Varför ska man ha varningsskylt på släpet?

Sv: Varför ska man ha varningsskylt på släpet?

Dom som har rätt att stoppa en under färd är trafikinspektörer och polisen. Dom har alltid rätt att stoppa, och kontrollera fordonen under färd. Trafikinspektörerna har bättre kunskap och utrustning för att "döma" ett fordon.

Hur man tar bort ett "hästtransport" märke:
Sätt det på bakluckan eller rullgardinen som fälls ovanför lämmen... Ha luckan nerfälld om du inte kör djur och då syns inte skylten. Eller om du har rullgardin: sätt skylten på gardinen och rulla upp den när du inte kör djur.. Busenkelt ;)

Den viktigaste skylten är den bak och vad jag fattat inte ett krav att ha en fram, men en rekommendation. Någon som vet exakt hur lagen sägs om skylt fram?

Det ÄR skylten FRAM som jag har ifrågasatt.

Att ha skylten bak. visst.

Det är lag på att ha skylt fram och det är det som många har fått böter för att de inte har haft. Det är kommunen som kommer ut och kontrollerar och skriver böter.

Mitra skrev:
Det är lag på att ha skylt fram och det är det som många har fått böter för att de inte har haft. Det är kommunen som kommer ut och kontrollerar och skriver böter.
Om man står parkerad och har skylten i bakluckan, har de rätt att lappa fast man inte är under färd?

axel skrev:
Om man står parkerad och har skylten i bakluckan, har de rätt att lappa fast man inte är under färd?
Nej !
Du får ju använda släpet som bara vanligt släp...
Alltså är det endast om det är djur i som de kan böta !

Läst ngn. för övrigt Ridsporten som kom i torsdags?
Där står det att djurtransportskylt ej behövs då färden är kortare än 30 minuter inklusive i och urlastning.

Skulle kunna tänka mig att bevisbördan kan vara lite jobbig i det fallet. Om inte annat när man hävdar att man åker mellan "hemma" och "ridhuset", och ska visa polisen hur lång tid det tar mellan "hemma" och "ridhuset". Inget som ju säger att polisen i fråga är från trakten, och råkar man ut för en paragrafryttare till polis...

Jo precis. Och just det här 30 min inklusive i och ur lastning. Hur ska polisen veta hur lång tid det tar att lasta hästen. Det måste ju i praktiken betyda att om jag ska lastträna en häst, vi håller på i tre timmar för att åka ett varv runt stallplanen så behövs en skylt, men lastar jag min häst på 1 minut åker 20 minuter på vanlig väg och lastar sedan ur på 1 minut igen, då behövs ingen skylt. Lite konstig lag, men tydligen så finns den.

Hej.
Nu är det ju tyvärr så att bak är det många som har skylten Djurtransport, Hästar e. dyl. så att den syns när luckan är nere också.. att de har den på båda sidor för att den ska synas om man vill köra med luckan nere (då 85 % av alla transporter har för dålig ventilering...tyvärr). Det är ju smart för de som alltid kör med hästar i sitt men inte så smart för de som kanske kör andra grejer i släpet då det blir jättejobb med att täcka över alla skyltar..

Inklusive i och urlastning? :eek:
Då måste det ju i praktiken vara omöjligt att avgöra om man håller sig inom den angivna halvtimmen eller inte!
Jag har tur, mina hästar går alltid rätt in/ut i kärran, men vad händer om man har en häst som krånglar ibland?

Jag hade aldrig klarat det! Det tog ca 1- 3,5 timme för min förra häst. Man undrar ju vad som var så hemskt med det, efter ha använt Monty- metoden fungerade det faktiskt lite bättre!! då kom vi ner på 10- 30 min till slut...pust....

Jepp, tycker det låter super konstigt själv. Och jag menar blir man stoppad, hur ska man kunna bevisa att hästen går rätt in?
Nej, konstig lag tycker jag.

Du måste fästa bakskylten så att den syns med luckan både upp- och nerfälld. Sak du ha den på luckan så måste du ha en på insidan också. Så har jag fattat det i alla fall...

Du har fattat helt rätt man måste ha en på insidan av luckan oxå. Så att skylten syns när du fäller upp luckan

Han_naH skrev:
Nej, konstig lag tycker jag.
Det är djurskyddsmyndigheten som är igång, klart det är en konstig lag! :devil: :angel: ;)

För övrigt, kör man kortare än en halvtimme behöver man inte ha strö i transporten, men man måste ändå ha det när man lastar. Någon som brukar skotta ut ströet? :D

Lady_S skrev:
För övrigt, kör man kortare än en halvtimme behöver man inte ha strö i transporten, men man måste ändå ha det när man lastar. Någon som brukar skotta ut ströet? :D

Nehe, är det så :confused: Gud vad konstiga saker de håller på med. suck säger jag bara

*KL*

Men om man står tex 20 minuter färd inklusive lastning och avlastning från en anläggning där dom är och kollar transporter.
Så har man kört lagligt. Stod i senaste ridsport, max tid är 30 minuter.

Hur vet polisen/myndighterna att man inte kör hästen längre tid än så? gör man inte det behöver man ingen skylt.

Och man behöver inget strö om man har gummimatta, vilket det väl är i de flesta transporter idag? (fast jag har stö ändå eftersom min häst kissar i transporten :s )

Klister skrev:
*KL*

Men om man står tex 20 minuter färd inklusive lastning och avlastning från en anläggning där dom är och kollar transporter.
Så har man kört lagligt. Stod i senaste ridsport, max tid är 30 minuter.

Hur vet polisen/myndighterna att man inte kör hästen längre tid än så? gör man inte det behöver man ingen skylt.

Har skrivit det tidigare. Men det undrar jag också, man kan ju berätta vart man har stallet och så, men hur fasiken ska de kunna veta hur lång tid det tar att lasta hästen?
nej, det tycker jag är en konstig lag.

Det där med ströet var lite roligt :P

Klister skrev:
*KL*
Och man behöver inget strö om man har gummimatta, vilket det väl är i de flesta transporter idag? (fast jag har stö ändå eftersom min häst kissar i transporten :s )

Varifrån har du fått denna information?

I samband med att den frågan varit uppe tidigare mailade jag Jordbruksverket (som hade hand om detta innan djurskyddsmyndigheten bildades) för korrekt info och svaret var solklart: Gummimatta räknas som halkskydd och ljudisolering men INTE som strö.

Eftersom det va ett par år sedan kan det förstås ha ändrats, men utan en väldigt klar källreferens, tex länk till en infosida hos Djurskyddsmyndigheten, skulle jag aldrig våga lita på ditt uttalande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka