Varför 'reser sig' sömmen/nitningen?

Alexandra_W

Trådstartare
Fbldonnan är skodd av samma hovslagare sen hon köptes i nov (och han har skott längre än så åt mig). Probleme har aldrig uppstått innan. Däremot förra skoperioden (sommar och torrt) så dels började damens hovar växa som ogräs, och 3 v efter skoning så såg hon ut som hon gått nio veckor ungefär :crazy: Sömmarna eller ja nitningen då eller hur man säger hade 'rest sig' och hovarna var övervuxna. Hon skoddes om 'akut' efter fyra veckor.

Nu har det gått - just det - 3 veckor, och den där extrema tillväxten finns inte denna gång. Men de förbannade nitarna har rest sig igen. VARFÖR? Det måste ju på något vis hänga ihop med sommar och torrt tycker man, men hur då?

Nitningen är ordentlig och korrekt, så det är inte slarvat med den. Förra gången nitades det extra-extraordentligt med, för att försöka förhindra en upprepning. Men det hjälpte ju inte..

Hovis har dessutom naturligtvis semester nu, så kan inte be honom komma ut och nita om heller. Bara be en bön att skorna tänker sitta kkvar semestern ut (de glappar inte eller ngt, men det känns ju som en tidsfråga).

Damen har hela sulor runt om btw, men det har hon haft innan med, utan det här problemet med nitningen som 'reser' sig? Hon går normalt på 6 - 7 veckors intervall (sju vintertid, sex sommartid. Och jag varken kan elelr tänker börja sko om henne på 3 -4 v intervall sommartid sålänge inte hovarna håller så hög tillväxttakt att det krävs)

Sv: Varför 'reser sig' sömmen/nitningen?

Kan du sömma om då, så sitter ju skorna förhoppningsvis en tid till? Eller be någon som kan det att göra det åt dig.

Därför att hoven växer eller flyter ut, torrt och hårt underlag brukar kunna bidra med att hornet flyter ut. Förra sommaren blev det nödvändigt med hovvård redan efter 4 veckor.

Våran (underbare:love:) hovslagare drar inte ner nitarna utan slår in dem mot hoven uppåt och nyper sen av dem. Han har ett litet verktyg som han "karvar ur" en liiiiten liten bit av hovvägen precis under niten så när han sedan viker ner den med nittången så sticker den inte ut öht. Nitarna blir starkare och ställer sig inte ens vid en normallång skoperiod. Sen att sömskallen på sommaren slits så jag brukar få sömma om 1-2 ggr på 6 veckor är en annan femma...

Säger som föregående talare, lär dig sömma om!

Det är pga hovarna blir våta och törra hela tiden, så den vidgar sig och drar sig ihop konstant. Då släpper nitarna. Min såg också fruktansvärd ut efter 3 veckor, men han växer iofs jättemkt året om, kan gå Max 5 veckor.

Det är pga hovarna blir våta och törra hela tiden, så den vidgar sig och drar sig ihop konstant. Då släpper nitarna. Min såg också fruktansvärd ut efter 3 veckor, men han växer iofs jättemkt året om, kan gå Max 5 veckor.

Fast, den här 'perioden' (dvs dessa tre veckor) så har vi haft lite regn, men förra perioden var det inte en droppe regn, inte ens morgondagg lyckades vi med.

Men helt klart hänger det ju ihop med sommar och torrt. Fast jag begriper inte varför bara hon påverkas? Nu har jag ju bara valacken skodd, men han har inge problem, inte heller har ngn av de andra haft problem. Måste vara fullblodsfossingarna..

Skit att hovis har semester så jag inte ens kan låna ens ån där nittång.. Jag tror inte det blir någon direkt skillnad om jag ska försöka slå ned dem med 'mothåll'..

Sömma om tänker jag inte, och hovis ville inte sömma om henne sist heller, nu minns jag inte varför men hade något med att sömhålen blir större och att hennes fossingar är spödare och torrare än normalt nu sommartid.

Min nita om räcker ju förhoppningsvis 'en stund' i alla fall..

Den här bilden är sen 'förra gången', då hovarna växte som monsterogräs med. 3½ v efter skoning är den tagen =/ Hovarna har inte växt sådär extremt den här ggn, men nitarna ser lika illa ut:

https://lagring.storegate.se/user/P...e-43f2-81b2-3f5d6e84f7e9&Image=1354739&Size=1

Har precis samma problem med min häst. Trodde han hade fått något problem med hovarna. Vi har haft väldigt mycket regn i södra Sverige de senaste 3 veckorna och han står inne på natten på spån så det kanske är det blöta gräset och sen det torra spånet som har bidragit. Hans hovar har också växt som ogräs. Vet inte hur många gånger jag har slagit ner nitarna med hammaren sista veckan. Min hovslagare nitar också jättebra och det är första gången hovarna ser ut på detta viset.

Han ska skos i morgon men det är skönt och veta att det inte bara är min häst som har det så. Min andra häst har perfekta hovar.

Han var och skoddes idag och hovarna hade helt enkelt växt som ogräs och det var därför sömmarna reste sig. När han var verkad såg jag hur mycket han hade tagit av och det blev en ganska stor hög om man jämför med andra gånger. Nåja, inget problem med hovtillväxten i alla fall.

Min hovis sa att det var för att de går mkt mer på sommaren o kanske dessutom går ute dygnet runt.
Om de filar på sömmarna efter nitningen så händer inte detta- om man inte skor sällan dvs.

Min hovis sa att det var för att de går mkt mer på sommaren o kanske dessutom går ute dygnet runt.
Om de filar på sömmarna efter nitningen så händer inte detta- om man inte skor sällan dvs.

Det ÄR filat. Och skott för MINDRE än tre veckor sen som sagt. (Skodd 15 juni). Så att säga att 'då händer det inte' är numera iaf motbevisat =)

Damen har gått mycket mindre än normalt.

Skodd 15/6
Boxvila 21 - 28/6
Sjukhage 29/6 - pågår än

Det är det som är så himla knasigt, jag kan verkligen inte begripa varför det blivit såhär igen.

Det är inte riktigt lika illa som på bilden från förra perioden, den är tagen 3½ v efter skoning. Då växte dock hovarna som ogräs med. Det har de inte gjort den här gången. Visst har de växt, men inte mer än normalt. (Dvs det är inte övervuxet och så som på andra bilden).

Det har inte varit blött - torrt - blött - torrt. Hon har inte gått ute dygnet om, hon har inte ridits mer (utan mindre, eller snarare inte alls då). Ingenting i övrig hovskötsel är ändrat, inget i foderstaten ändrat, hovslagaren har inte nitat dåligt (tvärtom), hoppat över att fila etc.

Ändå händer det - igen (förra gången trodde ju både jag och hovis att det var för hon i samband med gräs och bete fått en tillväxtsprutt på hovarna). Den andra skodda hästen har inte minsta sömresning. (Inte heller förra perioden).

Så enda jag kan 'sammankoppla' det med är att det är torrt, men kan inte få ihop vad som händer i hoven då som skulle ge det här? (De är insmorda med matolja dagligen, precis som 'vanligt/alltid')

Det lär bli DYRA somrar dock om hon ska fortsätta såhär :crazy: 1000 kr var tredje - fjärde vecka. Om det går att sko om då vill säga, det krävs ju det växt ordentligt annars skiter det sig..

Jag hade samma problem med mitt fullblod! Sömmarna reste sig jämt efter skoning (ibland ngn redan dagen efter :eek: ). orsaken tror jag var att hovslagaren sömmade aningens lågt, för nu när jag bytt hovslagare som sömmar ngt högre så har inte en söm rest sig :bow: (båda hovslagarna är utbildade och duktiga så jobbet i sig var det ingen större skillnad på, utan endast höjden på sömningen) Tycker många hovslagare är rädda för att sömma högt på fullblod med dåliga tassar - istället hamnar man i ekorrhjulet :crazy:

Jag hade samma problem med mitt fullblod! Sömmarna reste sig jämt efter skoning (ibland ngn redan dagen efter :eek: ). orsaken tror jag var att hovslagaren sömmade aningens lågt, för nu när jag bytt hovslagare som sömmar ngt högre så har inte en söm rest sig :bow: (båda hovslagarna är utbildade och duktiga så jobbet i sig var det ingen större skillnad på, utan endast höjden på sömningen) Tycker många hovslagare är rädda för att sömma högt på fullblod med dåliga tassar - istället hamnar man i ekorrhjulet :crazy:

Möjligen ligger det faktiskt lite i det du säger, har fullblod och INTE problem att sömmarna ställer sig, även om det blir frekvent behov av hov/skovård sommartid i vilket fall och visst händer det ngn gång då och då sommartid att man får hamra ner ngn söm som ställt sig.
Min hovslagare är INTE rädd för att sömma högt, detta är av nödd tvunget och h*n har lärt sig min häst mkt bra och vet väldigt bra ung. vart h* behöver ligga för att det ska vara plausibelt att skoningsperioden fungerar. Fast jag undrar om det inte mera har att göra med att kvaliteten på hoven blir sprödare sommartid rent generellt, dvs sömen "rör sig" mer pga att hoven blir mer uppluckrad, sprödare, och då blir det som det blir. ska fråga på torsdag då det är dax för skoning!

Alexandra - se så - spotta upp dig och sömma om - du har ju till och med TAPPSKOKOMPETENS! :D Det lättaste i världen om skon fortfarande sitter på och är intakt ju! gjort på ett kick!

fast enligt bilden så kan du med MYCKET gott resultat hamra ner den där stående sömmen längst bak i trakten. Se till att ha ett objekt typ en bult som du lägger emot och sen hamra mot den - då får du rätt vinkel och tightar till sömhuvudet igen.

:D

Senast ändrad:

Fast om man gör så är det stor risk för att hålen blir större. Om sen hästen skulle kliva av sig skon- går hoven ofta sönder.

skulle be hovis ta ett nr. mindre söm o sen sömma om med "normalsöm" själv.

Fast om man gör så är det stor risk för att hålen blir större. Om sen hästen skulle kliva av sig skon- går hoven ofta sönder.

skulle be hovis ta ett nr. mindre söm o sen sömma om med "normalsöm" själv.

Inte om du bara dunkar in huvudet. om du dunkar på hela "böjen" så japp - då utökar du hålet.

min hovslagare skor med liten söm - just för att man ska kunna sömma om :angel:

Jag trodde att du dunkade ditt eget huvud mot väggen- för att jag är så trög:confused::p

nää om sömmen sitter så löst är det ingen idé att försöka nita fast den igen. den bara rör sig o gör hålet större o fyller ingen funktion.

Alexandra - se så - spotta upp dig och sömma om - du har ju till och med TAPPSKOKOMPETENS! :D Det lättaste i världen om skon fortfarande sitter på och är intakt ju! gjort på ett kick!
:D

Jag sömmar INTE om som sagt, till och med hovslagaren ville ju undvika det på hennes fötter (och nitade om sist istället). För hålen blir större, och risken för tappsko ökar. Hon är sömmad med 'slim' söm, men det finns ju en anledning att han inte vill ha henne på normalsöm.

Däremot ska jag nita om när jag hittat något vettigt att göra det med. Eller så ska jag les sanslöst vackert på kliniken på återbesöket och 'råka' gå förbi smedjan och säga hej :angel:

Bilderna är som sagt från 'förra gången' och inte aktuella nu, sådär illa ser det inte ut (än) nu. Och hon är sömmad högre med den här gången, just för vi fick sko om så snart. Jag vet att jag faktiskt reagerade på det och tyckte (nojig jag *s*) att 'är inte det där väl högt?' och hovis tyckte att man gått ifrån det där med att inte sömma 'högt', för hovväggen är ju lika tjock även högre upp. Och hon fick inga sömstick iaf så han torde ha rätt =)

Liknande trådar

Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 470
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hur ofta skor ni om sommartid? Varför skor ni om? Har ni annorlunda intervall jämfört med vintertid? Hur stor skillnad? Min hästs...
2
Svar
23
· Visningar
2 581
Senast: Reville
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 811
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 290
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka