Varför/när kyler ni era ben?

M

Marius

(Jag menar inte ERA ben utan hästarnas, jag tänkte på rubriken ;) hehe )

Varför kyler ni er hästs ben?
När kyler ni er hästs ben?

Är de nån som är imot att kyla benen, varför isåfall?

Varför linimenterar ni er hästs ben och/-eller ryggen?
När linimenterar ni er hästs ben och/eller ryggen?

Är ne nån som är imot att linimentera?

Jag ställer de här frågorna för jag vill veta hur ni andra hästfolk gör!
Inte för att jag är okunnig på den här biten. (okej, der där kanske lät lite fel, jag menar inte att jag kan allt, för de kan jag värkligen inte! :angel: )

/M

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför/när kyler ni era ben?

Hej, jag kyler "mina" ben när jag har ridit med Blue Lotion. Jag har också ett Liniment till hennes rygg, det är för att hon har haft stora problem med ryggen. Det kanske inte gör någon skillnad alls, vad vet jag, men det känns bra:angel: :D

Jag kyler pållens ben när jag hoppat. Eller om det varit ngt annat ovanligt hårt ridpass, tex konditionsträning på våren när konditionen ska upp till tävlingskondis från "vinterkondis" när jag inte tävlar.
Kyler med isbalsam.

Är det mkt varmt sommartid så spolar jag av benen med kallt vatten när hästen duschat kroppen i ljummet vatten. Det ger ju ingen kyleffekt, men tycker mig märka att hästen tycker det är skönt?

Liniment använder jag inte längre, jag har Back on Track bandageunderlägg i stället.
Bandagerar med dem gör jag efter tävling (först isbalsam sedan till kvällen BoT). Eller om jag ngn enstaka gång tycker att ett ridpass blivit rejält hårt.
Svullna ben efter ngn liten skada, typ vrickning som inte leder till hälta brukar jag också bandagera med BoT de få ggr de händer.

Brukar inte linimenta ryggen eller andra muskler än benen annat än om veterinär, kiropraktor eller dyl säger det behövs.

Fö så vet jag människor som fått mkt hjälp av hästliniment! Bla en dam som hela livet har jobbat som brevbärare med utsliten arm som följd. Hon hade så ont att det var ständig värk, bara att sitta i en soffa betydde att armen måste pallras upp med kuddar. Men med regelbundet användande av hästliniment så är hon i stort sett helt smärtfri!
Så uppenbarligen fungerar liniment, så jag är övertygad om att de gör en positiv skillnad även på hästar!

Senast ändrad:

tack för svar!
Jag bandagerar 23 åringens ben på netten efter ett hårt pass. (Efter att jag kylt dem)

Jag kyler min hästs ben för att motverka svullnad och senskador.
Jag kyler de efter ansträgning. Har han vilat så har han bara nattbandage på natten :)

Förut har jag haft arnika men när jag tog på det sist så blev han svullen :confused: Har inte vågat prova sen dess.. Fast det har ju iofs aldrig att han blev svullen innan, men jag är väl lite vidskepelig :D

Har provat blue lotion också men samma sak hände där... Tycker det är väldigt starkt och det känns inte bra för MINA händer.. Bränner ju efter i händerna när man har tagit på det.. Cricke och jag passar väl inte med liniment ;)

Har även provat kyllera med mycket gott resultat! Så det har jag beslutat att gå tillbaka till!

Ja du, det beror helt på.

Har ju flertalet hästar men jag väljer att snacka här om en.

En valack på 10 år som kan få svullna ben om han stått inne i stallet längre tid eller om det blivit varmt fortare än normalt utomhus. Då svullnar framförallt hans bakben upp, även framknäna men dock ej så mkt.

För att få ner hans svullnad i benen (bak) så använder jag kyl lera, vilken skillnad.

Har jag däremot ridit honom hårt och vill kyla ner hans ben lite efter ridpasset så lägger jag på lite kylande gel, eller liniment.

Jag kyler benen då jag jobbat min häst hårt.. Inte en vanlig skrutt tur i skogen utan då hon jobbat ordentligt..

Känner inte att jag haft användning av linnement än. Men jag har en flaska redo ifall det skule behövas..

Okej tackför svar!

Om vi säger såhär då, skulle ni linda benen på en 4:a åring som går 30 min /dag s,t,g ? Antingen ridning/ natten, och vi säger att den inte får några vidare problem även om den har gått hårt.

Lite förvirrande känner jag, om ni förstår så svara, annars kan vi låta de va.

Så unga hästar tycker jag man ska låta bli att linementa/bandagera om inte vet eller dyl ordinerat det. Mkt viktigare att anpassa arbetet efter hästen och skritta av (avsuttet på så unga hästar) ordentligt o plocka av div skydd omedelbart.

Jag har inga planer på att göra ngt sådant med min unghäst förrän han blir uppåt fem kanske. Först då börjar man lägga lite mer vikt vid konditionsträning i den bemärkelsen att kylning/bandage kan behövas. Iaf vad jag har för erfarenhet men jag vill gärna ha lite input på det :)

(när jag tänker på det ska jag nog lägga en mer specifik tråd under fälttävlan...)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Ridning Lägger ut detta som ett svar till alla som ”hoppar på ridskolan” och även ställer frågor, kan bara börja med att jag absolut inte...
Svar
1
· Visningar
1 243
Avel Kanske en konstig fråga och kanske fel forum, ursäkta isåfall! Men min häst har okänd stam och okänd uppfödare, så vad hon "egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 127
Senast: Sporthorse
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 377
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31
  • lagom smakligt men bra torrfoder