Varför så rädd för blod?

P

prince77

´när man läser om olika slaktmetoder så skriver många att dom skulle göra si eller så för att slippa allt blod hemma.
Jag tycker att vare sig hästen är van vid att åka transport eller inte så avslutar man hästens dagar hemma på gården, för det måste väl ändå vara det mest naturliga. Jag har varit med om väldigt många slakter och då har vi alltid tagit bort hemma med bult(en gång med spruta,ej mitt val)
Blodet är ju bara att täcka över mes sand eller dyl. När jag var 18 tog jag bort min ponny i kolik hemma i stallet och det var massa blod kvar på slaktplatsen men det är inget som hindrar mig från att ta bort ev slakthästar hemma.
Är det en vanesak? Under en kort period slaktades många hästar hemma i stallet av olika anledningar och man kom ut och hittade blodpölar. Tror ni det är en vanesak eller vad handlar det om?

Jag tror inte blodlukten är ett problem för hästen. Reagerar den på slakteriet så är det nog andra saker; ny miljö, att det finns andra djur, okända människor, stress osv. Säkert finns det hästar som tycker att lukten är obehaglig, men det är en högst individuellt företeelse, tror jag.

Här på gården har det slaktats grisar och nötkretatur och hästar har avlivats (avblodats); aldrig har någon häst reagerar på blod från nåt av djuren, de flesta hästar har dessutom gärna varit framme och snokat på slaktavfallet.

Jag har fått för mig att de enda som reagerar på blodlukt är rovdjur, eftersom det kan leda till ett skadat och tillgängligt byte.

Jag tror det är en vanesak..Jag precis som du har varit med om en hel del avlivningar.Så mig bekommer det inte...Man avlivar ju för hästens skull.så vad gör en blodfläck då..man vet ju att hästen då har det bra på andra sidan..så en blodfläck bekommer mig inte :)

Har varit med vid avlivning både bult o s dropp,att jag säger dropp är för att det gick åt minst 2 liter avl,vätska innan hästens hjärta stannade.
Själv skulle jag aldrig avliva mina hästar på det viset,hästen förstod ju inget längre men det tog alldeles för lång tid,det kändes inte bra.
Jag har varit med vid ett20tal slakter med slaktmask,det är solklart det bästa.Även om jag fortfarande ogillar ljudet av bulten,och tycker inte om allt blod,Vi har så gulliga och alvarliga slaktare där jag bor.
Jag har varit på slakteri med 2 hästar,det gick oerhört smidigt,nästan chockartat,hästarna traskade med upp för en ramp jag ledde in dom i en rostfri spilta ,jag han knappt ut så var det klart.
Jag har i befattning som stallchef varit tvungen att hjälpa till med detta,men jag vänjer mig nog aldrig,brukar tänka på något annat när jag skottar över blodet.

Det är ju lättare kanske om man inte känner hästen i fråga,jag bävar för den dag min 25åring behöver hjälp att gå vidare.

Jag tror man kan välja själv om man vill vänja sig eller inte.

Vänl.Stally

Jag tror också att det är en fråga om vana.

Pölarna bekommer mig inte så mycket men när jag var yngre (sådär 13-14 år)tyckte jag inte om dom för att dom påminde mig om vad som hade varit där. Jag är uppvuxen med djur, nödslakt/avlivning är en "naturlig" del av livet fast jag tycker inte att det är en trevlig sysselsättning, men vem gör det?

Jag tycker inte blodet gör så mycket, det är ju blod och något naturligt. Tog bort min häst hemmavid med bult, och vi lade sand på pölen. Då känns det ju som att man begraver lite också. Jag tycker det är värre med slakt då man vet att hästen kommer styckas :crazy: det har jag oerhört svårt för..

Och NU inser jag att det handlade om människans rädsla för blod, och inte hästens :D

Tur att det aldrig är nån, inklusive jag själv, som påstått att jag är kvicktänkt :smirk:

Jag tycker att det är jätteobehagligt, men den bästa metoden att ta bort en häst med. Man måste ju inte vara med så, och man kan ju täcka över. Värre än så är det ju inte.

När dagen kommer att jag ska ta bort min häst ska det göras på djursjukhus, med slaktmask. Det låter kanske hemskt i vissas öron men ur ekonomisk och praktisk ser jag det som det bästa alternativet.
Eftersom hästen är en van tävlingshäst innebär inte resan dit ett stressmoment.

Så kommer jag att göra även om jag har full förståelse för de som vill ta bort hästen hemma. Om jag kommer att ha en egen gård då den dagen är här kommer jag istället att få henne avlivad och begravd hemma.

Jag kan inte så mycket om vilken metod som är bäst. När den dagen kommer att jag måste ta ett sånt beslut kommer jag nog vilja att den sommnar in på hemmaplan. En blodpöl att tjuta över är inget mot vad jag skulel tjuta om hästen stod och hade ont och var stressad i en transport och på ett sjukhus. Van vid att åka elelr inte.

Måste bara fråga vad en slaktmask ÄR? :confused:
Är det precis det det låter som?
Har för mig att jag sett en sådan "mask", men är inte alls säker.

När tiden är inne för min häst, kommer jag nog att välja med bultpistol.
Det går snabbt och "smidigt", och jag är inte känslig för blod.

Rätta mig om jag har fel... :smirk:

Slaktmask = bultpistol. Det kallas ibland slaktmask för att förr när man avlivade tamboskap och häst satte man en mask över pannan med en pik på insidan och slog med slägga. :crazy: Alltså samma avlivningsmetod men lite modernare utrustning. :idea:

F ö körde jag gammelhästen till klinik för avlivning. Hon var resvan tävlingshäst som gillade att komma till nya ställen. Anledningen att vi inte tog det hemma var att den s k "nödslakten" skulle dröja för länge. Jag ville inte dra ut på det (för hästens skull) och tyckte att kliniken var ett bra alternativ då hon hade varit där tidigare. Valde bult då det går snabbt och smidigt. Hade jag gjort det hemma så hade vi gått ner i sommarhagen då det var ett par månader kvar innan den skulle användas och blodet därmed skulle hinna sjunka undan.

Jag ser hellre att mina hästar dör på hemmaplan där de är vana en blodpöl är inget jag dör av. Då vet man i alla fall att de är döda och inte hamnar någon annanstans!

Jag har stått på en större anläggning där flera hästar slaktades på gården.
Och ingen av de övriga hästarna har reagerat på vare sig själva slakten fast de kunnat se den, eller blodet som blev kvar.

Men som du säger, man kan ju täcka över blodet med tex sand.
Vet faktiskt inte om jag skulle klara att gå omkring alternativt se blodet från min häst i flera dagar...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 146
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 268
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 108
Senast: MayGrace
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka