Varför rätt sittben?

H

hajjaru

Kom att tänka på saken idag. Varför, varför ska man sitta ned då hästens innerbakben/ytterframben är i marken och inte tvärt om?

Sv: Varför rätt sittben?

När en häst går på böjt spår så bär den mer vikt på det inre frambenet än vad den gör på det yttre frambenet. Om man då som ryttare sitter ner när det inre frambenet är i marken så betyder det att man lägger på ännu mer vikt på det inre frambenet. Detta ger en ojämn belastning på frambenen och även en onödigt stor belastning på inner framben så för att "jämna ut det" så sitter man istället ner när ytter framben är i marken. Eftersom balansen påverkas av vart vikten är någonstans så hjälper det även hästen att bättre hålla balansen om man har en så jämn viktfördelning som möjligt.

/Sara

När du sitter ner på ytter fram så sitter du ner på inner bak också och för att kunna påverka inner bakben ska det göras precis när det lyfts, inte när det redan är i luften.

haha kunde inte sagt de bättre själv :P

Poängen är väl att man släpper fram inner bak genom att lätta från sadeln när det benet befinner sig i luften, man ger ryggen luft i svävmomentet så benet kan komma in under hästen vid isättningen. På böjt spår har bakbenen lite olika jobb och detta är ett sätt att hjälpa hästen arbeta rätt, som jag uppfattar det.

Det förhindrar oxå att hästen inte lutar sig innåt, som en lös häst kan lösa själv genom att ställa sig utåt på böjt spår.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·
Dressyr Jo apropå ideella insatser och att ragga hederspriser till tävling, ska vi köra en snabb ”hederspriser jag har gillat att få” fråga...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 510
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024