Varför körning?

åke

Trådstartare
Hur kommer det sig att ni började med körning?
Vuxit ur ponnyn?
Eller har ni ärvt intresset?
Vad tycker ni är roligast med körningen?

Sv: Varför körning?

Många orsaker, kör inte men tömkör mycket och är på väg att spänna för så fort vagnen är hel! Unghästen ville vi skulle gå att köra och när ponnyn fick KS diagnosen så började vi köra in honom.

Jag har alltid varit nyfiken på körning men har aldrig hittat någonstans att prova. Jag är reumatiker och ridning funkar inte alltid som det ska. När min ridhäst dog 2003 så hängde jag kvar i stallet jag stod i och hjälpte till lite här och där. Det kom dit en shettis som var inkörd och jag och min sambo körde honom några gånger. Tanken på en egen shettis att köra väcktes och för ett år sen köpte jag mitt shettissto. Har dock bara kört henne några gånger hittills pga min okunskap osv. I våras gick jag en körkurs på tio gånger som körsektionen här ordnade! Jätteskoj och lärorikt! Ungefär lagom då började min ponny hävda sig och stegrade en massa vid tömkörning osv, så det har gått åt en massa energi till att fixa det. I förrgår var vi ute på nypremiär med vagn och allt gick bra, så förhoppningsvis fortsätter det i samma stil och vi kan börja köra mer och mer! Antagligen blir det fortsättning på körkursen i höst! :banana:

/ Maris

Jag kör med mina shettisar eftersom jag är för tung för att rida dem mer än tio minuter då och då och tycker det är synd att de ska gå sysslolösa i hagen som sällskap. Den ena är välkörd och pålitlig överallt (samt lite lat) medan den andra är under inkörning och är pigg, vaken och lyhörd och kommer att bli en riktigt rolig liten körhäst. Min tanke är att köra dem i par, men det är så svårt att få tag i en vettig vagn :(.

Jag insåg hur roligt det var att köra när lillasyster fick ett russ med rockard och allt för 16-17 år sedan, men min pappa har "alltid" tjatat om hur roligt det är med körning och försökt att få min gamla häst att dra årder i potatislandet (gick inget vidare) och sådant. Pappa är uppväxt på landet med arbetshästar och utan traktor fram till 60-talet, så han "har det i blodet". Nu på äldre dar har han skaffat Shire-hästar, men jag håller mig till shettis och islandshäst som har lagom storlek när man själv bara mäter 150 cm över markytan.

Vad som är roligast? Att hästarna tycker det är kul och att man kan ta med sig fler i vagnen. Jag använder dem som nyttodjur också - flyttar grejor på gården, hämtar kompisar vid bussen... "På vår gata i stan" (läs: där jag bodde tidigare) var det en tjej som bodde på landet utan bil. Hon lastade ungarna på en vagn och for till affären med sina shettisar. Sånt tycker jag är härligt! :love:

Började köra för att pappa och morfar tjatade på mig att våra ponnyhingstar behövdes köras och det ser bättre ut med en liten tjej. Själv var jag bara intresserad av hoppning! Sa till dem att om jag skulle köra tävlingar så fick dom träna! Jag körde ett par gånger för Anders Eriksson och Tomas Eriksson sedan bar det av på tävling. Efter ett tag frågar pappa om jag ska köra SM då jag kvalat in. Då tänkte ja ok om jag ska köra SM så är det nog dax att jag börjar träna lite. När jag kom hem ifrån SM med en silvermedalj så var jag biten. Hopp ponnyerna såldes och ny utrustning till ponnyerna köptes in. Det är nu 14 år sedan och jag har sedan dess tävlat 8-10 tävlingar varje år. Snacka om man blev biten. Det är ganska roligt när folk säger, vi kommer ihåg när du var så jätteliten och körde ponnyer! Ja, ha brukar jag svara och när var det? Det brukar dom aldrig veta och när jag säger att det var 12-14 år sedan så tittar dom alltid lite skeptiskt på mig och undrar nog om det verkligen är sant!
Om jag inte orkar dra den långa storyn om hur min körkarriär började så säger jag att det var så J*vla lätt och rida! ;)
/M

jag slutade rida men jag saknade hästarna så att jag började köra istället för det är så nära hemma, dessutom har jag blivit bättre då jag bara red på ridkola 1 gång i veckan (ca 3-4 mil dit) men nu är jag ju i stallet varje dag och så

Jag började med ridning som 6-åring, sen köpte pappa travare när jag var sisådär 11 år och då blev det sån körning.
Kände också en gubbe hemma som höll på med skogs och turistkörning och blev intresserad.
Hade också en pojkvän för några år sedan där det mesta kretsade kring körning o hästar i den familjen.
Har gått hästskötargymnasium och där blev det mycket olika slags körning.

Jag gillar mest arbetskörning som skogs och jordbruksarbete. Jag är inte så förtjust i att tävla men ser gärna på. Skulle jag tävla så blir det brukskörning.
Jag vill alltid hålla på med körning och sköta en del arbete hemma på gården med häst, jag och min sambo har en hel arsenal av gamla hästredskap som vi räddat undan en säker död. Några hela och färdiga att använda, några lik som man kan ta delar från.
Plus en rätt ny 63:a (modern 6-hjulig skogsvagn till häst).

Den som ska få äran att börja dra runt på detta är vår stora bruksnordis.
Så småningom ska det införskaffas flera nordisar (måste bara övertala sambon att vi ska ha en ardenner också :D ), vi vill ha ett matchande par och varför inte ett spann på sikt?

Nu höll jag mig väl inte strikt till frågan i tråden, men men.
Mitt mål med körningen är inte att delta i tävlingar och vinna priser utan att "göra nånting". Jobba i vår skog och på våra åkrar, låta dem vara med och ta in sitt hö och köra runt på turister vid bygdegården hemma.
Men jag är gärna med på körträningar för det och jobbar hästen på olika sätt.

Senast ändrad av en moderator:

fick testa på att köra lite hos vänner och annat och tyckte det verkade riktigt roligt....sen när jag hörde att min gamle häst var körd för potatisplogen i sin ungdom renovera vi upp vagnen och selade på och körde nån mil. hehe.
här var det inga grunder som behövdes fräschas upp innan :angel:

sen blev jag fast vid hobbykördningen. kör på slingriga småvägar och bara njuter....

alla våra hästar är inkörda, och jag kör även i skogen med timmer även om jag själv inte riktigt orkar lasta riktigt så får jag iaf sköta körningen och åka på lasset :)

just nu kör jag även in ett nordsvenskt sto åt några släktingar, är är sen tidigare tömkörd men vid kördning är hon skakelrädd och efter att en skakel gått av och hon skenat har ingen riktigt orkat ta tag i körningen igen. Men vi har nått stora framsteg och hon börjar bli vagnmogen nu :love:

hm .. jag vet inte riktigt vart intresset för körning började. men då alla kompisar ville kolla på hopptävlingar när man var liten, så sökte jag febrilt efter körtävlingar att kika på. tror nog att det är konsten att med endast ett par tömmar som kontakt till hästen ändå få den att "dansa" fram som facinerat mig. sedan att det är jäkla snyggt med eleganta ekipage gör inte saken sämre!

sedan så har jag ett brinnande intresse för shetland -vilka jag såklart inte kan rida på längre. så det gjorde nog valet att välja körning framför ridning enklare då jag sjävklart köpt shettis. så vuxit ur ponnyn har jag väl gjort .. men flera år innan han köptes :)

roligast .. det är nog mångsidigheten i körsporten. att träna till att tävla är inte direkt enformigt då hästen ska vara stark o smidig till dressyren och uthållig o explosiv till maraton.

Ponnyerna är för små för att ridas av mig i alla fall :)

Sen är det en enorm utmaning för mig att försöka lära mig att köra eftersom jag alltid ridit och tävlat hoppning/dressyr. Det började med en underbart snäll shetlandsvalack som kunde allt. Nu är det mest unghästar som tömkörs och körs in, lite mer utmaning men SÅ roligt!

Ohh...det är den här frågan som är så jobbig att svara på i dom där jäkla speakerinformationerna på tävling. När man har två rader på sig att skriva nåt, som alltid blir jättetråkigt och ingen orkar ändå lyssna..jaja:

För mig började det med att min mamma blev medryttare på ett halvblod för ganska många år sedan nu... Den hästen var inkörd och tävlades i körning, också ägarens man hade en häst som tävlade i körning. Mamma började grooma åt sin medryttarhäst och jag följde med för skojs skull och hjälpte till. Ibland fick jag chans att grooma åt Rolf, vilket jag inte förstår att jag vågade nu efter då han på precisionen oftast körde med endast ett hjul i marken hela tiden... Sen fanns det en liten ridskoleponny också, ägd av ungdomssektionen som hyrdes ut som "kuskarna" tyckte jag skulle köra. Så blev det. Jag började köra Clicken nån gång då och då och sen blev det bara mer och mer. Det var ju super att få en sån chans, en häst att tävla och träna utan att äga, då vi inte hade nån egen. Sen fortsatte det därifrån...

Det som är bäst med körningen är att den är så varierad, du måste kunna allt för att ta dig vidare i en tävling, inte bara köra snabbt utan också säkert och snyggt, och din häst måste vara vältränad båda styrkemässigt och konditionsmässigt. Dessutom att man kan ta med flera på en vagn. Även vänner som inte håller på med hästar kan följa med och tycka det är kul, även fast dom inte kan rida!!

Körde med hjälp av en kompis in vår gamla shettis när jag var 14-15 år, han var då 10 år och urvuxen av mig. (Reds iofs av småsyskonen.) Han var superkul att köra, grämer mig över att jag inte ägnade mig mera åt det än jag gjorde.
Provade sen även med farsans hjälp att köra ett par andra ponnyer vi hade, utan någon vidare framgång.
Har nu köpt en nordsvensk, och börjat köra så smått, går även och lär mig köra (jordbruk/skog) i Möklinta, Västmanland.
För mig är det arbetskörning och hobbykörning (med vagn, helst) som känns roligt, skogen är nog roligas hittills.
Känslan att ha en nordis, som trots att hon inte är körd ordentligt på flera år, bara lägger sig i selen och tar i när det är ett par timmerstockar efter eller en tung vagn är enorm! Vilken kraft!!
Hoppas på många härliga år med nordsvensk i selen, börjar så smått fundera på att betäcka för att ha en körhäst när Fia-Lina inte orkar längre. Ska bara övertyga maken om att det inte GÅR att leva utan häst...
Lotta

Körning har alltid funnits i min familj,då min pappa arbetade som ung hos en bonde o körde med häst.Men jag började själv med min första egna Nordis som omväxling till ridningen.Men när jag sedan fick barn o blev fegare så övergick det mer till enbart körning.Dessutom fick jag RA och då problem med höften så ridning var absolut inte att tänka på.Bytte också hästras till shettis o på den vägen är det.Kört häst/ponny de sista 12åren o lär nog fortsätta med det.Roligast med körningen är just känslan av att köra helt enkelt.Min busgulliga vallack är helt outstanding i körning så det är en fröjd att lära av honom.

Att jag fastnade för körning har med VM i Stockholm att göra... Familjen var dit, jag tyckte vell inte att det kändes så intressant, hade ju varit häftigare med hoppningen -före vill säga... Men jag föll pladask... Var med och tittade på när kompisar var med på körkurs, och sedan har det blivit en del körtävlingar som publik. Fram till våren-99 när Anders Eriksson startade sin verksamhet på Rockelsta, med körskola med hans hästar... WOW det skall jag göra var det första jag tänkte när jag fick reda på det... Så slumpen gjorde att jag insåg hur häftigt det var med körning...

Ridningen funkade inte helt enkelt. Jag är livrädd på hästryggen, men inte i vagn. Och sluta med hästar ville jag INTE. Tycker det är roligast när det går fort :p

Jag fick en travare av en djurskyddsförening (RHR) och jag körde in henne för säkerhets skull igen, det var inga problem för hon var ju inkörd, fast för längesen.
Efter henne var jag fast och skaffade både en shettis och ett halvblod som var välkörda, sen körde jag in till andra, och nu, äntligen har jag börjat tävla körning med en travare.

Körning är så mycket mera avslappnat än tex hoppning som jag sysslat med innan. Och så är folk mycket trevligare på stan när man kommer med häst o vagn, kompisar kan åka med, och man kan läsa Ridsport på skrittsträckorna! Hur bra som helst med Körning!

/jenny

Senast ändrad av en moderator:

Egentligen finns det väl bara ett svar för detta. Det finns inga hästar som är byggda för att ridas. Deras rygg är inte konstruerad så. därför kör man. Nä, lite skämt, lite allvar. Jag har provat på att rida men det var ingenting för mig. Nu har jag en ardenner som är under inkörning och tanken är att jag ska köra med henne i skogen bl.a. Förmodligen kommer jag att rida in henne också, men mest för att det är skoj.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
327
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 622
Senast: Kajsalisa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar