Varför spruta blod?

MissPopcorn

Trådstartare
Hej,

Har hört om en metod där man tar några ml av hästens blod och sprutar in på ett skadat ställe på kroppen, varför gör man detta? I det fall jag hörde om hade man tagit blod från halsen och sprutat in i benet pga gaffelbandsskada. Sprutar man in det i lederna eller vad gör man och vad gör det för verkan?

/Maja

Sv: Varför spruta blod?

Antar att du menar IRAP?
En form av genterapi med inkuberat blod.
Var det sedan sprutas beror förstås på var hästen ska behandlas.
Väldigt förenklat så bildar hästens eget blod ett antiinflammatoriskt serum genom en dygnslång inkubation.

Man kan även ta blod från hästen och spruta det direkt på aktuella ställen. Funkar super bra på senor, ligament och större leder som bakknän.
Man skapar en reaktion så hästen skickar dit sina egna resurser och läker ut skadan. Man retar kroppen att starta en läkningsprocess. Typ samma sak som underhudsblister fast snällare. Så har iafl vi gjort. :)
Man sprutar inte i leden då, utan runt ikring.

Jepp, och man kan även kombinera det med t.ex. cortison och/eller DMSO bl.a. just till gaffelband.

Jag skulle vilja tillägga att detta även sker helt oseriöst av icke behöriga personer, det som görs är att man tar blod och sprutar in i leder som av en eller annan anledning är ett problem. Vad man inte tänker på när detta sker, det händer ju lite då och då att hästar har infektion i kroppen utan att vara väldigt påverkade. Infekterat blod in i en led, ja det finns ju bara ett sätt som det kan sluta på.:crazy:

Men inkubering för IRAP-behandling kräver väl värmekammare etc?
Det känns inte som något som särskilt många har hemma i stallarna...

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 925
Senast: starcraft
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 239
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka