Varför lättridning?

A

Akleja

Hur förklarar man på ett logiskt sätt varför man ska rida lätt och sitta på rätt sittben? Jag har hört några olika varianter med både framben och bakben (inner och ytter) varit inblandade, men vad är egentligen den absolut viktigaste punkten i detta? Att sitta när den bär på inner bak, eller stå upp när den för fram sitt inner framben osv??

Sv: Varför lättridning?

Spännande fråga! Det är en sådan typisk sak som man alltid gör, utan att fundera så mycket på varför.
Vet inte varför, men det känns helt obalanserat och konstigt om man sitter på fel nedsittningsben!
Hoppas nån kan svara!

För en mindre balanserad ryttare anser jag att det viktigaste att hästen redan från början fömodligen är mer eller mindre i framvikt och under vändling belastas inre fram ännu mer. En del av vitsen med att rida lätt är ju att avlasta hästen och då kan det ju vara lämpligt att stå upp när inre fram är i marken för att försöka avlasta hästens mest belastade ben så mycket som möjligt.

För en ryttare som kommit längre så att hästen inte går på bogarna och/eller "sladdar" runt på böjt spår betyder det förmodligen mer att det för ryttaren är lättare att påverka hästen under nersittningfasen och att man på det sättet lättare kommer åt att påverka inre bakbenet och då upplever det som bekvämare.

En riktigt erfaren ryttare som arbetar hästen under lättridning växlar kanske medvetet till "fel" diagonal för att åstadkomma något annat, men klarar av att göra det utan obalans och att det blir obekvämt vare sig för häst eller ryttare.

Man rider lätt för att:
- Avlasta hästens rygg (därför rider man oftast lätt i början och slutet utav ridpasset och mycket på unghästar)
- Varierad ridning (för häst och ryttare)
- Är man erfaren kan man använda lättridningen till att "bromsa" steget och få hästen att helt enkelt sväva längre i steget.

Man ska sitta när hästens ytterben är i marken för att:
- Balansera upp i "svängarna".
- För att det ska vara lättare att "styra" vid hörnpasseringar, volter osv.

Tack för era svar. Jag är ute efter en mittiprickförklaring, inte bara att det avlastar hästen utan exakt varför och vilket ben det avlastar i vilken position när ryttaren är sittande eller stående i lättridningen som Lena_B var inne på. Alltså att stå när inner framben är i marken för att avlasta just det benet som är det som belastas mest på volten i det läget.

Man ska sitta när hästens ytterben är i marken för att:
- Balansera upp i "svängarna".
- För att det ska vara lättare att "styra" vid hörnpasseringar, volter osv.

Jag gillade din förklaring till varför men rider lätt, jag hade nissat den frågan. Men sedan fastnade jag lite i det jag citerar. Om hästen går passgång funkar det förstås att sitta ner på "ytterben", men sitter man ner på båda ytterbenen i trav blir det förstås ingen lättridning :-) Eftersom så mycket annat i rideriet handlar om att aktivera och få med bakbenen tycker jag inte att det självklart att det rör sig om yttre framben. Det verkar dessutom finnas en uppsjö av varianter på förklaringar på hur man sitterner/reser sig så jag tycker man behöver vara tydlig med vad man menar.

Balansera upp i svängarna köper jag - om man är på den där nivån när man har hjälp av att komma åt inre bak. Elitekipage lär ha nog mycket balans hur de än gör.

Men det som egentligen gör att jag skriver detta är att det skulle vara lättare att "styra" och där blir jag bara förvirrad. På vilket sätt då? Styra med tygeltag, skänkelhjälper eller vikt eller alltihop? Är det lättare att få hästen att börja svänga eller att hindra att den svänger för mycket (t ex genar i hörn med orutinerad ryttare)? Eller kan det helt enklet vara ännu ett resultat av med bättre balans blir det liksom på köpet lättare att styra?

Men det som egentligen gör att jag skriver detta är att det skulle vara lättare att "styra" och där blir jag bara förvirrad. På vilket sätt då? Styra med tygeltag, skänkelhjälper eller vikt eller alltihop? Är det lättare att få hästen att börja svänga eller att hindra att den svänger för mycket (t ex genar i hörn med orutinerad ryttare)? Eller kan det helt enklet vara ännu ett resultat av med bättre balans blir det liksom på köpet lättare att styra?

Det jag tänkte mest på var att det är lättare för en mer orutinerad ryttare att inte få hästen att gena i hörnen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 758
Senast: Anonymisten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar