Jag kan bara instämma med Er som inte orkar med alla "besserwissrar"...
Jag har två halvblod som är halvsyskon: den ena måste ha tillskottsfoder får att hålla sig ens i normalhull över sommaren, om han går på bete. Den andra Har näringsbehov som en shetlandsponny ungefär och blir fet bara hon SER gräset växa...
Hon föder sig lätt även i en hårt nerbetad hage.
Är för tillfället utlånad och hgar ridits regelbundet hela sommaren. Men likförbenat ser ho ut som en tunna eller två... GRYMT smällfet
Och ännu värre just nu, när det är sånt GRYMT krut i gräset... (ALLA mina pållar har gått upp i vikt de senaste veckorna, till och med ponnytravaren som gått på 2 kg kraftfoder hela sommaren och tränas relativt hårt och dessutom ALDRIG tidigare i sitt liv haft ett enda kilos överskottshull...
)
Men hörrni, ni glömmer ju faktiskt en ganska viktig sak i sammanhanget!
Hästar ÄTER till sig hull på sommaren för att kunna klara de magra vintrarna när det inte finns någon näring alls kvar i det lilla de kan hitta att knmapra på... Hur sjutton ska de kunan veta att vi faktiskt har för avsikt att försörja dem med hö och kraftfoder hela vintrarna?
JAG lider inte av att mina hästar är feta och inte de heller!
Jag är tvärtom glad att de faktiskt är välmående och att de kan få tillbringa hela somrarna tillsammans med sina flockar.
Sen en sak till - i år har det, åtminstone här, varit EXTREMT gynnsamma förhållanden för grästillväxt. Dvs, det har inte varit någon torrperiod mitt på sommaren när betet varit=0 och näringsinnehållet likaså. Därför har de ju kanske i år haft EXTRA lätt för att lägga på hullet, eftersom den naturliga "pausen" i näringstillförseln uteblivit..