Varför kornkross?

Lella

Trådstartare
Min lillkille kan inte äta havre, har nu prövat med havrefritt pellets och det har fungerat jättebra. Nu undrar jag hur det skulle vara att byta mot kornkross, innehåller det mer energi än havre eller hur fungerar det? Pellets är ok men kornkross kanske ändå bättre? Vad skiljer korn från havre? :confused:

Sv: Varför kornkross?

Nu minns jag inte allt från hästutfodringskursen, men korn innehåller mer energi än havre. Det är därför många anser att korn är bra för hästar som behöver lägga på sig lite. Ska se om jag hittar mina anteckningar nånstans så kanske jag kan ge ett mer preciserat svar...

Intressant, då de använder sojamjöl i stallet då hästarna behöver mer hull, men kanske det fungerar lika?

Det finns MASSOR med fodermedel man kan använda till en häst som ska upp i hull. När man väljer foder ska man ju utgå från grovfoderanalysen så man vet vad som behöver läggas till. Min häst som hade svårt att hålla hull fick mest grovfoder. Hö som grund, men även lucern som komplement. Utöver detta havre, mineraler, olja och salt.

Vad man ska lägga till beror helt på hur grovfoderanalysen ser ut. Jag personligen är ingen expert på foderstater även om jag tycker att det är väldigt roligt, så finns säkert andra på buke som kan förklara bättre än mig. Om inte annat kan du kolla runt lite själv, finns många böcker som handlar om foder! En personligt favorit är ju C. Plancks bok som ofta används i Sverige.

Vi brukar använda korn, lucern, olja eller färdigfoder utan havre till en av våra som inte tål havre.

Korn: Brukar innehålla ungefär lika mkt protein och energi som havre, kan skilja lite. Ca 10 Mj energi och 80-90 g smältbart råprotein per kilo på ett ungefär. Innehåller en hel del stärkelse och fosfor så man brukar inte kunna ge mer än ett par kg om dagen.Behöv oftas mineraler med mkt ca eller foderkalk till.

Lucern: Räknas som grovfoder och finns som pellets eller hackat strå. Bra med protein, ca 110 g smrp i de flesta sorterna, och runt 8-9 Mj energi per kg. Man kan i stort sett ge hur mycket som helst efter att man vant in det i lugn och ro. Kalciumrikt.

Färdigfoder: finns som pellets elkler müsli. De som lanseras som havrefria innehåller oftast vetekli, korn, ibland lucern, olja osv. Varierande värden, men generellt sett mellan 9 och 12 Mj och 70-130 g smrp.

Olja: Endast energi och inget protein, måsta blandas i annan mat.

Kort sagt kan man säga: mer protein ger mer muskelmassa, mer energi ger mer hull och fett på kroppen. Så en häst som behöver lägga på sig behöver av båda två, lite förenklat. Där har du några alternativ som jag tycker är bra :) Men har du ett riktigt bra hö behöver du väldigt lite elller inget kraftfoder alls. :)

Korn lite mer energirikt, innehåller mer stärkelse och lite mindre fett.

I realiteten märks det ingen större skillnad. Kom ihåg att korn måste ges krossat eller stöpt, kärnan är för hård att tugga sönder.

Min röda som inte kan äta havre står sen i höstas på korn som enda kraftfoder, innan gav jag havrefria färdigfoder toppat med lite korn.

Du kan inte ge hur mkt korn som helst på en giva, iom stärkelsen dock.

Hur gammal är han?

Korn är något energirikare än t ex havre och innehåller mer stärkelse och mindre fett än havre.
Hästen har dock svårare att bryta ner stärkelsen i korn än den stärkelse som finns i t ex havre varför risken för att stora mängder stärkelse skall komma till grovtarmen ökar om man ger stora mängder korn.

Om stora mängder stärkelse kommer till grovtarmen kan det orsaka störningar i tarmmiljön.

Se därför till att inte ge mer än 0.4 kg korn per 100 kg levande vikt och utfodringstillfälle

Källa: http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=35

Han är 14 år och får nog inte så mycket kraftfoder, ca en halvliter om dagen, resten går i grovfoder. Han har absolut inga problem med hullet, behöver bara lite energi till ridningen.

Så egentligen är det energimässigt ingen skillnad då, bara man ser efter kalket? Är mest rädd att det ska stiga i huvudet.

Senast ändrad:

Min PRE kan absolut inte äta havre. Tidigare fick han ett (svindyrt) havrefritt müsli, men sedan ca 1 år tillbaka får han bara kornkross, morötter och bra hö - och naturligtvis mineraler och kalk.

Han är superfin i hullet, blank och pigg utan att vara "het i huvudet" som han blir av havre. På honom har det i alla fall fungerat bra. Var bara lite försiktig när du går över, för vissa hästar kan reagera på den extra stärkelsen (ex utslag).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 487
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar