Varför lösgjord?

S

SaraM

Varför vill man att hästen ska vara lösgjord?
Hur märker man att hästen är lösgjord?

:confused:

Sv: Varför lösgjord?

Hästen ska bvara lösgjord för att inte skapa spänningar och för att man ska få en mjuk och smidig häst. Man märker att hästen är lösgjord när den är mjuk och avslappnad.

Hästen ska bvara lösgjord för att inte skapa spänningar och för att man ska få en mjuk och smidig häst. Man märker att hästen är lösgjord när den är mjuk och avslappnad.

Tack för ett bra svar! :)

Tänk dig att du behöver vara uppvärmd och stretchad för att kunna träna, likadant är det för hästen, hästen behöver vara lösgjord för att kunna utföra uppgifter som kanske inte är de mest naturliga rörelserna för att inte bli spänd eller stel efter ridpasset.

kl

Va sägs om takt - lösgjordhet - stöd - schwung - rakriktning - samling :idea:

Om du inte vet vad detta innebär borde denna tråd finnas under "grundutbildning" och du skaffa dig en bra tränare ;) :)

:bow:
*kl*
Det är ju det man strävar efter med all dressyr... Det som är "tanken" typ... Inga rörelser kan utföras på ett korrekt sätt om inte hästen är fysiskt och mentalt lösgjord!

kl

Om du inte vet vad detta innebär borde denna tråd finnas under "grundutbildning" och du skaffa dig en bra tränare ;) :)

äR TAKTEN ALLTID FÖRST? Oj vilka stora bokstäver det blev:angel:
Tänkte att det är svårt att få in en takt på en spännd häst.

äR TAKTEN ALLTID FÖRST? Oj vilka stora bokstäver det blev:angel:
Tänkte att det är svårt att få in en takt på en spännd häst.

takt går alltid först, har jag fått lära mig iaf.:p
i all träning så börjar jag med att hitta takten, skulle hästen tappa sin takt så är det bara att gå tillbaka till ruta 1 och hitta takten igen.

Ibland kanske man ska titta en extra gång på det man skriver och försöka låta lite ödmjuk? Det är grundutbildning i socialsamverkan...

Ibland kanske man ska titta en extra gång på det man skriver och försöka låta lite ödmjuk? Det är grundutbildning i socialsamverkan...

Men hur menar du nu ? Skulle jag vara ödmjuk till en direkt fråga.... var så direkt och klar som möjligt eller ska jag dra hela förklaringen runt utbildningsskalan till någon som inte kan steg 2....ett forum är till att diskutera och inte vara folks icke betalda tränare :crazy:

Tycker du tävlings dressyren ska vara fullt med frågor som hör till grundutbildning...ska vi som tävlar vara uppslagsbok till folk utan tränare att fråga :confused: :mad:

Självklart skall här vara diskussioner om bra mindre bra med tävling - träning men jag blir faktist lite less på dessa graman och trådar om grunder...tycker bestämt de hör hemma någon annanstans..kanske grundutbildning.

När jag tittar på när vår ponny är på ridbanan tex... då ser man tydligt när hon liksom bara mjuknar. Detta är givetvis inte kanske något bra svar men vad jag menar är at du kanske skulle kunna titta på när någn annan rider för ofta kan man se det tydligt.
Jag brukar uppmuntra min dotter till att rida mycket volter det brukar göra susen.

Men hur menar du nu ? Skulle jag vara ödmjuk till en direkt fråga.... var så direkt och klar som möjligt eller ska jag dra hela förklaringen runt utbildningsskalan till någon som inte kan steg 2....ett forum är till att diskutera och inte vara folks icke betalda tränare :crazy:

Tycker du tävlings dressyren ska vara fullt med frågor som hör till grundutbildning...ska vi som tävlar vara uppslagsbok till folk utan tränare att fråga :confused: :mad:

Självklart skall här vara diskussioner om bra mindre bra med tävling - träning men jag blir faktist lite less på dessa graman och trådar om grunder...tycker bestämt de hör hemma någon annanstans..kanske grundutbildning.

Kanske du skulle låta bli att läsa och/eller svara på de inläggen istället så är ju problemet löst! :idea:

kl

Tråkigt att folk skall behöva lägga till en sån ''stil'' här inne.
Eller du kanske bara e ute efter att få dissa av folk lite ?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Serpentinbågar är som alla vet en toppenbra övning för att få hästen mjuk, lösgjord och liksidig. Men ibland kan det kännas lite tjatigt...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
686
Senast: Amanda_F
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka