Varför slåss hästarna??

solhattar

Trådstartare
Jag har en islandshäst valack och ett shettis sto och för 2 veckor sedan så köpte jag en till islandsvalack.Alla har gått bra i hop shettisen var lite utanför i början,men nu så går hon i hop med nya islänningen hela tiden och dom gnäggar åt varandra.Inne så är alla sams vår gamla islänning och shettisen står i hop i en stor box tills vi fått den andra boxen klar,och den nya står i boxen bredvid och de kan stå med huvudena in hos varandra,och då är det inga problem.Men när de kommer ut så springer nya och jagar den gamla.Jag tror själv att det kan vara shettisen som brunstar och är småkär i den nya och han är väl lite småkär i henne med just nu.Hon kissar också när hon träffar den nya.Kan det vara det här som är problemet eller måste man göra sig av med någon av hästarna.Om hon brunstar hur länge gör hon det då??

Sv: Varför slåss hästarna??

två valacker och ett sto i flock är en mycket dålig kombination då problemet du beskriver mycket ofta uppstår, dvs det blir konkurrens mellan valackerna om stoet, vare sig hon brunstar eller ej.
Dessutom har du ju komplicerat situationen ytterligare för hästarna genom att stoet själv egentligen har valt den nye, men sen parar du ihop henne med den gamle nattetid, varpå konkurrensen växer ytterligare mellan valackerna om vem som "har rätt" till stoet.

Jag skulle inte ha dem tillsammans alla tre i samma hage, då skaderisken är mycket stor.

Här hemma i vår hage går det två valacker och ett sto. Inga som helst problem.
För ett par år sedan kom det ett sto till som min dotter skulle rida in och DÅ gick det inte att ha två ston ihop. Så vi delade upp dom ett sto+valack och det funkade fint.
Men det är ju så olika hur personkemin stämmer sins emellan hästarna. Det är ju precis som hos oss människor...:angel:

Det verkar som om det är lite lugnare i hagen dom slåss i varje fall inte så jag kommer nog ge det några dagar och se om det blir bättre när hon slutar brunsta..

Två vallacker och ett sto är den sämsta kombinationen. Jag har lärt mig att aldrig ha två (eller fler vallacker) och ett sto. Inte konstigt att vallackarna bråkar, .. och ett brunstigt sto blir som toppen på moset.
Jag skulle låta stot byta hage och försöka antingen: köpa ett till sto, ta emot en inackorderad med ett sto, eller sälja någon utav hästarna eventuellt lämna på foder ett tag.

Hos min häst går de tre valackar och ett sto, det går bra utom att stoet verkligen ogillar min lilla kille på tre år ;D

Jag har då inga problem eller haft för den delen med flera valacker och ett sto... men varje häst har sin egen personlighet.

Har haft tre valacker och ett sto, inga problem alls.
Men att det är lite gruff i en flock när det kommit en ny häst är inget ovanligt. Dom måste ju komma underfund med varandra och bestämma rang ordning.

I såna här diskussioner måste man alltid ta hänsyn till om det är hästar som alltid går ihop eller om det byts hästar i flocken.

Hästar inordnar sej ju och det tar tid, men när det är klart kan man självklart även ha flera ston och flera valaker i samma flock. Men går de inte alltid ihop eller är nya för varandra så är två valacker med ston, en dålig kombination om inte den ena valacken är väldigt mycket högre i rang än den andra.

I såna lägen kan hästar agera "annorlunda" dessutom. Tex har vi i stallet en valack som i tidigare stall gått enbart med valacker och varit ganska "hunsad" medan den i en viss kómbination med två valacker och ston här visade en helt annan sida och blev riktigt aggressiv och bossig och till slut jagade den andra valacken samt vallade runt stona så fort den andra valacken var med....

Så ts, som andra säger, det kan vara en dålig kombination, eller så kan de vänja sej om den ena valacken är starkare men då riskerar den andra att få hålla sej vid sidan av. Bäst med flera hästar eller dela valackerna. Men du får hålla ögonen på vad som händer, inte säkert det blir bättre med nya hästar ihop, det kan också bli värre..

KL

Precis som Flashlight beskriver så är flera valacker med bara ett sto, helt klart en större risk att det blir bråk och konflikt, det är ett etablerat faktum utifrån hur hästar fungerar och hur vilda hästar också fungerar i flock.

de som illustrerar i tråden att det går jättebra, det kan det göra, men det bevisar inte att det inte är så att flera valacker blandat med ston (särskilt färre ston än valacker) är en högre riskfaktor att det inte funkar i flocken.

Precis som Flashlight redogör för räcker det att det är två valacker som har stort revir tänk och vill ha stoet/stona för sig själv, och ingen av de två vill ge sig, för att det ska bli bråk och konflikt, vilket TS illustrerar har inträffat.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering Har i dagsläget en varmblodsvalack (11 år) och ett bruksnordis sto (3år) som gått tillsammans i ett par år. De är rätt bra kompisar...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Köpte en imp valack från dk. Han hade mkt olika problem situationer då tex kunde absolut inte vara ensam gick inte att leda gnäggade och...
2
Svar
20
· Visningar
2 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka