :) Men funkar ju kanske inte om man inte har en hungrig hund. Mina är hungriga jämt :p

Så gör Lasse också. Ställer sig och rå-glor. Det är hans signal för mig att han helt enkelt inte vill gå in. Ropar jag däremot "GODIIIIS" kommer de båda som ett skott och rusar glatt in. :D

Äsch! Det innebär bara att hunden kanske kommer in fortare ju. :D
// Bär fortfarande shorts varje dag.

I wish. Snö och kyla är tyvärr ingen match för corgi-päls, om vi inte börjar prata -15 och nedåt.

Hade Lars fått välja hade han varit ute hela tiden. Alltid. Han är verkligen typen som skulle trivas ypperligt i hundgård. Nu blir det en smärre kamp varje gång vi ska in a la fullständig utstirrning mellan hund och matte, alternativt milt hot, alternativt en matte som inte orkar ta konflikten och kastar godis på hunden istället. Rimlig uppfostran. :meh:

I wish. Snö och kyla är tyvärr ingen match för corgi-päls, om vi inte börjar prata -15 och nedåt.

Hade Lars fått välja hade han varit ute hela tiden. Alltid. Han är verkligen typen som skulle trivas ypperligt i hundgård. Nu blir det en smärre kamp varje gång vi ska in a la fullständig utstirrning mellan hund och matte, alternativt milt hot, alternativt en matte som inte orkar ta konflikten och kastar godis på hunden istället. Rimlig uppfostran. :meh:

Shiban är i och för sig nästan likadan, så länge det inte regnar. Är det kallt och torrt rullar hon gärna ihop sig på trädgårdsstolen och blänger på folk. :D Ibland slutar det med att jag tar henne under armen helt enkelt, mycket ovärdigt.

Hon vill nog inte gå in bara.
Mina fick alltid godis när de kom in. De fattade snabbt så de kom alltid in med en jäkla fart :) Men funkar ju kanske inte om man inte har en hungrig hund. Mina är hungriga jämt :p
För länge sedan tog grannarna hand om en omplacering. De hade schäfer, som alltid var tikar och hette likadant. :) Nu kom en hanhund till dem som bott i lägenhet och mest suttit bunden vid ett elelment.

Han hatade att gå in, vilket var förståeligt eftersom han fick vara lös,. Så de lockade honom med rå lever varje gång han gick in.

Sålänge det funkar så... När min var valp så började jag också med godis, sen godare godis, sen ännu godare godis (allt eftersom han vägrade den förra nivån av godhet på godis). Till slut fanns det inget godis gott nog att gå in för. Då åkte kopplet på selen istället och så gick vi helt sonika in.

Vår hund är likadan, han tar det där med inkallning med ro och kommer när han vill liksom :angel: :p Han vet mycket väl om vad han heter men lyssnar han inte på det säger man "titta godis!" istället så kommer han oftast. Funkar inte det heller får man gå emot honom och peka lite aggressivt mot dörren, då kan det hända att han morrar lite buttert men sen masar han sig in ;)

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 517
Senast: Gunnar
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 193
Senast: Marje
·
Hundhälsa Hej alla! Jag är ny medlem här på forumet efter att ha bara hängt här och läst kloka trådar i något år. Tänkte därför skriva om min...
Svar
1
· Visningar
1 294
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Upplever ett så enormt bakslag med allt vad gäller min hund just nu. Tidigare har han alltid lyst upp när jag kommer på en kul aktivitet...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 308
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?