Sv: Varför körning?
Jag började med ridning som 6-åring, sen köpte pappa travare när jag var sisådär 11 år och då blev det sån körning.
Kände också en gubbe hemma som höll på med skogs och turistkörning och blev intresserad.
Hade också en pojkvän för några år sedan där det mesta kretsade kring körning o hästar i den familjen.
Har gått hästskötargymnasium och där blev det mycket olika slags körning.
Jag gillar mest arbetskörning som skogs och jordbruksarbete. Jag är inte så förtjust i att tävla men ser gärna på. Skulle jag tävla så blir det brukskörning.
Jag vill alltid hålla på med körning och sköta en del arbete hemma på gården med häst, jag och min sambo har en hel arsenal av gamla hästredskap som vi räddat undan en säker död. Några hela och färdiga att använda, några lik som man kan ta delar från.
Plus en rätt ny 63:a (modern 6-hjulig skogsvagn till häst).
Den som ska få äran att börja dra runt på detta är vår stora bruksnordis.
Så småningom ska det införskaffas flera nordisar (måste bara övertala sambon att vi ska ha en ardenner också
), vi vill ha ett matchande par och varför inte ett spann på sikt?
Nu höll jag mig väl inte strikt till frågan i tråden, men men.
Mitt mål med körningen är inte att delta i tävlingar och vinna priser utan att "göra nånting". Jobba i vår skog och på våra åkrar, låta dem vara med och ta in sitt hö och köra runt på turister vid bygdegården hemma.
Men jag är gärna med på körträningar för det och jobbar hästen på olika sätt.