Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

pinky

Trådstartare
En liten spinoff på uppsittningstråden...:)

Varför påbörjar man uppsittningen "bakvänd" inom den engelska ridningen?

Minns att jag hade ett himla sjå på ridskolan att först ha tån vänd mot hästens bak, och sedan kånka sig runt ett halvt varv innan man kom upp på hästen.

Tån "fastnade" gärna i hästens mage på vägen, vilket resulterade i grinig häst och att jag inte fick rätt stuns upp i sadeln och kanske t.o.m var tvungen att börja om. Otroligt jobbigt!

Har inte suttit upp på det viset på mycket länge nu, utan sätter i foten framåt och kommer rätt på en gång!:D

Vet att jag hört/läst att det är för att man ska kunna bromsa hästen om den går iväg, men det vete sjutton om det verkligen underlättar. Man står ju så ostadigt ändå med bara en fot i marken, så vad spelar det för roll om man tar i tygeln framifrån eller bakifrån?:confused:

Även på den man hade värjan vid sidan måste det ju ha varit enklare att sitta upp framåtvänd, eller?

Någon som har en förklaring?
 
Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

om du har tån framåt så står du automatiskt mer vänd mot hästen och när du hoppar upp så gör du en klockren knäspark i buken på hästen..

man står bakåtvänd för att högra knäet ska peka bakåt och inte råka knäa hästen i magen, alla är inte så viga att man kan bresa så mycket på benen att vknä pekar framåt och hknä bakåt i uppsittningen..
 
Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

om du har tån framåt så står du automatiskt mer vänd mot hästen och när du hoppar upp så gör du en klockren knäspark i buken på hästen..

Nej, det upplever jag faktiskt inte att jag gör, jag tror att hästen skulle visa det isf...;)

Jag sitter allra oftast upp från en pall, och då är det bara att sticka in foten och lägga över benet, upplever inte att varesig tår eller knän tar i hästen.
Sitter jag upp från marken så hoppar jag upp så att jag "står" vänd framåt innan jag lägger över benet, tror jag.

Måste nog studera ordentligt hur jag gör någon dag!:cool:
 
Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

Är det inte för att få mer fart upp? Så känner jag i alla fall. Om jag sitter upp med tån framåt måste jag stampa av mkt kraftigare från marken än om jag har tån bakåt.
 
Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

Jag har hört att det är just för att få kraften att hoppa upp, precis som Lyzarel sa:)
därför vi på islandshästar inte behöver stå bakvända, krävs inte så mycket kraft för att komma 130 cm upp :idea:
 
Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

Usch, hade också fullt sjå med att lära in det till att jag skulle göra hästskötarexamen. Numera hoppar jag upp "som vanligt", dvs vänd med näsan åt samma håll som hästen. Finns det något positivt med att skutta runt med foten i stigbygeln förutom att hästen förhoppningsvis blir härdad av skuttandet? På hästskötarexamen är det ju fokus runt säkerheten runt hästar, men jag ser inte riktigt säkerhetesaspekten med det där momentet. Dock fick vi lära oss att det är viktigt att hålla yttertygeln kort så att inte hästen kan bita en i ryggen medan man står där och pillar med stigbygeln... :banana:;)
 
Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

tror faktiskt jag ska prova att hoppa runt någon gång för att mentalträna pålle:rofl:
hoppas han inte biter mig i ryggen bara...eller får för sig att göra som sina polare och sticka iväg i fullt skaft så fort foten nuddat stigbygeln

men allvarligt talat...borde det inte vara ganska stor belastning på våra höfter att göra den här snurren varje gång vi sitter upp?:crazy:
 
Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

Jag sitter upp med tån i hästens riktning, detta för att ha uppsikt över hästen ifall den får för sig att hitta på något. Tycker dessutom att det är mkt smidigare och säkert bekvämare för hästen, då tiden i stigbygeln minimeras.
 
Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

Vad jag har hört är det ur säkerhets aspekt: För att kunna komma undan om hästen plötsligt ska sparka, och för att inte fastna med foten i stigbygeln. Måste säga att jag har ganska svårt att köpa den förklaringen, dock.. x)
 
Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

Och jag som trodde det var för att värjan inte skulle hamna under eller framför ryttarens ben vid uppsittning!
 
Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

Det är precis vad jag har hört! Funderar på vilket sida värjan suttit. Visst måste det varit på vänster sida i och med att många är högerhänta?
 
Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

Jag har aldrig fattat hur det är tänkt man ska göra om man stoppar i med tån bakåt. Ska man sen småstudsa runt eller är det meningen man ska hoppa upp därifrån och sen snurra runt i luften? snacka om att man kör runt tåspetsen i magen på hästen om man inte har väääldigt långa ben.

Jag gör som du- tån frammåt- studs bara, så är man uppe
 
Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

Finns säkert andra som kan det här men jag tippar att det faktum att vi sitter upp med vänster fot i backen är just för att den hängde där. Och är det logiskt då att med de tre skutten så ligger värjan/sabel/whatever på rätt plats? Men jag har faktiskt ingen aning. Synd att min morfar inte lever, han hade nog kunnat ge besked.

Men sen ska vi nog se framför oss ett kompani på rad där befälet brölar "Uppsittning!".

 
Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

Det är precis vad jag har hört! Funderar på vilket sida värjan suttit. Visst måste det varit på vänster sida i och med att många är högerhänta?
Nu är jag en petimeter: Svärdet man använder när man sitter till häst är en sabel. Och den sitter mycket riktigt på vänster höft för annars kan man inte dra den med högerhanden om man är högerhänt och sitter till häst. En modern kvarleva av "sabelupphängningen" är alla ordensband på nobelfesten som går från höger axel till vänster höft.
Detta förklarar också varför man traditionellt alltid sitter upp från hästens vänstra sida, annars får man vapnet mellan benen när man sätter sig ner i sadeln.
 
Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

Var inte frågan varför man sitter upp med ryggen mot hästens mule och inte varför man sitter upp från vänster, eller har jag mixat ihop det? :3

Själv sitter jag helst upp från varannan höger, varannan vänster, för att belastning på hästrygg, min kropp och stigläder ska bli jämnt i längden:P
 
Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

Usch, hade också fullt sjå med att lära in det till att jag skulle göra hästskötarexamen. Numera hoppar jag upp "som vanligt", dvs vänd med näsan åt samma håll som hästen. Finns det något positivt med att skutta runt med foten i stigbygeln förutom att hästen förhoppningsvis blir härdad av skuttandet? På hästskötarexamen är det ju fokus runt säkerheten runt hästar, men jag ser inte riktigt säkerhetesaspekten med det där momentet. Dock fick vi lära oss att det är viktigt att hålla yttertygeln kort så att inte hästen kan bita en i ryggen medan man står där och pillar med stigbygeln... :banana:;)

Vad jag har hört så ska man inte skutta, för det skulle slita på hästen..Tycker det låter märkligt dock
 
Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

Jodå, det är pga värjans placering man gjorde så. Min dotter har fått en modernare ridutbildning och har lärt sig sitta upp med näsan i hästens riktning.
 
Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

Nu är du ute och reser igen.:angel:
I gamla sättet att sitta upp är du ju i samma läge som du är i nya sättet precis innan du hoppar upp. Sparkar du hästen i magen så rekommenderar jag pall.
 
Sv: Varför sno runt ett varv vid uppsittningen?

Hej
Jag använder alltid pall för att skona både mig själv hästen och utrustningen. Försöker också sitta uppfrån höger sida ibland
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp