Varför ska detta upprepas gång efter gång?

Rie

Trådstartare
Ytterligare en artikel om en hundstackare som lämnats ensam i varm bil.
Om man går på en mässa då vet man ju att man blir borta länge. Här fanns också ett extra plus - ett hunddagis i anslutning till området, upprättat speciellt för mässan. Men nejdå, de lämnade jycken - som faktiskt överlevde, om än mycket medtagen.
Jag hoppas verkligen att de blev polisanmälda.

Någon som vet vad som händer med den person som ger sig på att kossa rutan på en bil där en hund i nöd befinner sig?
Jag skulle krossa först, och ta konsekvenserna sedan,(förutom att anmäla ägaren för djurplågeri) men det kan ju vara intressant att veta.

Sv: Varför ska detta upprepas gång efter gång?

Man bör ringa polisen innan du krossar rutan för att hålla ryggen helt fri men jag tror inte att det blir några konsekvenser för den som krossar.

Jag undrar dock - hur lyckas folk krossa rutor på bilarna? Går de runt med yxa i bakfickan?
/Line_N - som skulle krossa en ruta när jag låst inne bilnyckeln men inte lyckades, ens med hjälp av stor stark karl och järnspett..

Ingen aning - med hjälp av ren desperation över döende hund?
Hur gör tjuvarna? De lyckas ju - och oftast utan att någon vaknar...

Kan det vara skillnad på bak, fram och sidoruta? Att det är svårast med fram och sidorutorna fram kanske?

I detta fallet hade nog både det ena och det andra hjälpmedlet funnit till hands på mässområdet då allt från smycken till stora skogstraktorer och tillbehör såldes.

Man bör också (förutom kontakt med polisen som line skrev) ha några vittnen som kan styrka att hunden verkligen, verkligen behövde räddas ur bilen om man ska krossa.

Enligt parkeringsvakten hade hunden varit i bilen i fem timmar och hon var själv på vippen att själv slå in rutan. Allt enligt lokaltidningen.

Man bör ringa polisen innan du krossar rutan för att hålla ryggen helt fri men jag tror inte att det blir några konsekvenser för den som krossar.

Jag undrar dock - hur lyckas folk krossa rutor på bilarna? Går de runt med yxa i bakfickan?
/Line_N - som skulle krossa en ruta när jag låst inne bilnyckeln men inte lyckades, ens med hjälp av stor stark karl och järnspett..

Sopkvast funkar :angel: vanlig piasava(stavning?) med sidan av borsten först. Mitt i framrutan. Kan tänka mig att sidofönstren kanske är hårdare då de är mindre..

Har för mig att jag läste förra året i en artikel att en polis hade pratat om just detta, och att det typ var ok att göra om man ringde polis först. Har för mig att det kunde klara sig utan poliskontakt om man som sagt har vittnen på att det var fara för hundens liv.

Förstår inte heller hur många gånger man ska behöva höra om liknande händelser. Är ju helt fruktansvärt.

På nästan varje utställning/agilitytävling jag varit på i sommar så har jag hört att dom ropat ut i högtalarna att det sitter hundar i bilarna på parkeringen, en solig och varm dag.
Hundmänniskor som gör så här med sina djur :confused: Är det jobbigt att ha med den kopplad? Man får ju liksom ha med dom in på området så jag fattar inge grejjen. Hemskt är det.
Hoppas dom får sina rutor krossade så dom kanske lär sig.

Kanske bara är jag som har bil med ovanligt hållbara rutor.. Här tror jag knappast att varken sopkvast eller gatsten hade gjort jobbet..

Kan ju inte svara för just din bilmodell, men jag har haft sönder bilrutor med gatsten. Det har väl inte varit enkelt, det är inte direkt att bara knacka sönder rutan utan det krävs en hel del kraft ;) (men är man desperat så går det). Beror säkert på vilken ruta och var man väljer att slå också...

Hmm.. Jag har en V70. Fick hjälp av volvo gällande vilken ruta jag skulle slå och hur, men vi lyckades inte. Blev bara några små repor..
Måste haft fel teknik eller nåt :D

Eller jäkligt bra rutor helt enkelt ;) Om man inte tänkt slå in dem vill säga :D

På nästan varje utställning/agilitytävling jag varit på i sommar så har jag hört att dom ropat ut i högtalarna att det sitter hundar i bilarna på parkeringen, en solig och varm dag.
Hundmänniskor som gör så här med sina djur :confused: Är det jobbigt att ha med den kopplad? Man får ju liksom ha med dom in på området så jag fattar inge grejjen. Hemskt är det.
Hoppas dom får sina rutor krossade så dom kanske lär sig.

Eller hur!
Här hade de också ropat i högtalarna flera gånger, men på en stor mässa är det kanske mer förståeligt om personerna inte hörde.
Det fanns en del hundar på mässområdet också. De hundägarna turades kanske om att gå in i hallarna, medan den andra höll i hunden.

Det jag inte fattar är varför man tar med sig hunden ö.h.t om man ändå tänker lämna den i bilen flera timmar. Då är det väl smidigare att lämna hunden hemma och be någon rasta den om man inte har hundgård.

Håller med dig om att "alla" borde veta vid det här laget att det blir väldigt varm fort i en bil som står i solen, även om det inte är särskilt varmt ute.

Har oxå hört/läst att det är ok att krossa bilrutan om man ringer polisen och helst har vittnen oxå.

Kan ju inte svara för just din bilmodell, men jag har haft sönder bilrutor med gatsten. Det har väl inte varit enkelt, det är inte direkt att bara knacka sönder rutan utan det krävs en hel del kraft ;) (men är man desperat så går det). Beror säkert på vilken ruta och var man väljer att slå också...

För det första verkar du ha skrämmande stor erfarenhet i ämnet :eek::p

Sen undrar jag, hur enkelt är det att få loss gatsten då? Eller går du runt med en i fickan? :rofl:

Hmm.. Jag har en V70. Fick hjälp av volvo gällande vilken ruta jag skulle slå och hur, men vi lyckades inte. Blev bara några små repor..
Måste haft fel teknik eller nåt :D

Berätta mer.

Hur kom det sig att du tog hjälp av Volvo med att slå in dina egna rutor? :confused:

Man får krossa rutan, det är hundägaren som åker dit för att ha lämnat hunden! Men det kan ju vara bra att ha vittnen till händelsen, samt att man verkligen ser att hunden är medtagen.

För det första verkar du ha skrämmande stor erfarenhet i ämnet :eek::p

Sen undrar jag, hur enkelt är det att få loss gatsten då? Eller går du runt med en i fickan? :rofl:

Att få loss gatsten/kantsten/tegelsten behöver inte alltid vara så svårt... finns ibland runt rabatter, stenläggningar m.m. Man tager vad man hittar :idea: ;)

Erfarenheten beror på att jag vid ett tillfälle tvingats slå in en ruta på min egen bil då den bestämde sig för att låsa sig, med nycklarna i tändningen! :mad: Jag stod illa till, mitt i natten och utan mobil... Så jag fick helt enkelt krossa rutan för att kunna ta mig in i bilen igen, och sedan därifrån :o ;) Sura pengar, men vad gör man!

Någon som vet vad som händer med den person som ger sig på att kossa rutan på en bil där en hund i nöd befinner sig?
Jag skulle krossa först, och ta konsekvenserna sedan,(förutom att anmäla ägaren för djurplågeri) men det kan ju vara intressant att veta.

Eftersom att du agerar i nöd så är det helt lagligt att krossa rutan!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka