Varför ska man ha varningsskylt på släpet?

Sv: Varför ska man ha varningsskylt på släpet?

Han_naH skrev:
Där står det att djurtransportskylt ej behövs då färden är kortare än 30 minuter inklusive i och urlastning.

Samlad kommentar om detta.
Jag har tidigare lagt ut länk där ni kan läsa hela regelverket, och som vanligt börjar man med att ange när reglerna gäller och när de inte gäller. De gäller t ex inte heller vid brådskande transport till djursjukhus, då är det OK att köra även om skyltarna är avplockade.

Att de inte gäller för korta transporter tycker jag inte är ett dugg underligt, det är ganska vanligt att man flyttar djur mellan olika beteshagar med olika varianter av burar på traktorsläp och liknade och man har väl inte sett det som angeläget att detaljstyra skyltning och liknande för sådana transporter utan ansett att det räcker med reglerna i djurskyddslagen.

Funderar man lite på hur man skulle vilja skriva om paragraferna för att bättre passa när man ska transportera en get eller 5 griskultingar hittar man förmodligen andra paragrafer som skulle behöva justeras, men skulle man inte få ett orimligt stort regelverk om man gjorde så?

Jag tror inte heller att någon tvingas bevisa hur lång tid det tog att lasta, snarare ska man väl visa att körsträckan inte är orimligt lång för att det ska vara möjligt. Likaså kan man med de här reglerna komma åt "tillfällig uppstallning i transport utan strö = risk för djädrigt kissnödiga djur" tex att låta köttdjur stå kvar i väntan på sin tur utanför ett slakteri.

men det jag tycker är konstigt är att det för transporter kortare än 30 minuter INKLUSIVE i-/ur-lastning ej behövs skyltar.

Varför inte bara formulera det som; vid transporter kortare än 30 minuter behövs ej skyltar?

Jag tycker att det är formuleringen av lagen som är konstig och att man har valt att utforma den på ett sådant sätt. För egentligen (i praktiken) måste det ju betyda att man måste ha skyltar för att lastträna om det tar tre timmar för hästen att gå in i transporten och sen åka fem minuter efter bil, om man ska tolka lagen bokstavligt?

Han_naH skrev:
men det jag tycker är konstigt är att det för transporter kortare än 30 minuter INKLUSIVE i-/ur-lastning ej behövs skyltar.

Varför inte bara formulera det som; vid transporter kortare än 30 minuter behövs ej skyltar?

Inte en enda av reglerna (tex förutom regler om skyltar även storlek på minkburar, krav på isolerad lådor för groddjur, regler för lastning av renar osv) gäller för transporter kortare än 30 minuter. Det står i Kap 1 1½ Fastslår att bestämmelserna gärller för transport av däggdjur, fåglar, och övriga ryggradsdjur, men i 2§ som inleds med texten "Bestämmelserna gäller inte" fins en rad med undantag. Förutom transporter kortare än 30 minuter kan man också läsa sig till att de inte gäller om man t ex har hunden med i bilen.

Reglerna om skyltar står i 6 Kap och där står INGET om 30 minuter. Det står heller inget om att man slipper ha skylt fram och bak på bilen om man har hunden med sig. Det finns ingen anledning att skriva något om detta i "skyltreglerna" eftersom det är utrett i Kap 1.

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Föreskrifter/L005_DFS 2004-10.pdf

Reglerna om strö står på sid 9 (i slutet av 4§ ) Det vore mycket intressant att få veta varifrån regeln om strö vid lastning, även för korta transporter kommer och för vilka djurslag de gäller. Det kan självklart inte vara från dessa föreskrifter...

My bad. Jag läste det på SJV:s hemsida och det verkar vara inaktuellt numera. Men jag är glad över att ha fel, för det var en märklig regel. :)

Jag har inte läst i djurkyddsmuyndighetens bestämmelser, utan endast läst vad ridsport skrivit, OCH det skrev jag i mitt första inlägg. Där har de formulerat det så, och då förstår jag att det är deras egen formulering! Men däremot måste de ju ha gjort en sammanfattning av lagarna som jag förstår det.
Tyvärr kan jag inte läsa djurkyddsbestämmelserna just nu eftersom jag är på jobbet och där har vi inte word, så dokumentet går ej att öppna.

Vad som gäller för minkar, groddjur och hundar har jag ingen aning om då jag helt saknar egenintresse!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka