Varför så hög åldersgräns för kusk?

Trossnästösa

Trådstartare
Varför får man inte tävla körning om man är under 15 år?
Eller har jag läst fel i TR?
Det finns ju ungar som skulle kunna funka hur fint som helst men man tar ju musten ur sin egen sport om man inte släppar in ungdomarna.

Har dottern som kört häst själv sen hon var 2½ (nu snart 7 år) och hon skulle utan större bekymmer kunna lotsa sin shettis genom en debutant tävling med godkänt resultat (säkert några år kvar innan hon kan slåss om pallplatser) men hon är hel sur för hon får ju inte?????

Säkerhet OK, men men kräv att unga kuskar skall ha mogen groom eller gör som i fälttävlan att de ska ta ett märke för att få lov att starta i tävling.

Vi har varit och tittat på några tävlingar och kvaliten på de värmlänska kuskarna måste jag tyvärr säga är väldigt varierad.....Vi har nog bara en tränare i hela värmland (jätteduktig iochför sig, men det räcker uppenbarligen inte, tips är att höja nivån genom att gå på travskola och lära sig lite grunder, eller svor jag i kyrkan nu...

Någon som vet om det är något nytänkande på gång så ungdomarna kan få komma in?

Sv: Varför så hög åldersgräns för kusk?

Hejsan!

Åldersgränsen för att få tävla enbet i lokal klass är såvitt jag vet 12 år. Vi har en tjej i området som fylelr 12 nästa år och ska debutera med sin shettis. Innan den åldern har hon tävlat i ungdomsklass. Vad det är för åldergräns på den vet jag inte. Åldersgränsen för fyrspann i lokal klass tror jag är 15? Gränserna finns ju där för att det kräver ett större ansvarstagande när man sitter i en vagn, och visst är det mer riskfyllt om man sitter bakom. Framförallt krävs det styrka om hästen skulle hitta på nåt förspänd. Det är vad jag tror iaf... :idea:

Moa

Sv: Varför så hög åldersgräns för kusk?

nej!!!! inte travskola, då blir det bara jobbigt att få lära om hela proceduren tycker jag, tror jag :) Jag har ju kört travhästar i två år innan jag lärde mig köra häst, har nog ingen alls nytta av det merän att jag inte tyckte det var läskigt att sitta bakom en häst o vagn förstås. Inget är likt, förutom rykten före o efter :)

ang ungdomar, så kan man alltså tävla körning i ungdomsklass tills man fyller 12, så ut o tävla ni!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka