varför ländtäcke?

Sv: Använder ni ländtäcke?

Jag har det på Kaela nu på vintern när hon jobbar men då är hon ju helklippt.

Klipper man en häst så pass mycket att den behöver täcke är det väl en sak.

Men jag kan tycka att en del storhästryttare (Utan att kategorisera någon, men enligt mig är ländtäcke överrepresenterat i denna kategori) använder det lite i onödan i vissa fall. Till och från ridhuset, ca 50 meter i friska luften. Hästen lider säkert inte av att ha ländtäcke denna lilla korta bit, men den lider säkert inte av att vara utan heller. Men så har jag oxå en lösdriftshäst o tänker lite annorlunda trots att pållen är klippt fram vid bogen. Det mesta handlar nog om hur man ser på saker och ting.

Ja, har man täcke annars så är det nog solklart - men mina är raggiga o går otäckta. Känns ju lite bakvänt att då dra på nåt när man ska rida. Men vill ändå höra hur ni gör, det här är ju bara andra vintern som hästägare för mig:angel:

Jag kan ibland ha det med mig till träningen. Lägger på det när jag skrittar hem. Men bara om det är regn och rusk eller riktigt kallt. Jag har även med mig ett fleecetäcke ibland, och lägger över hästen när jag promenerar hem. Tar ca 20 min. Då är hon så gott som torr när jag kommer hem. Hon är inte klippt, men funderar på att göra det.
Jag har kallstall och står hon med fleecetäcke på sig under natten är täcket dyblött på morgonen. Hon torkar bättre utan täcke då.

Japp ländtäcke används ,. mina är rakade.

Jag använder ett reflexländtäcke för att synas :angel: Haha

Nej men intressant, jag har också funderat på om det behövs... (Min häst rakades i september bog och hals, kommer ev raka henne på samma sätt igen nu till helgen.) Hon fryser ju inte om vi är ute och rider men kanske dom blir lite stelfrusna av att stå ut (min står på lösdrift) ser det som ett sätt att värma upp musklerna... men tänker kanske fel :confused:

Har bara ridit med ett ländtäcke 1 gång, för att testa...

Jag kan ibland ha det med mig till träningen. Lägger på det när jag skrittar hem. Men bara om det är regn och rusk eller riktigt kallt. Jag har även med mig ett fleecetäcke ibland, och lägger över hästen när jag promenerar hem. Tar ca 20 min. Då är hon så gott som torr när jag kommer hem. Hon är inte klippt, men funderar på att göra det.
Jag har kallstall och står hon med fleecetäcke på sig under natten är täcket dyblött på morgonen. Hon torkar bättre utan täcke då.

Hur menar du? Lägger du det över sadeln o allt? Eller har du hemmet o sadelkammaren på 20 minuters avstånd?

Tycker alltid att det är kul att höra hur andra tänker och gör. Min pålle går ju också som sagt på lösdrift och är han det minsta svettig nu på kvällarna efter ridning så åker ett täcke på alla gånger! Vi har det så bra där jag står för han som fodrar alla hästar på morgonen klär av dom som har täcke på sig! Kalas tycker jag! Men mest kalas tycker nog min häst att det är för han HATAR :devil::devil: verkligen täcken! Utom när det är typ -32! Då tycker tom han att det KAN vara rätt ok! :D

Vi har det så bra där jag står för han som fodrar alla hästar på morgonen klär av dom som har täcke på sig! Kalas tycker jag! :D

Lyx!! (Min häst är inte heller den som kommer springande i hagen när man snällt kommer med ett täcke, får snarare looken: och vad ska du med det där till??? :smirk: men hon får ha det när hon ridits svettig och det är kallt ute...)

Det är väl jag som kan tycka att det ser mysigt ut att rida med ländtäcke men det innebär ju inte att hästen tycker det :angel::rofl:

Senast ändrad:
Sv: varför ländtäcke?

Min häst är inte klippt, men spänner sig väldigt lätt i länd/rygg vid blåst, regn eller kyla. Av den anledningen använder jag alltid ländtäcke vid såna förhållanden.

kl.
Korsförlamningshästar är bra om de har så de inte blir kalla om ryggen vid arbete.

Jag gör en rulle av fleecetäcket och fäster bakom sadeln, innan jag rider till paddocken, som ligger ca 20 min skrittväg från stallet. Sen när jag ridigt färdigt och hästen är svettig lägger jag på täcket och promenerar bredvid hästen hem. Lite omständigt, men jag vill hellre ha henne torr när vi kommer tillbaka hem än att låta henne stå med täcke på under natten.

Ja jag håller med! Började fundera på att sy ett schabrak med upprullningsbart ländtäcke, brukar nämligen sitta av en bit från hemmet också för att bli mindre stel o få igång blodcirkulationen i fötterna. Dessutom blir det lättare att skritta ner i långsamt tempo när man inte sitter på, har jag märkt...

Jag har min häst helklippt och hon går alltid med ländtäcke förutom vid träningar inomhus, då åker det av efter uppvärmingen.

Iom med att man klippt bort det narturliga skyddet så ersätter jag det med täcken.

Har olika tjocka ländtäcke. NU när det varit kallt har hon haft ett flecce och ett bäver nylon (tjockt) över. Men det är bara när hon endast har skrittats.
Annars så används bara det tjocka bävernylonet
Har ett tunnt regn. används inte nu

Senast ändrad av en moderator:

Jag använder när det regnar och samtidigt är kallt eller vid blötsnö...

Även när jag skrittar av efter ett hårt pass så har jag det....vill inte att mina pållar ska kylas av för snabbt....

Sen har min valack haft lite problem med sina njurar och då fick jag tips av både sadelutprovare och vet. att ha längtäcke alt. skrittäcke!

//Domino_s

Inte nu, men jag ska köpa ett från Back on Track till min häst efter hans små problem. Det ska jag ha när jag värmer och skrittar av på order av kiropraktorn.
Just det täcket ska vara bra för att det får igång hästens blodcirkualtion och håller rumpan varm.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 609
Senast: Stergo
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: skogaliten
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 004
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka